«قصد موساد به ترور رهبران فلسطینی در لبنان»؛ بیروت: تحت شرایطی آماده‌ایم حزب‌الله را از مرز دور کنیم

سربازان اسرائیلی،
سربازان اسرائیلی، Copyright  AP
Copyright  AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با جنگ اسرائیل با غزه در روز جمعه اول دی ۱۴۰۲ برابر با ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۳ را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

  • گزارش‌ها از نوار غزه حاکی است که حملات اسرائیل به این باریکه روز جمعه در حالی ادامه دارد که حدود یک چهارم جمعیت آن با قحطی مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. 
  • تلاش‌های دیپلماتیک برای خروج از بن‌بست در شورای امنیت سازمان ملل همچنان در جریان است. جلسه رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره وضعیت نوار غزه در این شورا از روز دوشنبه تاکنون چند بار به تعویق افتاده است. 
  • آمریکا طی هفته‌های گذشته دو قطعنامه در مورد وضعیت در باریکه غزه را وتو کرده بود. به گفته منابع دیپلماتیک رایزنی‌ها در مورد مفاد پیش‌نویس قطعنامه به ویژه نحوه کنترل کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه دارد. احتمال داده می‌شود که رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه روز جمعه انجام شود.
آگهی

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با جنگ اسرائیل با غزه در روز جمعه اول دی ۱۴۰۲ برابر با ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۳ را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

افزایش حمایت فلسطین‌ها از «مبارزه مسلحانه» علیه اسرائیل

براساس نظرسنجی که هفته گذشته توسط یک موسسه تحقیقاتی برجسته فلسطینی منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از فلسطینیان باریکه غزه و کرانه باختری اشغالی از «مبارزه مسلحانه» به عنوان بهترین راهبرد برای رسیدن به یک کشور مستقل و پایان دادن به اشغال اسرائیل حمایت می‌کنند. این رقم حاکی از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سه ماه پیش از آن است.

تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از انجام مذاکره و تنها ۱۳ درصد از برگزاری اعتراضات بدون خشونت حمایت کردند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که از کشتن یا ربودن غیرنظامیان اسرائیلی حمایت نمی‌کنند و ۵۶ درصد گفته‌اند که گروگان‌گیری غیرنظامیان را قبول ندارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان حمایت از حماس در بین فلسطینیان ساکن کرانه باختری بیش از سه برابر شده و از ۱۲ درصد به ۴۴ درصد رسیده است. در همین حال، در باریکه غزه، حمایت از گروه حماس تنها ۴ درصد افزایش داشته و از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد رسیده است.

این نظرسنجی و همچنین مصاحبه‌های تلفنی از مردم نشان می‌دهد که با ادامه جنگ در غزه، انزجار و خشم فلسطینی ها از ایالات متحده آمریکا و اروپا نیز افزایش یافته است.

این نظرسنجی را «مرکز فلسطینی مطالعات سیاستگذاری و نظرسنجی» مستقر در رام الله بین تاریخ ۲۲ نوامبر تا دوم دسامبر از فلسطینیان ساکن کرانه باختری و فلسطینیان ساکن نوار غزه انجام داده است. در مجموع با ۱۲۳۱ فلسطینی مصاحبه شد که ۷۵۰ نفر در کرانه باختری بودند.

بر اساس این نظرسنجی، در حالی که فلسطینی‌ها از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلیل فساد و از آمریکا به دلیل بی‌تفاوتی انتقادهایی دارند اما معتقدند که دولت اسرائیل را بیش از هر بازیگر دیگری مقصر این وضعیت می‌دانند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: اگر قطعنامه به شکل فعلی پیشنهاد شود از آن حمایت می‌کنیم

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کشورش از نسخه کنونی قطعنامه پیشنهادی در مورد وضعیت در نوار غزه حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که به گفته منابع دیپلماتیک در آخرین نسخه پیشنهادی دیگر اشاره‌ای به لزوم «توقف» یا «تعلیق» درگیری‌ها در نوار غزه نشده است. در پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده از لزوم «توقف فوری و پایدار» درگیری‌ها سخن گفته شده بود. 

در پیش‌نویس بعدی که برای جلب رضایت واشنگتن لحنی ملایم‌تر داشت به لزوم «تعلیق فوری» درگیری‌ها اشاره شده بود. 

با این حال سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت پیش‌نویسی که کشورش از آن حمایت می‌کند متنی «تضعیف‌شده» نیست و کشورهای عربی از آن حمایت می‌کنند.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست که دیگر اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه به حمایت از قطعنامه‌ای بدون تاکید بر برقراری «آتش‌بس» راضی خواهند شد یا خیر. 

بنا به گزارش‌ها در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا حاضر به حمایت از آن شده به «تدابیر فوری در راستای دسترسی بشردوستانه و اضطراری به صورت امن و بدون ممانعت» اشاره شده است. در بخش دیگری از این متن از لزوم «ایجاد شرایطی برای دستیابی به توقف پایدار درگیری‌ها» سخن گفته شده است. 

سفیر آمریکا در سازمان ملل
سفیر آمریکا در سازمان مللAP Photo
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوه جذب جاسوس موساد در ترکیه به روایت «میت»؛ از آگهی‌ها در رسانه‌های اجتماعی تا هتل‌‌های لوکس

حماس: شمار کشته‌های غزه به ۲۰ هزار نفر رسید؛ نتانیاهو: تا حماس را حذف نکنیم دست از جنگ نمی‌کشیم

مقایسه جنگ غزه با سرکوب یهودی‌ها در آلمان نازی؛ نویسنده سرشناس جایزه ادبی خود را دریافت کرد