رئیس کمیسیون اروپا: هر اتفاقی بیفتد راهی برای کمک به کی‌یف پیدا خواهیم کرد

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright HANDOUT/AFP
Copyright HANDOUT/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) پس از وتوی بودجه تخصیص‌یافته اتحادیه اروپا به کی‌یف از سوی مجارستان، اطمینان داد که بروکسل راه‌حلی برای کمک به اوکراین پیدا خواهد کرد.

آگهی

خانم فن در لاین با اشاره به نشست آتی سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۲۴ گفت: «تا آن زمان ما از فرصت استفاده خواهیم کرد تا صرف نظر از هر آنچه که اتفاق می‌افتد، اطمینان حاصل کنیم در این اجلاس یک راه‌حل عملیاتی در اختیار داریم.»

همزمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه از ویکتور اوربان خواسته است که به عنوان «یک اروپایی» رفتار کند و اوکراین را «گروگان» نگیرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه از مخالفت کشورش با کمک ۵۰ میلیارد یورویی این نهاد بزرگ اروپایی به اوکراین خبر داد. این کمک که قرار بود در صورت تصویب از سال آینده در اختیار اوکراین قرار گیرد، نیاز به موافقت کلی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا داشت.

آقای اوربان پس از اعلام وتوی این طرح تاکید کرد تنها در صورت واریز کلیه بودجه تخصیص‌یافته اتحادیه اروپا به کشورش حاضر است لغو وتوی خود را مورد بررسی قرار دهد.

میلیاردها یورو از بودجه اختصاص یافته به مجارستان پیش‌ از این به دلیل «نقض حاکمیت قانون» در این کشور از سوی اتحادیه اروپا مسدود شده است.

پیشتر در روز گذشته مارک روته نخست‌وزیر هلند اعلام کرده بود که در پی مخالفت مجارستان، رهبران اتحادیه تصمیم گرفته‌اند مذاکرات در این خصوص از ماه ژانویه از سر گرفته شود. 

وی با بیان اوکراین در هفته‌های آینده با کمبود پول مواجه نخواهد شد، اضافه کرده بود: «بیست و شش کشور عضو اتحادیه بر سر این کمک توافق دارند اما ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان هنوز با ما همراه نشده است. من کاملا اطمینان دارم که می توانیم در ابتدای سال آینده به توافق برسیم، ما به پایان ژانویه فکر می کنیم.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در پی رد بودجه ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین، مقامات کرملین از تصمیم مجارستان ابراز خشنودی کرده‌اند.

اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه و پیشبرد جنگ به شدت به کمک‌های مالی و تسلیحاتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده وابسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا پرچالش‌ است؟

رهبران اروپایی بر سر آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا به توافق رسیدند

تظاهرات بزرگ در تفلیس؛ حامیان اتحادیه اروپا «لایحه اقتباسی از قوانین استبدادی روسیه» را نمی‌خواهند