گزارش فیگارو از جزئيات حمله ۷ اکتبر؛ «تقریبا هیچ‌کس از عملیات خبر نداشت، نه ایران و نه نصرالله»

حمله حماس به اسرائيل
حمله حماس به اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بر اساس یک گزارش تحقیقی مفصل که روزنامه فرانسوی فیگارو انجام داده است تقریبا هیچ‌کدام از رهبران حماس از انجام عملیات این گروه علیه اسرائيل مطلع نبودند و این حمله کاملا محرمانه تنها از سوی سه نفر از سران حماس در نوار غزه برنامه‌ریزی شده بود.

آگهی

در این گزارش که عمدتا بر اساس اطلاعات منابع مرتبط با حماس تهیه شده آمده است که نه تنها حزب‌الله و ایران که حتی رهبران حماس در کشورهای دیگر هم از طرح حمله به اسرائيل مطلع نبودند.  بنا به این گزارش یحیی سنوار تلاش کرده است این عملیات را کاملا محرمانه نگه دارد تا جلوی فاش شدن احتمالی آن‌ را بگیرد و احتمالا تنها محمد ضیف و محمد سنوار از انجام این عملیات مطلع بوده‌اند. 

این گزارش اضافه می‌کند که تنها ۳۰ دقیقه قبل از آغاز حمله در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح صالح العاروری یکی از مقام‌های ارشد حماس مستقر در لبنان به صورت تلفنی مطلع شده که قرار است این عملیات صورت گیرد و از او خواسته شده که حسن نصرالله را از انجام آن مطلع کند. بر اساس منابع فیگارو حزب‌الله لبنان از انجام حمله‌ای اینچنینی به اسرائيل خشنود نبوده است.  بر اساس گفته‌های منبع لبنانی، حماس گزینه‌هایی چون نفود به داخل اسرائيل با حملات هوایی و استفاده از عنصر غافگیری را مد نظر قرار داده بود. 

هرچند در پی درگیری‌هایی که میان حزب‌الله و اسرائيل از زمان آغاز عملیات هفت اکتبر صورت گرفته دست‌کم ۱۲۹ عضو این گروه لبنانی کشته شده‌اند اما ظاهرا حماس انتظار حمایت بیشتری از طرف گروه‌های تحت حمایت ایران داشته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته یک یک منبع لبنانی مقام‌های حماس انتظار داشتند که حزب‌الله و گروه‌های مورد حمایت ایران بیشتر در این جنگ درگیر شوند اما حسن نصرالله با این امر موافق نبود. به همین دلیل صالح العاروری به ایران فرستاده شد تا با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کند. اما در تهران هم علی خامنه‌ای، رهبر ایران به او و اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس گفت که برنامه‌ای برای راه‌اندازی جنگ همه‌جانبه علیه اسرائيل وجود ندارد. 

پیش از این خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به محتوای این جلسه اشاره و تاکید کرده بود که علی خامنه‌ای از رهبران حماس بابت بی‌اطلاع نگه داشتن تهران از انجام این عملیات گلایه کرده است. ضمن اینکه ایران درخواست حماس برای کمک را رد کرده و دلیل آن‌را هم عدم اطلاع از انجام این عملیات عنوان کرده است. 

به گزارش فیگارو یحیی سنوار بسیاری از برنامه‌هایش را پنهان می‌کند و حتی به بسیاری از مقام‌های سرشناس حماس از جمله اسامه حمدان که از مقام‌های مستقر در بیروت است هم کلمه‌ای درباره برنامه حمله به اسرائيل اطلاع نداده بود. بر اساس این گزارش در ماه‌های منتهی به حمله یحیی سنوار تا حد زیادی ارتباط خود را با مقام‌های حماس در قطر و دیگر مکان‌ها  قطع کرده بود. بر همین اساس حتی موسی ابومرزوق یکی دیگر از مقام‌های ارشد حماس هم نمی‌توانست با یحبی سنوار ارتباط داشته باشد. 

در همین حال و بر اساس منابع فیگارو در حالی که دفتر سیاسی حماس برای مذاکره با اسرائيل تلاش می‌کند یحیی سنوار با رویکرد سرسختانه خود با این مساله مخالفت می‌کند. 

حمله حماس به اسرائيل در روز هفت اکتبر
حمله حماس به اسرائيل در روز هفت اکتبرAP Photo

تصاویری ویدئویی که در روز ۷ اکتبر منتشر شد نشان می‌داد که اسامه بن حمدان، صالح العاروری و اسماعیل هنیه و دیگر مقام‌های حماس در حالی که بهت‌زده هستند در حال تماشای حملات حماس به اسرائيل از تلویزیون هستند. 

با این حال خالد مشعل از پاسخ به پرسش فیگارو مبنی بر اینکه رهبری سیاسی این گروه از حمله اطلاعی داشته یا خیر خودداری کرده است. وی با این حال گفته است که تنها سه نفر از روز و زمان دقیق حمله و همچنین جزئیات آن اطلاع داشتند. 

خالد مشعل در پاسخ به پرسش دیگری از فیگارو گفت: «برقراری یک آتش‌بس بلندمدت با اسرائيل قابل مذاکره است.»

همچنین یک منبع مستقر در اردن که به عنوان یکی از همکاران قدیمی یحیی سنوار توصیف شده درباره او می‌گوید: «یحیی سنوار یک دیکتاتور کوچک است که حساسیتی نسبت به مرگ غیرنظامیان ندارد.»

به گزارش فیگارو، در حالی که یحیی سنوار برنامه های خود را از بسیاری از رهبران و متحدان حماس مخفی نگه می‌داشت، برای تسلیحات و آموزش به گروه‌های کوچک سلفی نزدیک شده است. از دیگر اقدامات او، اعزام اعضا و متحدان حماس برای آموزش به سوریه و لبنان بود. 

بهانه خروج آنها از نوار غزه البته سفر به عربستان سعودی برای زیارت حج بود. بر اساس این گزارش شش هفته قبل از حمله، یحیی سنوار به فرماندهان حماس دستور داده بود تا ارتباط‌های خود را با یکدیگر قطع کنند. 

علاوه بر یحیی سنوار، محمد ضیف که مدت‌ها به عنوان رئیس گردان‌های عزالدین قسام حماس فعالیت می‌کرده دیگر فردی بوده که از برنامه حمله حماس به اسرائيل مطلع بوده است. محمد ضیف و حماس از دو سال و نیم قبل برای برنامه این حمله برنامه‌ریزی می‌کردند و این دو مقام ارشد حماس در نوار غزه از سه ماه پیش از آغاز عملیات، ارتباط‌ها و تماس‌های خود را با رهبری حماس پر خارج از نوار غزه قطع کردند. 

ضمن اینکه در مدت کوتاهی پیش از حمله یحیی سنوار و محمد ضیف تمامی فرماندهان ارشد حماس را تغییر دادند تا احتمال اطلاع یافتن اسرائيل از انجام این عملیات به حداقل برسد. 

تصاویر چندانی از محمد ضیف در رسانه‌ها موجود نیست و او عموما در سایه فعالیت کرده هرچند وی تاکنون حدود هفت بار مورد سوءقصد اسرائيل قرار گرفته است. البته این گزارش افزوده که احتمالا در این حملات محمد ضیف آسیب‌های جدی دیده و بخش‌هایی از اعضای بدنش و حتی چشمانش را از دست داده است. 

حمله حماس به اسرائیل در روز هفت اکتبر
حمله حماس به اسرائیل در روز هفت اکتبرAP Photo

یک منبع دیگر هم به فیگارو گفته که محمد سنوار، برادر کوچک‌تر یحیی سنوار را باید به عنوان رهبر واقعی شاخه مسلح حماس معرفی کرد. پیش از این تلگراف در گزارشی خبر داده بود که محمد سنوار از چندین سوءقصد اسرائيل جان سالم به در برده است. 

آگهی

او همچنین در سال ۲۰۱۴ خبر مرگ خود را جعل کرد و در یک صحنه‌سازی تلاش کرد اینگونه برای اسرائيلی‌های تصویرسازی کند که کشته شده است. اما ماه گذشته ارتش اسرائيل ویدئویی از برادران سنوار منتشر کرد که این دو را در خودرویی و در حال عبور از یک تونل عظیم در شمال غزه نشان می‌داد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائيل معتقد است محمد سنوار نقش مهمی در طراحی حملات هفت اکتبر ایفا کرده است و احتمالا او به همراه محمد ضیف و یحیی سنوار تنها سه نفری بوده‌اند که از جزئيات این عملیات اطلاع داشته‌اند. مقام‌های اسرائيلی اطلاعیه‌هایی را در نوار غزه پخش کرده‌اند که براساس آن به کسانی که اطلاعاتی در خصوص یحیی سنوار داشته باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار دلار پاداش داده خواهد شد. پاداش برای اطلاع از محمد سنوار ۳۰۰ هزار دلار تعیین شده و برای اطلاعات مربوط به محمد ضیف هم پاداشی ۱۰۰ هزار دلاری در نظر گرفته شده است. 

یک منبع دیگر به فیگارو در خصوص محمد ضیف گفته که او هنوز زنده است اما با عصا راه می‌رود. با این حال او سرش خوب کار می‌کند و با وجود مشکلات جسمی که دارد نقش مهمی در طراحی اقدامات حماس علیه اسرائيل ایفا کرده است. 

در عین حال این منبع افزوده که کسی که تیپ‌ها را به حرکت در می‌آورد محمد ضیف نیست بلکه محمد سنوار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان درخواست آمریکا برای قطع روابط با حماس را رد کرد

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟