فرانس‌پرس: فلسطینیان آزاد شده در غزه از شکنجه در بازداشتگاه‌های اسرائیل می‌گویند

بستری شدن فلسطینیان آزاد شده در غزه که مدعی‌اند توسط ارتش اسرائیل شکنجه شده‌اند
بستری شدن فلسطینیان آزاد شده در غزه که مدعی‌اند توسط ارتش اسرائیل شکنجه شده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از فلسطینی‌هایی که پس از دستگیری در غزه توسط ارتش اسرائیل به تازگی آزاد شدند روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که در بازداشتگاه‌ها شکنجه شده‌ و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، دعایی که ارتش اسرائیل آن را رد می‌کند.

آگهی

این افراد از جمله صدها فلسطینی هستند که از ۲۷ اکتبر گذشته به این سو در جریان عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه بازداشت و به اتهام ارتباط با حماس مورد بازجویی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۰ نفر از افراد یاد شده روز یکشنبه پس از رهایی از بازداشت ارتش اسرائیل، برای درمان جراحات جسمی و روحی ناشی از اسارت در بیمارستان رفح واقع در جنوب نوار غزه بستری شدند.

مروان الحمس، مدیر بیمارستان النجار در رفح به خبرگزاری فرانسه گفت: «آثار کبودی و ضربات شدید روی بدن این افراد به خوبی مشاهده می‌شود.»

بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه، یکی از فلسطینیان آزاد شده به نام نایف علی که ۲۲ از زخم‌های عمیق و بریدگی‌هایی در ناحیه مچ دست و سایر نقاط بدنش رنج می‌برد.

آثار زخم‌های عمیق روی مچ یکی از فلسطینیان آزاد شده از بازداشت ارتش اسرائیل در غزه
آثار زخم‌های عمیق روی مچ یکی از فلسطینیان آزاد شده از بازداشت ارتش اسرائیل در غزهSAID KHATIB/AFP or licensors

این جوان فلسطینی به خبرنگار فرانس‌پرس توضیح می‌دهد که در محله زیتون واقع در شرق شهر غزه توسط نیروهای اسرائیلی دستگیر و بازداشت شده بود.

نایف علی می‌گوید: «آنها پس از اقدام به دستگیری مردان را از زنان جدا کردند و ما را در خانه‌ای نگه داشتند که به تصرف سربازان اسرائیلی درآمده بود.»

او سپس می‌افزاید: «به مدت دو روز دستان ما را از پشت دستبند زدند. نه چیزی برای خوردن یا آشامیدن وجود داشت و نه اجازه داشتیم به توالت برویم، در این مدت فقط کتک می‌خوردیم.»

به گفته این فلسطینی آزاد شده، آنها سپس بازداشت شدگان را در منطقه‌ای بسیار سرد واقع در مرز اسرائیل جمع می‌کردند و قبل از انتقال به زندان‌هایی در اسرائیل روی آنها آب سرد می‌ریختند؛ با این توضیح که زندان‌های اسرائیل نیز بار دیگر مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.

یکی دیگر از زندانیان آزاد شده خامس البردینی نام دارد که ۵۵ ساله است؛ وی نیز مدعی است که از سوی سربازان اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفته است.

او می‌گوید: «تمام شب آب سرد روی سرمان می‌ریختند و روز کتکمان می‌زدند. آنها سپس ما را به زندانی بردند که نام و مکانش را نمی دانیم.»

پاهای زخمی یک فلسطینی آزاد شده از بازداشت ارتش اسرائیل
پاهای زخمی یک فلسطینی آزاد شده از بازداشت ارتش اسرائیلAFP

ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مطرح توسط این افراد تاکید کرد که «با بازداشت شدگان مطابق با قوانین بین المللی رفتار می شود.»

در بیانیه‌ ارتش اسرائیل که به همین منظور منتشر شد آمده است: «افراد مظنون در طول بازداشت از تغذیه و آب آشامیدنی کافی برخوردار بوده و طبق پروتکل‌های تعیین شده با آنها رفتار می شود.»

ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر پس از انتشار تصاویری از ده‌ها فلسطینی بازداشت‌شده در نوار غزه که آنها را با لباس‌های زیر، چشم‌بند و دست‌های بسته و نیز تحت مراقبت سربازان نشان می‌داد، مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفت.

ارتش اسرائیل ابتدای هفته جاری بدون اشاره به تعداد فلسطینیان بازداشت شده در غزه یا شرایط منجر به جان باختن آنها، از آغاز تحقیقات درباره «مرگ تروریست‌ها در مراکز بازداشت نظامی» خبر داده بود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا قطعنامه شورای امنیت بر سر جنگ غزه را وتو نکرد اما آتش‌بس هم نشد؛دعوا بر سر واژه‌ها برای چیست؟

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است