آغاز ریاست دوره‌ای بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا؛ بروکسل اولویت‌ها و برنامه ۶ ماهه خود را اعلام کرد

پرچم‌های بلژیک و اتحادیه اروپا
پرچم‌های بلژیک و اتحادیه اروپا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بلژیک از امروز (اول ژانویه ۲۰۲۴) به مدت ۶ ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را عهده‌دار شد، سمتی که طی نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در اختیار مجارستان بود.

آگهی

بلژیک نخستین کشور عضو اتحادیه بود که به لطف حرف اول نام این کشور یعنی ب (B) ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را در ۱۹۵۸ بر عهده گرفت. در دوره‌های ریاست این کشور رخدادهای مهمی برای اتحادیه اروپا رقم خورده است: از تولد جامعه اقتصادی اروپا (EEC) در ۱۹۵۸ تا راه‌اندازی برنامه اراسموس برای تبادل دانشجو در سال ۱۹۸۷.

بلژیک امسال هم در سالی ویژه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت، چرا که ژوئن آینده، شهروندان ۲۷ کشور عضو یعنی حدود ۲۰۰ میلیون واجد شرایط رای دادن برای انتخاب ۷۲۰ عضو پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. همچنین، در دوره ریاست بلژیک اجرای برنامه استراتژیک اتحادیه اروپا برای دوره ۲۰۲۹-۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

بلژیک در شرایطی برای سیزدهمین بار ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت که اتحادیه اروپا با پیامدهای تجاوز غیرقانونی روسیه  به خاک اوکراین، همه‌گیری ویروس کرونا و آنفلوانزا، بحران انرژی، رواج انتشار اطلاعات نادرست، تغییرات آب و هوایی، و جنگ در خاورمیانه مواجه است.

بر همین اساس، بلژیک برنامه عملیاتی خود برای دوره جدید ریاست خود را بر پایه ۶ اولویت اعلام کرده است: دفاع از قانون، دموکراسی و اتحاد، تقویت رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا، حمایت از انتقال عادلانه به دوره مصرف انرژی‌های سبز، تقویت برنامه اجتماعی و بهداشتی اتحادیه اروپا، حفاظت از مردم و مرزها و ترویج اروپای جهانی.

به تردز یورونیوز فارسی بپیوندید

بلژیک در شش ماه آینده تلاش خواهد کرد تا تقویت گفتگو و همکاری بین کشورهای عضو، شورای اتحادیه اروپا و سایر نهادهای اروپایی ضمن تسهیل تحقق اهداف اتحادیه اروپا بین این اتحادیه و شرکای بین‌المللی‌ آن اجماع بیشتری ایجاد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری‌چک رهبری شورای اتحادیه اروپا را از فرانسه تحویل می‌گیرد؛ چالش‌های ۶ ماه آینده پراگ چیست؟

آغاز ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا؛ حاشیه‌سازی نامزدهای راست افراطی برای ماکرون

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل تسلیحات هدف گرفته می‌شوند