شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد

تابلوی برند ابرشرکت توتال انرژیر در منطقه لا دفانس در نزدیکی پاریس
تابلوی برند ابرشرکت توتال انرژیر در منطقه لا دفانس در نزدیکی پاریس Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت فرانسوی «توتال انرژیز / TotalEnergies» که در حوزه نفت و گاز فعالیت دارد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ارزیابی خود برای تملیک زمین‌های اطراف پروژه‌های بحث‌برانگیز ۱۰ میلیارد دلاری‌اش در اوگاندا و تانزانیا را آغاز کرده است. این پروژه‌ها مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار دارند.

آگهی

در بیانیه این شرکت آمده است که «این مأموریت، تمامی رویه‌های اجرا شده در تملیک زمین‌ها، شرایط معاملات، نحوه جبران خسارت و کوچ ساکنان، همچنین ساز و کار رسیدگی به شکایات را ارزیابی» و گزارش نهایی خود را تا ماه آوریل ارائه خواهد کرد.

در عین حال و علیرغم مواجهه با مخالفت‌ها و انتقادهای فعالان و طرفداران محیط زیست، توتال انرژیز همچنان پروژه‌ حفاری «تیلینگا / Tilenga» در اوگاندا و پروژه موسوم به «خط لوله شرق آفریقایی انتقال نفت خام  / EACOP» به طول ۱۴۴۳ کیلومتر از اوگاندا تا سواحل شرقی تانزانیا را به قوت خود پیش می‌برد.

نقشه کشور اوگاندا و تانزانیا تا سواحل شرقی آفریقا
نقشه کشور اوگاندا و تانزانیا تا سواحل شرقی آفریقاکانوا

پروژه تیلینگا در نظر دارد که نفت موجود در بستر زیرین منطقه حفاظت‌شده طبیعی «آبشارهای مورچیسون /Murchison Falls» در غرب اوگاندا را با ۴۱۹ حلقه چاه استخراج کند؛ موضوعی که باعث نگرانی مخالفان این پروژه‌ها برای اکوسیستم شکننده منطقه و مردم ساکن در آنجا شده است.

توتال انرژیز که با «شرکت ملی نفت فلات قاره چین / CNOOC» روی این طرح‌ها کار می‌کند، در وب‌سایت خود اعلام کرد که ادامه این طرح به معنای «نقل مکان ۷۷۵ نفر از ساکنان بومی این منطقه است و در مجموع بر ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر از ذی‌نفعان، مالکان یا کارگران شاغل روی این زمین‌ها، تأثیر می‌گذارد».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ماه ژوئیه خواستار توقف این طرح‌ها شده و در گزارشی خاطر نشان کرده بود که این طرح تا همین جای کار هم «معیشت هزاران نفر را در اوگاندا نابود کرده است».

به گزارش این سازمان، این میدان نفتی «درنهایت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را آواره خواهد کرد».

تا کنون چهار گروه مدافع محیط‌ زیست شکایت کیفری خود علیه شرکت توتال را در فرانسه ثبت کرده‌اند.

یک متصدی محلی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۳ از آبگرفتگی یکی از مکان‌های مقدس بومیان اوگاندا و زیر آب رفتن صدها قبر به خاطر پروژه‌های توتال گلایه می‌کند.
یک متصدی محلی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۳ از آبگرفتگی یکی از مکان‌های مقدس بومیان اوگاندا و زیر آب رفتن صدها قبر به خاطر پروژه‌های توتال گلایه می‌کند.آسوشیتدپرس

توتال انرژیز روز پنج‌شنبه همچنین اعلام کرد که لیونل زینسو، نخست‌وزیر سابق کشور بنین را به عنوان سرپرست تیم ارزیابی تملک‌های زمین‌های این منطقه معرفی کرده است و او را «کارشناس شناخته شده در توسعه اقتصادی آفریقا» نامید.

آقای زینسو از مدت‌ها قبل از طریق شرکت مشاوره‌ای خود با شرکت توتال همکاری داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبادله بزرگترین گروه اسرای جنگ روسیه و اوکراین با میانجی‌گری امارات انجام شد

دبیرکل سازمان ملل «کشتار دلخراش» غیرنظامیان توسط اسرائیل را محکوم کرد

آدم‌ربایی و کشتار ده‌ها دانش‌آموز؛ پلیس اوگاندا به دنبال شورشیان تا خاک کنگو رفت