مانع غیرمنتظره در آلمان بر سر راه تولید مهمات اتحادیه اروپا جهت حمایت از اوکراین در جنگ

کارخانه تولید گلوله و مهمات
کارخانه تولید گلوله و مهمات Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که صنایع نظامی اروپا در تلاش برای افزایش تولید خود جهت کمک به اوکراین در جنگ با روسیه هستند، تصمیم مقامات یک شهر کوچک در غرب آلمان باعث شده تا این روند با مانع مواجه شود.

آگهی

مقامات شهر ۸۰ هزار نفری «ترویزدورف»، در مکانی نه چندان دور از شهر کلن، غول تسلیحاتی آلمان «دیل دیفنس» را که کارخانه‌ای محلی در این شهر دارد به چالش کشیده‌اند.

از آنجا که تولید مهمات فرایندی چندبخشی و زنجیره‌ای است، «نه» این شهر کوچک که حلقه‌ای مهم در ساخت تجهیزات جنگی در آلمان محسوب می‌شود، باعث بروز اختلال در توانایی اتحادیه اروپا جهت تولید بیشتر شده است.

در اوایل سال جاری، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند که تامین گلوله‌های توپخانه مورد نیاز اوکراین را افزایش دهند و آن را به یک میلیون گلوله تا مارس ۲۰۲۴ برسانند زیرا نیروهای کی‌یف با کمبود مهمات مواجه شده‌اند. از این تعداد تا کنون ۳۰۰ هزار گلوله تحویل شده است.

در حالی که کارشناسان می گویند کی‌یف به ۳ میلیون گلوله در سال نیاز دارد، بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان ماه گذشته هشدار داد که اتحادیه اروپا احتمالاً در رسیدن به هدف ماه مارس خود برای ارسال حتی یک میلیون گلوله هویتزر که به شدت مورد نیاز اوکراین است، ناکام خواهد ماند.

شهر ترویسدورف به ندرت نقشی در سیاست بین‌الملل ایفا می‌کند، اما کار چنان بالا گرفته است که وزیر دفاع آلمان در ابتدای دسامبر در پارلمان این کشور مقامات این شهر را به طور ضمنی بازخواست کرد و از شهرداری‌ها و مناطق ایالتی خواست تا برای سرعت بخشیدن به ساخت تسلیحات تلاش کنند.

بوریس پیستوریوس در این باره گفت: «گلوگاه واقعی تولید مهمات در اروپا و آلمان تحت فشار قرار دارد.»

کارخانه محلی متعلق به شرکت دیل دیفنس دستگاه‌های احتراق مورد نیاز برای موشک‌ها و گلوله‌های توپ را تولید می‌کند. از این قطعات در ساخت سامانه پدافند هوایی «ایریس-تی» (Iris-T) استفاده می‌شود که تا کنون سه عدد از آنها آن توسط دولت آلمان به اوکراین تحویل داده شده است.

نزاع میان مقامات شهری و کارخانه تسلیحات‌سازی از آنجا شروع شد که دیل دیفنس تصمیم گرفت یک زمین را که به تازگی در این شهر به فروش گذاشته شده بود، بخرد تا بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. در مقابل اما مقامات محلی گفتند در نظر دارند این قطعه زمین را که به اندازه ۵۰ زمین فوتبال است و در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد، به خانه و دفاتر اداری تبدیل کنند.

تولید گلوله‌های توپ هوویتزر
تولید گلوله‌های توپ هوویتزرعکس: آسوشیتد پرس

توماس بودن مولر، از اعضای هیئت مدیره دیل دیفنس، گفته است به چالش کشیده شدن تصمیمات این شرکت «توانایی دفاعی جمهوری فدرال آلمان» را تضعیف می‌کند.

طیف وسیعی از اعضای شورای شهر، از الکساندر بیبر شهردار محافظه‌کار گرفته تا سبزها و چپ‌گرای افراطی که قریباً دو سوم اعضای شورا را تشکیل می‌دهند با تخصیص چنین منطقه وسیعی در مرکز شهر به کارخانه‌ای تسلیحاتی مخالفت کرده‌اند.

دلیل این امر این است که به گفته مقامات محلی، تولید مواد منفجره و ابزارهای جنگی به مناطق حفاظتی عظیمی در اطراف کارخانه نیاز دارد که به دلایل ایمنی در قطعه زمین جدید وجود ندارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین خصوص ماری اگنس استراک زیمرمن، رئیس کمیته دفاعی پارلمان آلمان و حامی سرسخت اوکراین، موضع شهردار ترویزدورف را «غیرمسئولانه» خواند و گفت: «اگرچه این مسئله در مورد اوکراین است، اما بالاتر از همه به امنیت خود آلمان برمی‌گردد.»

با وجود برگزاری جلسات میانجیگری در آستانه تعطیلات کریسمس، هنوز دو طرف به توافقی نرسیده‌اند و شهردار از موضع خود کوتاه نیامده است.

پیشتر در اوایل سال جاری گروه «راین‌متال»، یکی دیگر از پرچمداران صنعت تسلیحات آلمان، اعلام کرد که کارخانه جدید تولید پودر مهمات در منطقه زاکسن در شرق آلمان ایجاد نخواهد کرد.

این پروژه باعث نگرانی مردم محلی شده بود و با عدم استقبال عمومی، راین متال پروژه را به مکان دیگری در بایرن منتقل کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟

صدراعظم آلمان کارخانه مهمات‌سازی جدید را به هدف کمک به اوکراین افتتاح کرد

پوتین: ابتکار عمل در دست ماست؛ ارتش روسیه حملات به اوکراین را تشدید می‌کند