جنجال بر سر یهودستیزی در دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد با اتهام «سرقت علمی» مجبور به کناره‌گیری شد

خانم گی رئیس سابق هاروارد
خانم گی رئیس سابق هاروارد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد، روز سه‌شنبه در بحبوحه طرح اتهامات سرقت ادبی و علمی همچنین انتقاد به‌ سخنانش در جلسه استماع کنگره آمریکا، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آگهی

خانم «گی» دومین رئیس اتحادیه آیوی [یک مجموعه متشکل از معروف‌ترین گروه دانشگاه‌های خصوصی کشور آمریکا] است که از ماه گذشته پس از شهادت در کنگره استعفا داد. لیز ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا نیز در ۹ دسامبر استعفا داد.

خانم «گی» نخستین رئیس سیاه‌پوست هاروارد، تنها چند ماه پس از تصدی مسئولیت خود در نامه‌ای به جامعه هاروارد، کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

حرفه آکادمیک «گی» پس از سخنانش در جلسه استماع کنگره، مورد بررسی دقیق کنشگران محافظه‌کار قرار گرفت و چندین مورد ادعای سرقت علمی در پایان‌نامه دکترای او در سال ۱۹۹۷ مطرح شد.

هیات مدیره هاروارد در ابتدا از خانم «گی» حمایت کرد و گفت که بررسی آثار علمی او «چند نمونه ارجاع ناکافی منبع» را نشان داد اما هیچ مدرکی مبنی بر سوء رفتار تحقیقاتی وجود ندارد.

با این حال چند روز بعد هاروارد اعلام کرد که دو نمونه «زبان تکراری بدون ذکر منبع مناسب» پیدا کرده است. هیات مدیره گفت که «گی» پایان‌نامه خود را به‌روز می‌کند و درخواست اصلاح دارد.

هاروارد گفت که این استعفا «با اندوه فراوان» همراه بود و از خانم «گی» برای «تعهد عمیق و تزلزل‌ناپذیرش به هاروارد و تلاش برای تعالی آکادمیک» تشکر کرد.

هیات مدیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آلن ام. گاربر»، استاد و مدیر ارشد آکادمیک تا زمانی که هاروارد جایگزینی پیدا کند به‌عنوان رئیس موقت خدمت خواهد کرد.

استعفای خانم «گی» از سوی محافظه‌کاران جشن گرفته شد. کریستوفر روفو، فعالی که در راهپیمایی حزب جمهوری‌خواه علیه آموزش عالی حضور داشت، گفت که «خوشحال است او رفته است».

وی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «او به جای اینکه مسئولیت اعمالی از جمله به حداقل رساندن یهودی‌ستیزی، ارتکاب سرقت ادبی سریالی، ارعاب مطبوعات آزاد و آسیب رساندن به هاروارد را بپذیرد، منتقدان خود را نژادپرست توصیف می‌کرد.»

خانم «گی» در نامه استعفای خود گفت: «شک و تردید نسبت به تعهدات من یعنی مقابله با نفرت و حمایت از سختگیری‌های علمی- دو ارزش پایه‌ای که برای شخصیت من بنیادی هستند- و قرار گرفتن در معرض حملات و تهدیدات شخصی ترسناک بوده است.»

وی افزود: «مشخص شد که به نفع هاروارد است که من استعفا بدهم تا بتوان از این چالش عبور کرد.»

یوئل زیمرمن، دانشجوی مهمان از مونیخ آلمان که در حال تحصیل در رشته فیزیک در هاروارد است، می‌گوید که به‌عنوان یک دانشجوی یهودی متوجه شده که اعضای جامعه یهودی نسبت به جو محوطه دانشگاه احساس خوبی نداشته‌اند.

زیمرمن گفت: «فکر می‌کنم زمان آن رسیده بود که کلودین گی استعفا دهد. او کارهای اشتباه زیادی انجام داد به‌خصوص شهادتش در کنگره. من فکر می‌کنم که این نقطه اوج ماجرا بود که باید فورا به حذف او منجر می‌شد.»

ابراز تاسف حامیان «گی» از استعفای او

ایبرام ایکس کندی، نویسنده برنده جایزه که موسس یک مرکز تحقیقاتی ضد نژادپرستی در بوستون است، گفت: «اوباش نژادپرست متوقف نمی‌شوند تا زمانی که همه سیاه‌پوستان را از موقعیت‌ها و نفوذی که ساختار نژادپرستی را تقویت نمی‌کنند برکنار کنند.»

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز در واکنش به استعفای خانم «گی» در شبکه ایکس نوشت: «… شکست در رهبری و انکار یهودی ستیزی بهایی دارد. امیدوارم دانشگاه محترم هاروارد از این رفتار ناپسند درس بگیرد.»

شهادت در کنگره

سه رئیس دانشگاه ایالات متحده اخیرا به کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جمهوری‌خواهان فراخوانده شده بودند تا به انتقادات درباره شدت گرفتن یهودیستیزی در دانشگاه‌ها پاسخ دهند.

خانم «گی» در این جلسه، درباره واکنش دانشگاه هاروارد به فراخوان‌های ضدیهودی که منتشر می‌شود، گفته بود که دانشگاه خود را به اصل «آزادی بیان» متعهد می‌داند و اینکه واکنش به چنین فراخوان‌هایی بستگی به زمینه ماجرا دارد.

این پاسخ، واکنش تند جمهوری‌خواهان و برخی قانونگذاران دموكرات همچنین کاخ سفید را در پی داشت.

آگهی

خانم «گی» بعدا عذرخواهی کرد و به یک روزنامه دانشجویی گفت که در جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان، درگیر یک بحث داغ شد و نتوانست به درستی تهدید به خشونت علیه دانشجویان یهودی را محکوم کند.

خانم «گی» در تابستان امسال ریاست دانشگاه هاروارد را برعهده گرفت و دوران شش ماهه ریاست او در هاروارد کوتاه‌ترین دوره مدیریت در این دانشگاه محسوب می‌شود. با این حال او همچنان در دانشگاه هاروارد تدریس خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به کلودیا گلدن، استاد دانشگاه هاروارد رسید

رئیس سردخانه دانشکده پزشکی هاروارد به اتهام خرید و فروش و سرقت اندام اجساد بازداشت شد

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست