تبریک پوتین به وزیر ایرانی در مجمع اقتصادی اوراسیا در بحبوحه دلخوری شدید تهران بر سر جزایر سه‌گانه

مجمع اقتصادی اوراسیا
مجمع اقتصادی اوراسیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۲۵ دسامبر ریاست جلسه مجمع اقتصادی اوراسیا را در سن پترزبورگ بر عهده داشت، نشستی که در آن اعضای این مجمع با ایران یک توافقنامه تجارت آزاد به امضا رساندند.

آگهی

در این نشست سران کشورهای مجمع اقتصادی اوراسیا از جمله ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان  حضور داشتند.

پوتین توسعه اقتصادی روسیه و دیگر کشورهای عضو این مجمع را ستود و از رشد قابل توجه این کشورها در تولید ناخالص داخلی خبر داد.

به گفته او «امسال همه کشورهای عضو این مجمع رشد اقتصادی پایداری را تجربه کردند، چنانچه در روسیه، در سه ماهه اول سال، تولید ناخالص داخلی ۳٪ افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۳.۵٪ افزایش یابد.»

از تبریک پوتین به ایران تا دورخیز مجمع برای توسعه همکاری با امارات

پوتین همچنین به امضای توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو این مجمع و ایران امضا اشاره کرد و از آماده کردن پیش نویس توافقنامه‌ای مشابه با مصر در همین زمینه خبر داد : «امروز توافقنامه تجارت آزاد بین مجمع اقتصادی اوراسیا و ایران به امضا رسید. پایان کار روی این سند راهبردی را به همگی و جناب آقای [عباس] علی آبادی، وزیر صنعت و تجارت ایران که در این جلسه حضور دارند، تبریک می‌گویم.» 

عباس علی آبادی، وزیر صنعت و تجارت ایران
عباس علی آبادی، وزیر صنعت و تجارت ایرانAP Photo

علاوه بر این، این مجمع با امارات عربی متحده و اندونزی نیز در حال مذاکره است. پوتین در همین زمینه خبر داد «تشکیل مناطق آزاد تجاری با این کشورها، پتانسیل صادرات مجمع اقتصادی اوراسیا را افزایش داده و عرضه متقابل به بازار کشورهای دوست را بیش از پیش می‌کند. در نتیجه برای توسعه اقتصاد اتحادیه انگیزه بیشتری می‌دهد.»

از جزییات توافقنامه چه می‌دانیم

 خبرگزاری ایرنا در این پایگاه خبری به برخی جزییات این توافقنامه اشاره کرده است. از جمله  اینکه «دو طرف تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.» 

ایرنا همچنین گزارش داده که « ۱۳ درصد باقیمانده شامل کالاهایی است که اگر در خصوص آنها تخفیف قائل شویم، صنعت یا کشاورزی در داخل ایران در آن حوزه آسیب می‌بیند، از این رو، با هدف حمایت از این بخش‌های صنعت و کشاورزی داخلی، این بخش‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. متقابلا کشورهای اتحادیه اوراسیا هم لیست کالاهای حساس خود را ارائه می‌کنند و در این زمینه، اقدامات با ظرافت دنبال می‌شود تا فهرست‌ها به صورت مساوی و عادلانه تنظیم شود.» 

البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار داشت که این توافقنامه برای قانونی شدن نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور یعنی مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیاست.  

شوخی پوتین با لوکاشنکو

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که در این نشست حضور داشت نیز گفت: « ما  با تولید خودمان، نیازهای داخلی به غلات، گوشت خوک، مرغ، شیر، سبزیجات، روغن های گیاهی و حتی تخم مرغ و دیگر محصولات را تامین می‌کنیم.»

در این بخش سخنان لوکاشنکو، پوتین میکروفونش را روشن کرد و گفت: «اینقدر خسیس نباشید و[از تولیداتتان] به ما هم  بدهید.»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروسAP Photo

تلخ‌کامی روابط ایران و روسیه با اظهار نظر مسکو درباره جزایر سه‌گانه

حضور و وزیر صنعت و تجارت ایران در این نشست در شرایطی صورت می‌گیرد که روسیه چهارشنبه ۲۹ آذر در بیانیه پایانی نشست همکاری روسیه و کشورهای عربی «خواستار مطرح شدن موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس در دیوان دادگستری بین‌المللی شده بود.»

این موضع روسیه با واکنش شدید علی اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ایران همراه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟