صلح، برابری حقوق و مشارکت زنان در افغانستان؛ شورای امنیت برای نحوه تعامل با طالبان قطعنامه صادر کرد

عکس آرشیوی از نشست اعضای شورای امنیت
عکس آرشیوی از نشست اعضای شورای امنیت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یوونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌‌ای را با هدف تعیین راهبردی مشخص در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان پس از دریافت گزارشی از یک ارزیابی مستقل که پیش‌تر از سوی فرستاده ویژه دبیر کل ارائه شده بود، تصویب کرد.

آگهی

قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت در این خصوص با اکثریت آرای موافق و دو رای ممتنع از سوی چین و روسیه به تصویب رسید.

این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و سایر ذی‌نفعان مرتبط را تشویق می کند تا نتایح یک ارزیابی مستقل در خصوص افغانستان را با تاکید بر اجرای توصیه‌های اشاره شده در آن و به ویژه با التزام به ارتقاء تعهدات بین‌المللی به شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته‌تر مورد توجه قرار دهند.

در این قطعنامه از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است تا ضمن مشورت با اعضای شورای امنیت و کلیه بازیگران اعم از نقش‌آفرینان سیاسی در افغانستان و طرف‌های ذی‌نفع در منطقه و جامعه بین‌المللی، نماینده ویژه‌ای را برای ترغیب به اجرای توصیه‌های ارائه شده در ارزیابی مستقل فرستاده این سازمان تعیین کند.

فریدون سینیوراوغلی، فرستاده دبیرکل سازمان ملل پیش‌تر در هشت اکتبر گذشته گزارشی از ارزیابی مستقل خود نسبت به شرایط حاکم بر افغانستان پس از ماه‌ها رایزنی و مشورت با طالبان و چهره‌های سیاسی در این کشور به شورای امنیت ارائه داده بود.

قطعنامه شورای امنیت تاکید می‌کند که رویه در پیش گرفته شده باید نقشه‌ راهی مشخص را به منظور تبدیل شدن افغانستان به کشوری پایبند به صلح نسبت به خود و همسایگان، ادغام مجدد کامل در جامعه بین المللی و رعایت تعهدات و التزامات بین المللی به همراه داشته باشد.

در این قطعنامه همچنین بر ضرورت تضمین کامل احترام به حقوق برابر و معنی‌دار شهروندان به ویژه مشارکت ایمن زنان در امور جامعه در طول اجرای این فرایند تاکید شده است.

در گزارش ارزیابی مستقل فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد، چهار توصیه مشخص ارائه شده است که عبارتند از: «در نظر گرفتن مجموعه‌ای از اقدامات با قید فوریت برای رسیدگی به نیازهای اساسی مردم افغانستان و تقویت اعتماد از طریق تعامل ساختاریافته‌تر؛ جلب توجه و همکاری بین المللی در موضوعاتی که بر امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی تأثیر می گذارد؛ تهیه نقشه راه برای مشارکت سیاسی که برای ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌المللی ضروری تلقی می‌شود و در نهایت تعیین سازوکارها و چارچوب‌هایی ویژه برای نظارت و اطمینان از حسن اجرای توصیه‌ها.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کورسوی امیدی برای علم‌آموزی دختران افغان؛ در موسسه‌های پزشکی به روی آنها باز شد

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد