شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای خواستار توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ شد

نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد
نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در قطعنامه‌ای که به شکل ضمنی ایران را به عنوان تامین‌کننده اصلی تسلیحات حوثی‌ها محکوم می‌کند از شبه‌نظامیان یمنی خواست فورا حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ متوقف کنند.

آگهی

این قطعنامه که با حمایت ایالات متحده و ژاپن به شورای امنیت ارائه شده بود با ۱۱ رای موافق و بدون مخالف به تصویب رسید.

نمایندگان کشورهای روسیه، چین، الجزایر و موزامبیک در شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه حملات انجام شده توسط حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را سبب «اختلال در تجارت جهانی، سلب حقوق و آزادی‌های کشتیرانی و همچنین تضعیف صلح و امنیت منطقه» قلمداد و آنرا به شدت محکوم می‌کند.

حوثی های تحت حمایت ایران که از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی با دولت در تبعید و به رسمیت شناخته شده یمن از سوی جامعه بین‌المللی هستند، حملات اخیر در دریای سرخ را در حمایت از فلسطینیان و محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در غزه توسط ارتش اسرائیل انجام می‌دهند.

شبه‌نظامیان یمنی تاکید دارند که تا زمان پایان کشتار غیرنظامیان و گشوده شدن راه ارسال کمک‌های انسانی به ساکنان غزه حملات به منافع اسرائل و متحد اصلی این کشور، ایالات متحده در دریای سرخ را ادامه خواهند داد.

این قطعنامه بدون نام بردن از ایران، از «تامین‌کننده اصلی تسلیحات حوثی‌ها» خواست تا «هرگونه معامله تسلیحاتی با حوثی‌ها را که تحریم‌های شورای امنیت را نقض می‌کند» متوقف کرده و «همکاری عملی برای جلوگیری از دستیابی حوثی‌ها به تجهیزات لازم به منظور انجام حملات بیشتر» را به عمل بیاورد.

روسیه و برخی دیگر از کشورها که به این قطعنامه رای ممتنع دادند، هشدار داده‌اند که پذیرش این قطعنامه می‌تواند بر تلاش‌ها برای تداوم آتش‌بس میان حوثی‌ها و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تأثیر منفی بگذارد.

از منظر این کشورها همچنین هرگونه درگیری گسترده‌تر دریایی یا حمله تلافی‌جویانه احتمالی از سوی نیروهای غربی می‌تواند دوباره آتش مناقشه و تنش در فقیرترین کشور جهان عرب را شعله ور کند.

این قطعنامه همچنین ضمن دعوت به «احتیاط و خویشتن‌داری برای پرهیز از تشدید تنش در دریای سرخ و مناطق اطراف آن» از «تلاش دیپلماتیک مضاعف از سوی همه طرف‌ها برای این منظور، از جمله حمایت مستمر از گفتگوها و روند صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد» استقبال می‌کند.

پس از حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ائتلافی از کشورها به رهبری ایالات متحده نیروهای خود را به این منطقه گسیل کرده و به حفاظت از کشتی‌رانی در این آب‌راه بین‌المللی مشغولند.

حوثی‌ها به رغم هشدارهای شدید کشورهای غربی و با وجود مداخله نظامی آنها روز چهارشنبه یکی از بزرگترین حملات پهپادهای و موشکی را علیه کشتی‌ها در دریای سرخ انجام دادند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام متعاقب این حملات اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه نیروهای اعزامی بریتانیا به منطقه ۱۸ پهپاد و ۳ موشک شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به سوی خطوط کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ را رهگیری و منهدم کردند.

آمریکا و ۱۲ کشور دیگر هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان فوری حملات حوثی‌ها در دریای سرخ شده و هشدار داده بودند که حملات بیشتر مستلزم در پیش گرفتن یک اقدام جمعی است.

در این بیانیه تاکید شده بود: «اگر حوثی‌ها به تهدید علیه جان انسان‌ها، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه ادامه دهند، مسئولیت عواقب آن را بر عهده خواهند داشت.»

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل روز چهارشنبه به اعضای شورای امنیت گفت: «حملات حوثی‌ها تبعاتی به دنبال خواهد داشت و ادامه آن نیازمند یک پاسخ بین‌المللی است.»

وی گفت که ایالات متحده «بدون آنکه به دنبال رویارویی با تهران باشد، می داند که ایران در طراحی حملات حوثی‌ها دخالت دارد.»

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل افزود که ایران نیز «این انتخاب را دارد که به پشتیبانی و تجهیز یا عدم حمایت خود از حوثی‌ها ادامه دهد.»

جنبش انصارالله یمن در نخستین واکنش به قطعنامه شورای امنیت آنرا نوعی «بازی سیاسی» توصیف کرده است.

آگهی

در مقابل، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی ایالات متحده، یکی از پیشنهاددهندگان قطعنامه را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس (توئیتر سابق) دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند

مواجهه اسرائیل با اتهام نسل‌کشی؛ آیا حکم دیوان لاهه در خصوص جنگ غزه لازم الاجرا خواهد بود؟

ایالات متحده به ایران درباره حمله تلافی‌جویانه به نیروهای آمریکایی هشدار داد