زنان در مقایسه با مردان در برابر داروی بیهوشی مقاوم‌ترند؛ دانشمندان از نقش هورمون‌های جنسی می‌گویند

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هورمون‌های جنسی زنان می‌تواند در مقایسه با مردان، یکی از عوامل مقاومت آنان در برابر داروهای بیهوشی باشند.

آگهی

هنگامی که بیماران تحت بیهوشی کامل قرار می‌گیرند معمولا هیپوتالاموس مغز آن‌ها که مسئول خواب و بیداری است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آن‌ها را به صورت کنترل شده به حالت بیهوشی در میاورد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که مدار عصبی در این ناحیه از مغز بین زنان و مردان متفاوت است و توسط هورمون‌های جنسی تنظیم می‌شوند، اما تأثیر آن بر بیهوشی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

حالا اما محققان دانشگاه پنسیلوانیا مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌‌‌اند که نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی می‌توانند روی مقاومت در برابر داروهای بیهوشی اثر گذار باشند.

آن‌ها در این تحقیقات، حساسیت موش‌ها و انسان‌ها را در برابر داروهای بیهوشی تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که در هر دو نمونه، جنس مونث دیرتر به داروهای بیهوشی واکنش نشان می‌دهند و سریعتر هم از حالت بیهوشی خارج می‌شوند. آنها همچنین دریافتند که مردان به دلیل هورمون تستوسترون مقاومت کمتری در برابر داروهای بیهوشی دارند.

آن‌ها می‌گویند موش‌های نر اخته شده مقاومت بیشتری در برابر داروی بیهوشی از خود نشان دادند و پس از تزریق تستوسترون مقاومت آن‌ها در مقابل این داروها کمتر شد.

محققان در مرحله بعدی برای بررسی تفاوت عمق حالت بیهوشی در زنان و مردان با استفاده از نوار مغز، بررسی‌هایی روی مغز موش‌های مورد مطالعه و نمونه‌های انسانی انجام دادند اما در هیچ یک از نمونه‌ها تفاوت‌ معناداری بین جنس مونث و مذکر نیافتند.  

آن‌ها در ادامه، پس از نقشه برداری فعالیت کل مغز در موش‌ها دریافتند که تفاوت‌هایی میان مغز موش‌های نر و ماده هنگام بیهوشی وجود دارد و فعالیت در هیپوتالاموس موش‌های نر بیشتر از موش‌های ماده بود.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند که نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که «تفاوت‌های جنسی» بر مقاومت در برابر داروی بیهوشی اثر می‌گذارد اما در «اندازه‌گیری‌های معمولی مبتنی بر EEG» تاثیر آن بر عمق بیهوشی نشان داده نمی‌شود.

آنها بیشتر این را به عنوان «مقاومت پنهان در برابر بیهوشی» توصیف می‌کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نویسندگان این مطالعه همچنین می‌گویند که تجویز داروهای بیهوشی در محیط‌های بالینی معمولا بر اساس «داده‌‌هایی که به طور نامتناسب از مردان جمع آوری شده است» صورت می‌گیرد و تاکید کردند که «این رویکرد ممکن است به طور قابل توجهی نیازهای بیهوشی را برای بیماران زن دست کم بگیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افتتاحیه جام ملت‌های آسیا؛ مدافع عنوان قهرمانی قاطعانه شروع کرد

جامع‌ترین تحقیق تلفیقی از تأثیرات کم‌خوابی بر عملکرد احساسی افراد پرده برداشت

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند