زهرا واگِن‌کِنِشت، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان در مصاف با رقبای دست‌راستی حزب جدید تاسیس کرد

کنفرانس خبری خانم زهرا واگِن‌کِنِشت در روز دوشنبه هشتم ژانویه
کنفرانس خبری خانم زهرا واگِن‌کِنِشت در روز دوشنبه هشتم ژانویه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سیاستمدار برجسته اپوزیسیون آلمان روز دوشنبه به طور رسمی حزب جدیدی تأسیس کرد که سیاست‌های اقتصادی چپ را با سیاست‌های مهاجرتی راست تلفیق می‌کند. برخی ناظران معتقدند که این رویکرد می‌تواند آرای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» را به سمت این حزب تازه تاسیس سوق دهد.

آگهی

زهرا واگِن‌کِنِشت در این زمینه گفت که حزب موسوم به «اتحاد زهرا واگن‌کنشت - عقل و انصاف» اولین حضور انتخاباتی خود در را با شرکت در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن تجربه خواهد کرد.

او همچنین اطمینان خاطر داد که حزب متبوعش در سه انتخابات ایالتی ماه سپتامبر در مناطق شرقی آلمان شرکت خواهد کرد. در حال حاضر حزب دست‌راستی «آلترناتیو برای آلمان / AFD» در این سه ایالت موفق عمل کرده است.

خانم واگن‌کنشت مدت‌ها به عنوان یکی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون در «حزب چپ / Die Linke» فعالیت می‌کرد تا اینکه در ماه اکتبر از این حزب کناره‌گیری کرد و قصد خود برای گام برداشتن در مسیر جدید را اعلام کرد.

او و ۹ نفر دیگر از پیروانش که با او از حزب چپ انصراف دادند، همچنان کرسی‌های خود در پارلمان آلمان را در اختیار دارند.

آنچه مدنظر خانم واگن‌کنشت است ترکیبی از سیاست‌های اقتصادی چپ‌گرایانه (با دستمزدهای بالا و مزایای سخاوتمندانه) توام با رویکرد محدودکننده در زمینه مهاجرت را ارائه می‌کند.

او در عین حال با برنامه‌های برخی از از طرفداران محیط زیست برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی مخالف است و آن‌ها را زیر سوال می‌برد. مضافا اینکه با تحریم‌های کنونی علیه روسیه که زمانی تامین‌کننده گاز آلمان بود، و همچنین با ارسال تسلیحات آلمان به اوکراین مخالف است.

ظرفیت حزب برای جلب نظر رای دهندگان

پتانسیل‌های واقعی این حزب جدید هنوز نامشخص است.

نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان
نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمانآسوشیتدپرس

اما گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که مواضع این حزب می‌تواند در ایالت‌های شرقی با سطح رفاه کمتر و سابقا کمونیستی، نظر رأی‌دهندگان ملی‌گرا و مهاجرستیزی که متمایل به حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» هستند را به خود جذب کند.

خانم واگن‌کنشت دولت چپ میانه‌روی اولاف شولتس را هدف گرفته و اظهار داشت که خیلی‌ها در آلمان با کشاورزانی که روز دوشنبه علیه طرح دولت برای کاهش یارانه سوخت اعتراض دارند، احساس مشابهی دارند.

او به خبرنگاران در برلین گفت: «آن‌ها دولتی را می‌بینند که هیچ برنامه‌ای جز برداشتن پول از باقی‌مانده جیب مردم ندارد.»

او نسبت دادن حزبش به رویکردهای چپ و راست را رد می‌کند. واگن‌کنشت در این باره توضیح داد که حزب او در زمره احزاب چپ به معنی سنتی آن است که برای «عدالت اجتماعی» و دفاع از افرادی که «سال‌ها توسط سیاستمداران فراموش شده‌اند» فعالیت می‌کند، نه اینکه مثل بسیاری رویکرد چپ را با «سوالات جنسیتی و پرسش‌های سبک زندگی» مرتبط می‌دانند.

این سیاستمدار ۵۴ ساله‌ که از مادری آلمانی و پدری ایرانی است گفت که این حزب تا انتخابات سرتاسری بعدی در آلمان که در پاییز ۲۰۲۵ برگزار می شود، عنوان فعلی را حفظ خواهد کرد، اما بعداً نام جدیدی برای آن انتخاب خواهد کرد که برگرفته از اسم او نباشد. 

او و متحد دیرینه‌اش «امیره محمد علی،» دیگر سیاستمدار از پدری مصری و مادری آلمانی به عنوان رهبران مشترک این حزب هستند.

نظرسنجی‌های در حال حاضر نشان می‌دهند که محافظه‌کاران جریان اصلی اپوزیسیون پیشتاز هستند و حزب آلترناتیو برای آلمان با بیش از ۲۰ درصد حمایت در رتبه دوم قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟

بلاروس حضور ناظران اروپایی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی را نپذیرفت

پلیس برلین اردوگاه حامیان فلسطین را از محوطه پارلمان برچید