موجودات بامزه یا قاتلان بالفطره؛ هشدار دانشمندان به منوی ۲ هزار غذایی گربه‌های خانگی در طبیعت

گربه‌ها در حیات وحش
گربه‌ها در حیات وحش Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمان اهلی شدن گربه‌ها در ۹ هزار سال پیش، گربه‌های خانگی در تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب گسترش یافته‌اند. این حیوانات هرچند ممکن است در داخل خانه ظاهر بازیگوش و بی‌آزاری داشته‌ باشند، با این حال در طبیعت قاتلان قدرتمندی به شمار می‌روند.

آگهی

یافته‌های تازه دانشمندان نشان می‌دهد از گربه‌ها در واقع باید با عنوان «یکی از مشکل‌سازترین گونه‌های مهاجم در جهان» نام برد.

محققان در یک مطالعه تازه که به سرپرستی کریستوفر لپچیک از دانشگاه آبرن در ایالت آلابامای آمریکا انجام شده‌ است می‌گویند گربه‌ها ۲ هزار گونه جاندار را کشته‌اند یا در معرض انقراض قرار داده‌اند.

پرندگان، پستانداران، حشرات و خزندگان همگی در فهرست غذای این شکارچیان ماهر هستند. مسئله آنجا بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم ۱۷ درصد از گونه‌هایی که طعمه گربه‌ها قرار می‌گیرند، در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار دارند.

در مجموع گربه‌ها ۹۸۱ گونه پرنده، ۴۶۳ خزنده و ۴۳۱ پستاندار را می‌خورند. همچنین مشخص شد که آنها از ۱۱۹ گونه حشره و ۵۷ دوزیست نیز تغذیه می‌کنند.

محققان در مقاله خود آورده‌اند: «مطالعه ما عادات شکار یکی از موفق‌ترین و به لحاظ جغرافیایی پخش‌ترین شکارچیان مهاجم جهان را روشن می‌کند.»

مشخص شده است که گربه‌ها به‌ویژه در جزایر بسیار آسیب‌رسان هستند، جایی که آنها خطر خورده‌شدن حیوانات بومی و در معرض خطر را سه برابر افزایش داده‌اند. برای مثال آنها در انقراضی پرنده‌هایی همچون لیلاز ورن جزیره استفنز نیوزیلند و یا بلدرچین نیوزیلندی نقش داشته‌اند.

تأثیر آنها بر حیات وحش بحث‌های شدیدی را در نیوزیلند برانگیخته است، جایی که تعدادی از سیاستمداران در حال مبارزه برای ریشه‌کن کردن کامل آنها از طبیعت هستند و بحث و جدل بر سر مسابقاتی که کودکان را تشویق می‌کند به گربه‌های وحشی شلیک کنند، بالا گرفته است.

تخمین زده می شود که تنها در استرالیا گربه‌ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون جاندار را می‌کشند. گروه‌های حفاظت از حیوانات خواستار نگه داشتن گربه‌ها در داخل خانه شده‌اند.

محققان می‌گویند گربه‌ها عامل انقراض گونه‌های بسیاری در طبیعت شده‌اند
محققان می‌گویند گربه‌ها عامل انقراض گونه‌های بسیاری در طبیعت شده‌اندعکس: کانوا

در شهر والدورف در جنوب غربی آلمان به مردم دستور داده شده است که گربه‌های خود را به مدت سه ماه در بهار در داخل خانه نگه دارند تا از جمعیت در معرض خطر چکاوک کاکلی، که در این فصل تولید مثل می‌کنند، محافظت شود.

مطالعه تازه نشان داده است که حدود ۹ درصد از پرندگان شناخته‌شده، ۶ درصد از پستانداران شناخته‌شده و ۴ درصد از گونه‌های خزنده شناخته‌شده توسط گربه‌ها خورده می‌شوند.

محققان در پژوهش خود نوشته‌اند: «گربه‌ها تا حد زیادی هر موجودی را ببینند می‌خورند. اگر گونه‌ای در فهرست خوراکی‌های گربه غایب باشد، احتمالاً دلیل این است که در محیط اطراف گربه‌ها وجود ندارند یا نادر هستند.»

دانشمندان معتقدند برآوردهای نهایی آنها محافظه‌کارانه است و با انجام تحقیقات بیشتر احتمالا تعداد جانداران قربانی افزایش خواهد یافت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان (RSPB) می‌گوید: «نصب زنگ به قلاده‌‌ها و نگه داشتن گربه‌ها در طول شب در داخل خانه، راه‌های ساده‌‌ای برای مقابله با شکار شدن پرندگان وحشی و سایر جانداران است. دستگاه‌های فراصوت نیز می‌توانند راهی بی‌ضرر اما موثر برای کاهش مدت زمانی باشند که گربه‌ها در باغ‌ها و باغچه‌ها می‌گذرانند.»

این سخنگو اضافه کرد: «عادت گربه‌ها به شکار می‌تواند مشکلات خاصی را همچنین برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر و محدود پرندگان، به ویژه پرندگانی که در روی درختان کوتاه یا روی زمین لانه می‌کنند، ایجاد کند.»

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Nature Communications» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن

پیرترین گربه جهان در ۳۱ سالگی مرد

ارث میلیونی لاگرفلد برای گربه‌ اشرافی‌اش