آمریکا و بریتانیا از دفع «بزرگ‌ترین حمله» حوثی‌ها در دریای سرخ خبر دادند

دفع حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ توسط نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا
دفع حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ توسط نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که شامگاه سه‌شنبه ۹ ژانویه «بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی» حوثی‌های یمن را در دریای سرخ دفع کرده‌اند.

آگهی

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور و بریتانیا ۱۸ فروند پهپاد، یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی و ۲ موشک کروز ضدکشتی را منهدم کرده‌اند.

بر اساس بیانیه سنتکام، حوثی‌های یمن در این حملات که علیه «خطوط کشتیرانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ انجام شد، از پهپادهای ساخت ایران استفاده کردند. بر اساس اعلام ارتش آمریکا، این حملات خسارات جانی و مالی به دنبال نداشته است.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه سنتکام، مرکز عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا، «یوکی‌ام‌تی‌او» و شرکت بریتانیایی امنیت دریایی «امبری» از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حادثه در دریای سرخ در نزدیکی یمن خبر داده بودند.

شرکت امبری اعلام کرده بود که گزارش‌هایی را در رابطه با اتفاقات مشکوک در مجاورت دو کشتی تجاری در جنوب غربی استان تعز یمن دریافت کرده است. البته این شرکت اعلام کرد که گزارشی مبنی بر ورود خسارت به این کشتی‌ها دریافت نکرده است.

مرکز عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا هم در اطلاعیه‌ای از وقوع یک حادثه در حدود ۹۳ کیلومتری غرب حدیده یمن خبر داده بود.

بنا به اعلام سنتکام، حملات روز سه‌شنبه حوثی‌ها در دریای سرخ بیست و ششمین حمله آن‌ها به کشتی‌های تجاری از روز ۱۹ نوامبر بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند، اعلام کرده‌اند در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ مورد هدف قرار می‌دهند، ادعایی که توسط مالکان بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند، رد شده است.

آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، استرالیا، ژاپن و ۶ کشور دیگر به حوثی‌ها هشدار داده‌اند که فوراً به حملاتشان در این گذرگاه آبی پایان دهند. بنا به اعلام این کشورها، این حملات «تهدید مستقیمی برای آزادی ناوبری» در دریای سرخ است، گذرگاهی که حدود ۱۵ درصد از تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناامنی در دریای سرخ و عرب؛ از تهدید یک کشتی تجاری و ساقط شدن پهپاد حوثی‌ها تا ربایش شناور فله‌بر

آمریکا و متحدانش در بیانیه‌ای مشترک درباره ناآرامی‌ها در دریای سرخ به حوثی‌ها هشدار دادند

«صدای انفجار شدید در آب‌های یمن»؛ سنتکام: هدف موشک بالستیک احتمالا کشتی تحت پرچم آمریکا بوده است