حمل و نقل عمومی در مون‌پلیه فرانسه رایگان شد؛ کدام شهرهای اروپایی خدمات مشابه رایگان ارائه می‌کنند؟

حمل و نقل عمومی در مون‌پلیه رایگان شد
حمل و نقل عمومی در مون‌پلیه رایگان شد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از عصر پنجشنبه بیست و یکم دسامبر به اینسو ارایه خدمات حمل و نقل عمومی برای حدود۵۰۰ هزار نفر ساکنان مون‌پلیه، یکی از شهرهای بزرگ اروپا رایگان اعلام شد.

آگهی

میکائیل دُلَفوس، شهردار شهر جنوبی مون‌پلیه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «حمل و نقل رایگان می‌تواند به ما کمک کند تا در مسیر انتقال زیست‌محیطی گام برداریم.»

آقای دُلَفوس می‌افزاید: «حمل و نقل عمومی رایگان راهی برای انجام اقدامات قاطع برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. حمل و نقل عمومی دی‌اکسید کربن زیادی منتشر نمی‌کند. این تصمیم اقدامی لازم برای حمایت از برنامه‌های محیط زیستی و حمایت از قدرت خرید مردم است. با قیمت بنزین هر لیتر ۲ یورو و تورم در قیمت‌ها، لازم است تا رفتارمان را تغییر دهیم.»

او همچنین از راه‌اندازی انجمنی برای ترویج این ایده میان دیگر شهرداران اروپایی خبر داده و می‌گوید: «اینجا در مون‌پلیه  تصمیم گرفتیم انجمنی را برای کمک به دیگر شهرداران اروپایی برای انتخاب این ایده ایجاد کنیم. امیدواریم دیگر شهرداران اروپایی نیز به چنین انتخابی برسند. دولت اسپانیا سیاست حمل و نقل رایگان برای قطارهای منطقه‌ای را در نظر گرفته است. در آلمان نیز همینطوربرنامه‌های مشابهی در دستور کار است. این ایده می تواند به اروپا کمک کند تا در مواجه با تعییرات آب و هوایی این چالش را مرتفع کند. ما در کنار تمام شهرداران اروپایی که بخواهند از این حرکت بزرگ به سمت حمل و نقل رایگان حمایت کنند، خواهیم ایستاد.»

میکائیل دُلَفوس، شهردار مون‌پلیه
میکائیل دُلَفوس، شهردار مون‌پلیهAFP

پیشتازی استونی در میان کشورهای اروپایی

تالین، پایتخت استونی در میان کشورهای اروپایی در رایگان کردن شبکه حمل و نقل عمومی پیشتاز بوده است. حمل‌ونقل عمومی در تالین از سال ۲۰۱۳ رایگان شد. انگیزه‌های زیست‌محیطی در کنار حمایت اقتصادی از مردم از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم بود. تالین به همین خاطر توانست سال ۲۰۲۳ عنوان «پایتخت سبز اروپا» را از آن خود کند.

در مون‌پلیه تصمیم گرفتیم انجمنی را برای
کمک به دیگر شهرداران اروپایی برای انتخاب
این ایده ایجاد کنیم
میکائیل دُلَفوس، شهردار شهر جنوبی مون‌پلیه

سال ۲۰۲۰ لوکزامبورگی‌ها از خدمات حمل و نقل رایگان بهره‌مند شدند. مردم این کشور از طرح دولت به شدت استقبال کرده و آن را تحسین کردند.

آلمان نیز از جمله کشورهای اروپایی است که تا کنون گام‌های عملیاتی برای کاهش استفاده مردم از خودرو و روی آوردن به حمل و نقل عمومی برداشته است.

گواهینامه‌تان را پس بدهید، کارت رایگان حمل و نقل بگیرید

برای نمونه در تعدادی از شهرهای آلمان به شهروندانی که حاضر به تحویل گواهینامه رانندگی خود به نشانه امتناع از رانندگی باشند، کارت اشتراک نامحدود استفاده از حمل و نقل عمومی اعطا می‌شود.

دولت‌های اروپایی در مسیر رایگان‌سازی حمل و نقل عمومی
دولت‌های اروپایی در مسیر رایگان‌سازی حمل و نقل عمومیAFP

آلمان پیش از این نیز از ایده فروش کارت‌های ماهانه ۴۹ یورویی برای استفاده نامحدود از تمامی وسایل نقلیه عمومی شهری و بین‌شهری رونمایی کرده بود. طرحی که مورد استقبال شهروندان آلمانی قرار گرفت. بنابر آمار رسمی بیش از ۳ میلیون نفر اقدام به خرید کارت‌های ۴۹ یورویی کرده‌اند.

مالت، اتریش، قبرس و اسپانیا برای استفاده مردم از حمل و نقل شهری تخفیف‌های بالایی در نظر گرفته‌اند.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که هنوز در این زمینه اقدام جدی انجام نداده است. هزینه هر سفر یک ساعته با حمل و نقل عمومی در پاریس بیش از دو یورو، در لیون دو یورو و در مارسی یک یورو و شصت سنت است. فرانسه در نظر دارد در برنامه‌های آتی از طرح کارت اشتراکی ۴۹ یورویی آلمان الگوبرداری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در کدام شهرهای آلمان می‌شود با تحویل گواهینامه رانندگی بلیت رایگان حمل و نقل عمومی دریافت کرد؟

ابتکار آلمان برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی؛ سفرهای داخلی نامحدود با بلیط ۴۹ یورویی

اسپانیا استفاده از بخشی از حمل و نقل عمومی را از سپتامبر رایگان کرد