زن خالق «بوسه عاشقانه پاریس» در ۹۳ سالگی و در تنهایی درگذشت

فرانسواز بورنه
فرانسواز بورنه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسواز بورنه، دختر جوانی که معشوق خود «ژاک کارتو» را مقابل ساختمان شهرداری پاریس چنان عاشقانه بوسید که تصویر ثبت شده آن توسط روبر دوانو، عکاس فرانسوی به یکی از معروف‌ترین عکس‌های قرن بیستم بدل شد، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

آگهی

خانم بورنه که آن زمان با اسم کوچک دومش دلبار (Delbart) صدا زده می‌شد، دانشجوی ۲۰ ساله تئاتر بود. دوست پسرش، ژاک کارتو نیز دانشجوی بازیگری بود. 

روبر دوانو که آن زمان با مجله آمریکایی لایف برای انجام پروژه‌ای با عنوان ثبت عکس‌های عاشقانه به توافق رسیده بود، این دو جوان عاشق را در یک کافه‌بار شکار کرد. 

خانم بورنه این دیدار را در گفتگویی با یکی از شبکه‌های تلویزیون فرانسه این گونه روایت کرد: «من با دوست پسرم بودم. ما نمی‌توانستیم دست از بوسیدن هم برداریم. روبر دوانو ما را در دید و خودش را معرفی کرد و پرسید که آیا موافق هستیم که همدیگر را جلوی دوربین او ببوسیم؟ ما هم ژست گرفتیم و خوشش آمد و بعد هم در چند جای مختلف پاریس در حال بوسیدن از ما عکس گرفت.»

عکس «بوسه مقابل شهرداری» که در بهار ۱۹۵۰ ثبت شده بود، در مجله لایف چاپ شد ولی خیلی زود به فراموشی سپرده شد. اما در دهه ۱۹۸۰ و زمانی که از این عکس در چاپ پوسترها و کارت پستال‌های تبلیغاتی پاریس و گردشگری فرانسه استفاده شد، به سمبل نوستالژی عشق رمانتیک فرانسوی بدل شد. 

در آن زمان، خانم بورنه که به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد، پس از جدایی از دوست پسر سابقش با مرد دیگری ازدواج کرده بود که در حوزه تهیه فیلم‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کرد. ژاک کارتو هم به حرفه تولید و فروش شراب روی آورده و او نیز متاهل بود. 

پس از آن که این عکس در سال ۱۹۸۸ روی جلد مجله فرانسوی تله‌راما (Télérama) چاپ شد، چندین زوج فرانسوی ادعا کردند که عاشقانی هستند که در این عکس همدیگر را بوسیده‌اند و به همین دلیل برای دریافت حق و حقوق خود به دادگاه شکایت کردند. 

خانم بورنه وارد ماجرا شد و پرونده شاکیان دیگر از دستور کار خارج شد. البته پولی به خانم بورنه پرداخت نشد زیرا صورت او در عکس قابل تشخیص نبود.

او در آن زمان به رسانه‌های فرانسوی گفت از این که زوج‌های دیگری ادعای حضور در این عکس را مطرح کرده‌اند، ناراحت شده زیرا «گویی آنها خاطرات لذت‌بخش و دلپذیر من را دزدیده بودند».

روبر دوانو، یکی از بزرگ‌ترین عکاسان مستند فرانسوی در سال ۱۹۹۴ درگذشت. ژاک کارتو هم چند سال پیش در فرانسه درگذشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

خانم بورنه در سال ۲۰۰۵ یک کپی از عکس اصلی را که توسط روبر دوانو به او داده شده بود، در یک حراجی به قیمت ۱۸۵ هزار یورو فروخت. 

فرانسواز بورنه که تصویرش به نماد عشق و شور زندگی بدل شده بود، در ۹۳ سالگی در شهر اِورو (Évreux) واقع در شمال فرانسه و پس از سال‌ها زندگی در تنهایی در روز کریسمس (۲۵ دسامبر) درگذشت و خبر فوتش ۸ روز بعد منتشر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برج ایفل پس از ۶ روز تعطیلی به دلیل اعتصاب کارگران بار دیگر میزبان گردشگران شد

اولین بوسه تاریخ؛ هندی‌ها با کاما سوترا یا سومری‌ها، اکدی‌ها و آشوری‌ها با آئین‌های شفابخش؟

پاسخ دانشمندان به یک پرسش قدیمی: عشق چگونه عقل را زایل می‌کند؟