بزرگداشت مولوی در قونیه؛ «تنها در آمریکا ۲۵۰ کتاب درباره او نوشته شده است»

برگزاری مراسم گرامیداشت مولوی در شهر قونیه ترکیه
برگزاری مراسم گرامیداشت مولوی در شهر قونیه ترکیه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مراسم هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) هر ساله در شهر قونیه در ترکیه برگزار می‌شود. آئین «شب عروس» یا «شب وصال» هفدهم دسامبر در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ با برگزاری مراسم رقص سماع در نزدیکی آرامگاه مولوی برگزار شد.

آگهی

این جشن هر ساله مهمانان خارجی و داخلی و گردشگران فراوانی را از سراسر جهان جذب خود می‌کند.

مراسم امسال در سالنی بزرگ برپا شد، سالنی که در آن گروهی از درویشان با لباس‌های سپید و کلاه‌های بلند و کشیده بر سر در میانه میدان به رقص و پایکوبی پرداختند.

تنها در ایالات متحده بیش از ۲۵۰
کتاب درباره مولوی نوشته شده است
نوری سیمسکلر

نوری سیمسکلر، متخصص زبان ادبیات فارسی در دانشگاه سلجوق قونیه می‌گوید: «آثار مولانا تقریبا به تمام زبانها ترجمه شده است و تنها در ایالات متحده بیش از ۲۵۰ کتاب درباره او نوشته شده است.»

این پژوهشگر درباره محبوبیت مولانا هفت قرن پس از مرگش اینطور توضیح می‌دهد: «مولوی با همه انسانها در گپ و گفت است و از داستان ما انسانها برای ما می‌گوید.»

مولوی نه تنها برای ایرانیان که برای مردم جهان مهم است

شکوفه، راهنمای تور
شکوفه، راهنمای تورAFP

شکوفه، راهنمای تور که از ایران راهی قونیه شده است، می‌گوید: «اشعار مولانا نه تنها برای ما ایرانیان که برای همه مردم جهان بسیار معنوی است. او شاعر شناخته شده و معروفی در سطح جهان است.»

اسین چلبی ۷۴ سال دارد. او بیست و دومین نسل از نوادگان مولانا جلال‌الدین رومی است.

مدونا اسطوره پاپ یکی از شعرهای مولانا
را اقتباس کرد و بیانسه نام دخترش را به نام او گذاشت.

او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «البته هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم این است که او سخن او را بیشتر بفهمیم و بیشتر درباره‌اش حرف بزنیم.»

اسین چلبی ۷۴ سال دارد. او بیست و دومین نسل از نوادگان مولانا جلال‌الدین رومی است.
اسین چلبی ۷۴ سال دارد. او بیست و دومین نسل از نوادگان مولانا جلال‌الدین رومی است.AFP

اسین در ادامه عکسی را نشان داده  و می‌گوید: «این مرد عبدالحلیم چلبی است که در کنار آتاتورک ایستاده است. او پسرش، یعنی پدربزرگ من را به حلب فرستاد.»

عبدالحلیم چلبی در کنار آتاتورک
عبدالحلیم چلبی در کنار آتاتورکAP Photo

همه اشکالِ عشق پل‌هایی هستند برای رسیدن به عشق الهی

اسین خود در حلب زاده شده است و این روزها ساکن قونیه است. او می‌افزاید: «اگر مولانا امروز زنده بود، حرف‌های زیبای فراوانی برای گفتن داشت اما برای من مهمترین بخش یا یکی از مهم‌ترین سخنان او این است که همه اشکال عشق پل‌هایی هستند برای رسیدن به عشق الهی. نکته دیگری که نباید فراموش شود و متاسفانه امروز اشتباهاتی در این مورد صورت می‌گیرد، این است که حضرت مولانا می فرمایند من غلام قرآن هستم، من خاک راه محمد هستم.»

نوشته‌های مولوی به تدریج از آسیای مرکزی پا
را فراتر نهاد و در غرب مورد تحسین قرار گرفت

هر سال، جشنواره‌ای به مناسبت درگذشت مولانا ( ۱۷ دسامبر ۱۲۷۳) در شهر قونیه برگزار می‌شود، زائران، گردشگران و علاقه‌مندان به مراقبه راهی قونیه می‌شوند، جایی که گفته می‌شود مولانا بیشتر عمرش را پس از بیرون رانده شدن از افغانستان امروزی [قرن دوازدهم توسط مغول] سپری کرده است.

نوشته‌های مولوی به تدریج فراتر از آسیای مرکزی پا نهاد و در غرب مورد تحسین قرار گرفت. مدونا اسطوره پاپ یکی از شعرهای مولانا را اقتباس کرد و بیانسه نام دخترش را به نام او گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رعنا گرگانی رقصنده سماع در فرانسه: می‌خواهم آنچه را که پنهان است نشان دهم

شهرام ناظری «به احترام مردم ایران» کنسرت قونیه خود را لغو کرد

اختتامیه مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه