«بریتانیا و آمریکا برای حمله به حوثی‌های یمن آماده می‌شوند»

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا
نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های بریتانیایی پنجشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) گزارش کرده‌اند که ارتش این کشور به همراه ایالات متحده برای انجام حملات نظامی مشترک علیه شورشیان حوثی در یمن در حال آماده شدن است.

آگهی

بنا بر اخبار منتشره ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، شامگاه پنجشنبه تمامی اعضای کابینه را برای یک جلسه اضطراری دیرهنگام در مقر نخست‌وزیری فراخوانده است.

 رسانه‌های بریتانیایی گفته‌اند این جلسه کابینه با هدف گرفتن تصمیم نهایی برای آغاز حملات علیه حوثی‌ها برگزار شده و کی‌یر استارمر رهبر حزب اپوزسیون کارگر نیز در جریان گذاشته می‌شود.

جلسه ریشی سوناک و هیئت وزیران به دنبال برگزاری جلسه شورای امنیت ملی بریتانیا در صبح امروز تشکیل می‌شود.

همزمان ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، از اظهار نظر در مورد این گزارش‌ها خودداری کرده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت من قصد ندارم در مورد عملیات احتمالی آینده اظهارنظری کنم.

این در حالی است که تایمز لندن می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است امشب بیانیه‌ای را در خصوص عملیات مشترک علیه حوثی‌ها بخواند و انتظار می‌رود حمله به فاصله کمی پس از آن شروع شود.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، اوایل این هفته و پس از آنکه رگبار پهپاد‌ها و موشک‌های پرتاب‌شده توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به وسیله ناوهای جنگی آمریکا و بریتانیا دفع شد با هشدار نسبت به «عملیات نظامی قریب‌الوقوع» گفته بود: «دیگر بس است».

ناوشکن اچ‌ام‌اس دایموند
ناوشکن اچ‌ام‌اس دایموندعکس: نیروی سلطنتی بریتانیا

آقای شاپس ایران را متهم کرده بود که با فراهم کردن «چشم و گوش» برای مأموریت‌های حوثی‌ها، «به شدت پشت این حملات قرار دارد». 

گمان می‌رود که حوثی‌ها اطلاعات برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را از یک کشتی تجسسی ایرانی به نام «بهشاد» دریافت می‌کنند که به عنوان یک کشتی باری عادی در منطقه در حال چرخ زدن است.

وزیر دفاع بریتانیا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این نمی‌تواند ادامه یابد و ما اجازه نمی‌دهیم ادامه پیدا کند. ما نمی‌توانیم وضعیتی را ببینیم که یک مسیر دریایی اصلی و یک راه عمده برای جابجایی کالا در سراسر جهان توسط تروریست‌ها و اوباش قطع شود و بنابراین باید وارد عمل شویم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیش‌تر بریتانیا، ایالات متحده و ده کشور دیگر در اوایل این ماه تهدید کرده بودند که اگر حوثی‌ها حملات خود را در آبراه بین‌المللی متوقف نکنند، دست به اقدام نظامی خواهند زد.

نشریه تایمز بریتانیا نوشته است بر اساس این طرح مشترک انتظار می‌رود ائتلاف به رهبری ایالات متحده پایگاه‌ها و قایق‌های مهم حوثی‌ها را با جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی هدف قرار دهد.

احتمال می‌رود بریتانیا با هواپیماهای جنگی تایفون مستقر در قبرس در این طرح مشارکت کند. بریتانیا همچنین دارای دو کشتی در منطقه، شامل ناوشکن «اچ‌ام‌اس دایموند»، است و به گفته مقامات دفاعی این کشور یک ناوچه دیگر به نام «اچ‌ام‌اس ریچموند» نیز در راه پیوستن به این ناوگان قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شناور انتحاری حوثی‌ها در دریای سرخ منفجر شد؛ کشتی جنگی هند به کمک شناور ربوده شده در دریای عرب شتافت

اجتناب تانکرهای سوخت از تردد در دریای سرخ؛حوثی‌ها در پاسخ به حمله آمریکا به قایق‌هایشان بیانیه دادند

حمله حوثی‌ها به یک کشتی در دریای عرب؛آیا توان نیروهای «نیابتی ایران» در حمله به اهداف دور بیشتر شده؟