حملات تلافی‌جویانه‌ آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها؛ روسیه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد

نیروی دریایی بریتانیا
نیروی دریایی بریتانیا Copyright وزارت دفاع بریتانیا
Copyright وزارت دفاع بریتانیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور به همراه ارتش بریتانیا روز پنجشنبه بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده حوثی‌ها را در یک حمله گسترده تلافی‌جویانه با استفاده از موشک‌های تاماهاوک و جت‌های جنگنده از کشتی‌های جنگی و زیردریایی بمباران کردند.

آگهی

فرماندهی خاورمیانه نیروی هوایی آمریکا گفت که به بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ مکان در یمن از جمله «بخش‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سامانه‌های پرتاب، تاسیسات تولید و سامانه‌های راداری دفاع هوایی» حمله کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که هدف از این حملات نشان دادن این موضوع بود که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه این گروه شبه نظامی در دریای سرخ را «تحمل نخواهند کرد.» او گفت که آن‌ها تنها پس از تلاش برای مذاکرات دیپلماتیک و بررسی دقیق، این اقدام را انجام دادند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است.»

وی خاطرنشان کرد: «حملات [حوثی‌ها] جان نیروها و دریانوردان غیرنظامی آمریکا را به خطر انداخته و تجارت را دچار مشکل کرده است.»

وی افزود: «من در انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین‌المللی در صورت لزوم تردیدی نخواهم داشت.»

چه شهرهایی مورد حمله قرار گرفتند؟

خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس در صنعا، پایتخت یمن، می‌گویند که در بامداد جمعه به وقت محلی صدای چهار انفجار را شنیدند.

دو تن از ساکنان شهر بندری حدیده نیز گفتند که صدای پنج انفجار قوی را در این منطقه که در حاشیه دریای سرخ قرار دارد شنیده‌اند. شماری دیگر از شاهدان به آسوشیتدپرس گفتند که حملات در تعز و ذمار در جنوب صنعا نیز انجام شده است.

این حملات نخستین واکنش نظامی ایالات متحده به حملات مداوم پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بود. این حمله تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که کاخ سفید و شماری از کشورهای شریک آخرین هشدار را به حوثی‌ها برای توقف حملات یا مواجهه با اقدام نظامی احتمالی صادر کردند.

 اعضای کنگره در اوایل روز پنجشنبه درباره برنامه حملات مطلع شدند.

شماری از قانونگذاران آمریکایی اقدام دولت بایدن را بدون دریافت چراغ سبز کنگره محکوم کردند. همزمان به گزارش رویترز، مردم در تجمع ضد جنگ در نیویورک خواستار توقف حمله ایالات متحده به یمن شدند.

به‌ نظر می‌رسد که هشدارها تاثیر کوتاه مدتی داشت چراکه حملات برای چند روز متوقف شد اما حوثی‌ها روز سه‌شنبه بزرگترین رگبار پهپادها و موشک‌های خود را به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ انجام دادند و کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و جت‌های جنگنده آمریکایی با سرنگونی ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز و یک موشک ضد کشتی پاسخ دادند. حوثی‌ها بار دیگر روز پنجشنبه یک موشک بالستیک ضدکشتی را به سمت خلیج عدن شلیک کردند.

مقامات ارشد دولت و ارتش ایالات متحده گفتند که پس از حملات روز سه‌شنبه بایدن جلسه با تیم امنیت ملی خود را تشکیل داد و گزینه‌های نظامی برای پاسخ در این جلسه ارائه شد. او سپس به لوید آستین، وزیر دفاع که هم اکنون به‌دلیل عوارض بعد از عمل جراحی سرطان پروستات در بیمارستان بستری است دستور داد تا حملات تلافی جویانه را انجام دهد.

بریتانیا چه می‌گوید؟

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در بیانیه جداگانه‌ای گفت که نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی را علیه تاسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها انجام داد. وزارت دفاع بریتانیا گفت که چهار جت جنگنده مستقر در قبرس در این حملات شرکت داشتند.

وی با اشاره به‌ اینکه «ستیزه‌جویان» مجموعه‌ای از حملات خطرناک را علیه کشتیرانی انجام داده‌اند، افزود: «این موضوع نمی‌توانست پایدار بماند.»

او گفت که بریتانیا «اقدامات محدود، ضروری و متناسبی را در دفاع از خود در کنار ایالات متحده انجام داده است.» وی گفت که هلند، کانادا و بحرین نیز بدون اینکه در عملیات باشند حمایت خود برای تنزل دادن قابلیت‌های نظامی حوثی‌ها و حفاظت از کشتیرانی جهانی انجام دادند.

چه کشورهایی حمایت کردند؟

دولت‌های استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای به آمریکا و بریتانیا پیوستند و گفتند در حالی که هدف از این کار تنش‌زدایی و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ است، متحدان در دفاع از جان انسان‌ها و حفاظت از تجارت در این آبراه تردیدی نخواهند داشت.

واکنش روسیه

با این حال روسیه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره این حملات شد. فرانسه، رئیس فعلی شورا، گفت که بعد از ظهر جمعه این جلسه برگزار می‌شود. به‌زعم کرملین این امکان وجود دارد که آمریکا و بریتانیا در جریان عملیات خود در خاک یمن، مفاد منشور سازمان ملل را زیرپا گذاشته باشند.

حوثی‌ها که تنها از ۱۹ نوامبر ۲۷ حمله با ده‌ها پهپاد و موشک انجام داده‌اند هشدار داده بودند که هرگونه حمله نیروهای آمریکایی به سایت‌های آن‌ها در یمن، واکنش نظامی شدیدی را در پی خواهد داشت.

آگهی

واکنش حوثی‌ها: انتقام می‌گیریم

علی القحوم، یکی از مقامات بلندپایه حوثی‌ها قول داد که انتقام خواهند گرفت. او در مطلبی در شبکه ایکس گفت: «نبرد، بزرگتر و فراتر از تصور و انتظار آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها خواهد بود.»

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز گفت که به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

وی در شبکه ایکس گفت: «تجاوز به یمن مطلقا هیچ توجیهی ندارد زیرا هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود ندارد و هدف، کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی بوده و خواهد بود که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند.»

شبکه المسیره، وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد که این حملات به پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، فرودگاه شهر بندری حدیده، اردوگاه شرق صعده، فرودگاه شهر تعز و فرودگاه نزدیک به حجه صورت گرفته است.

حوثی‌ها تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره خسارات یا تلفات ارائه نکرده‌اند.

آگهی

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت در حالی که ایالات متحده انتظار دارد این حملات توانایی حوثی‌ها را کاهش دهد اما از دیدن هر نوع واکنشی متعجب نخواهد شد.

واکنش عربستان: با نگرانی شدید عملیات را پیگیری می‌کنیم

عربستان در نخستین واکنش خود در بیانیه‌ای گفت که حملات آمریکا و بریتانیا به یمن، همسایه‌اش را با نگرانی‌ای زیاد پیگیری می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «پادشاهی عربستان سعودی با نگرانی زیاد عملیات انجام شده در منطقه دریای سرخ و حملات هوایی به شماری از سایت‌های جمهوری یمن را دنبال می‌کند.» این کشور خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش شد. 

حوثی‌ها می‌گویند که هدف از حملات آن‌ها متوقف کردن جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه است. اما اهداف آن‌ها ارتباط کمی با اسرائیل دارند و مسیر تجاری مهمی را که آسیا و خاورمیانه را به اروپا مرتبط می‌کند به خطر می‌اندازند.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از حوثی‌ها خواست فورا حملات را متوقف کنند و تلویحا تامین کننده تسلیحات آن‌ها یعنی ایران را محکوم کرد.

آگهی

این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع چین، روسیه، الجزایر و موزامبیک به تصویب رسید.

مشارکت بریتانیا در این حملات در واقع تلاش دولت بایدن برای استفاده از یک ائتلاف بین‌المللی گسترده برای مقابله با حوثی‌ها است تا اینگونه به نظر نرسد که به تنهایی پیش می‌رود. بیش از ۲۰ کشور در حال حاضر در یک ماموریت دریایی به رهبری ایالات متحده برای افزایش حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ شرکت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله حوثی‌ها به یک کشتی در دریای عرب؛آیا توان نیروهای «نیابتی ایران» در حمله به اهداف دور بیشتر شده؟

آیا اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا توسط جورج سوروس تامین مالی می‌شود؟

آمریکا پنج یگان امنیتی اسرائیل را ناقض حقوق بشر خواند؛ کمک‌های نظامی اما متوقف نمی‌شود