مراسم تشییع جنازه صالح العاروری با حضور هزاران نفر در بیروت برگزار شد

مراسم  تشییع جنازه صالح العاروری، فرمانده ارشد حماس که در یک همه هوایی در بيروت کشته شد
مراسم تشییع جنازه صالح العاروری، فرمانده ارشد حماس که در یک همه هوایی در بيروت کشته شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر روز پنجشنبه برای تشییع جنازه صالح العاروری، فرمانده ارشد حماس که اوایل هفته جاری در حمله هوایی به ساختمانی در پایتخت لبنان کشته شد، به خیابان‌های بیروت آمدند.

آگهی

در این مراسم ابتدا تابوت صالح العاروری که با پرچم فلسطین و حماس پوشانده شده بود، همراه تابوت دو تن از همراهانش که در این حمله کشته شدند، برای اقامه نماز به مسجدی در بیروت برده و سپس به قبرستان «شهدای فلسطین» منتقل شد، جایی که پیکر مقامات بلندپایه فلسطینی که توسط اسرائیل کشته شدند، در آنجا دفن شده است.

مقامات فلسطینی از جمله موسی ابومرزوق، از فرماندهان ارشد حماس و همچنین نمایندگان برخی از گروه‌های سیاسی لبنان در این مراسم حضور داشتند.

اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس با سخنرانی در این مراسم، گفت که دشمن به دلیل «ناکامی‌‌ها و شکست خود» در غزه به سمت لبنان رفت. او در ادامه افزود که کشته شدن العاروری در بیروت نشانی از «اندیشه خونین» اسرائیل است.

صالح العاروری، روز سه شنبه در جریان حمله‌ای پهپادی به بیروت کشته شد، مقامات لبنانی و رسانه‌های دولتی همان روز مدعی شدند که یک پهپاد اسرائیلی با شلیک دو موشک به ساختمانی در منطقه مشرفیه جنوبی بیروت، این فرمانده حماس را به همراه شش عضو دیگر این گروه کشته‌‌‌اند. اسرائیل اما عاملیت این حمله را تایید نکرده است.

او معاون سیاسی حماس و یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی این گروه بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حتی قبل از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر، تهدید کرده بود که آقای العاروری را خواهد کشت.

این فرمانده حماس از سال ۲۰۱۵ در فهرست تروریستی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار داشت و آمریکا برای یافتن او جایزه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار در نظر گرفته بود.

با کشته شدن العاروری، نگرانی‌ها از افزایش تنش در خاورمیانه افزایش یافت.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله کشتن العاروری را یک « جنایت خطرناک» خواند و تاکید کرد که «این جنایت بدون پاسخ نمی‌ماند.»

آقای نصرالله در ادامه افزود که اگر اسرائیل جنگی علیه لبنان آغاز کند، حزب‌الله به شدت به آن پاسخ خواهد داد و تاکید کرد، جنگ با آن‌ها «هزینه‌های سنگینی» در پی خواهد داشت. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

روز چهارشنبه، در پی حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، نه تن از اعضای حزب‌الله، از جمله یکی از فرماندهان محلی، کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیاتی تازه از ترور فرمانده حماس در لبنان؛ العاروری چگونه کشته شد؟

نصرالله: موفقیت‌های امروز در غزه نتیجه سال‌ها حمایت‌ سلیمانی از حماس و جهاد اسلامی است

واکنش‌ها به کشته‌شدن مرد شماره ۲ حماس؛ اسرائیل: این حمله نه به لبنان و حزب‌الله بلکه به حماس بود