ادعای پیروزی حزب الکساندر ووچیچ در انتخابات پارلمانی صربستان؛ روسیه استقبال کرد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در جمع هوادارانش
الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در جمع هوادارانش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری راستگرا و ناسیونالیست صربستان حزب خود را در انتخابات پارلمانی این کشور برنده اعلام کرد و گفت که «حزب ترقی‌خواه»، «اکثریت مطلق» را در پارلمان کشورش به دست آورده است.

آگهی

حزب «ترقی‌خواه» صربستان که تحت رهبری آقای ووچیچ فعالیت می‌کند، پیش‌بینی کرده بود که این حزب، ۴۷ درصد کل آراء را به دست می‌آورد.

در پی اعلام پیروزی حزب آقای ووچیچ در انتخابات پارلمانی صربستان، روسیه روز دوشنبه ۱۸ دسامبر از نتایج این انتخابات استقبال کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفتگو با خبرنگاران با استقبال از پیروزی حزب آقای ووچیچ، ابراز امیدواری کرد که مسیر دوستی و همکاری روسیه و صربستان که به گفته او کشور «دوست» و «برادر» است، ادامه پیدا کند.

پوپولیست‌های حاکم بر صربستان در حالی مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور شده‌اند که برخی گزارش‌ها از وجود تخلفات انتخاباتی در روز رای‌گیری حکایت داشتند.

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان گفت که احزاب مخالف به رهبری «صربستان علیه خشونت» حدود ۲۳ درصد آرا به دست خواهند آورد.

به این ترتیب، حزب رئیس جمهوری صربستان حدود ۱۳۰ کرسی از ۲۵۰ کرسی پارلمان این کشور را به دست خواهد آورد.

احزاب مخالف دولت صربستان تلاش کردند که حزب رئیس جمهوری این کشور را در بلگراد به چالش بکشند، زیرا به نظر برخی از تحلیلگران سیاسی، پیروزی مخالفان در پایتخت می‌تواند به طور جدی به دولت آقای ووچیچ خدشه وارد کند.

آقای ووچیچ با این ادعا که حزب او در رای‌گیری در پایتخت صربستان هم پیشتاز است، گفت که نتیجه ائتلاف‌ها مشخص خواهد کرد که چه جریانی در بلگراد دست بالاتری خواهد داشت.

احزاب مخالف به رهبری «صربستان علیه خشونت» پیش‌بینی‌های انتخاباتی حزب حاکم را رد کرده و مدعی وجود تخلفات انتخاباتی شده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که شمارش آرا را «با همه ابزارهای دموکراتیک» به چالش می‌کشند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

میروسلاو الکسیچ، رهبر اپوزیسیون صربستان گفت که افرادی که در بلگراد زندگی نمی‌کنند را با اتوبوس‌ها، وانت‌ها و خودروها به بلگراد آورده‌اند تا رأی خود را در پایتخت این کشور به صندوق بیندازند. او در ادامه مدعی شد که ۴۰ هزار مدرک هویتی برای افرادی که در پایتخت زندگی نمی‌کنند، صادر شده است.

نرخ مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات پیش از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری، حدود ۵۵ درصد بود که تقریباً مشابه میزان ثبت شده در انتخابات سال ۲۰۲۲ بوده است که حزب آقای ووچیچ به پیروزی رسید.

صربستان، کشوری که روابط گرمی با روسیه و ولادیمیر پوتین دارد، از سال ۲۰۱۴ کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات اتحادیه اروپا می‌تواند نقطه عطفی برای راست افراطی باشد

تجمع هزاران نفری معترضان در بلگراد؛ مسکو: تحریک به ناآرامی‌ها در صربستان از خارج صورت می‌گیرد

فرمانده ارتش بلژیک: مولداوی و کشورهای حوزه دریای بالتیک اهداف بعدی حملات روسیه هستند