«وقت آن نرسیده که ایران سلاح اتمی داشته باشد؟»؛ یک «سئوال معمولی» یا «شیطنت» صداوسیما در پخش زنده!

محمد اسلامی
محمد اسلامی Copyright خبرگزاری مهر و کانوا
Copyright خبرگزاری مهر و کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مجری تلویزیون دولتی از رئیس سازمان انرژی اتمی پرسید که آیا زمان آن نرسیده است که این کشور با توجه به جنگ علیه غزه و تهدیدهای مکرر اسرائیل، نخستین سلاح هسته‌ای خود را تولید کند؟

آگهی

با این حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که امروز بدون اینکه وابسته باشیم به نقطه‌ای رسیدیم که در ترازهای بالای جهانی قلمداد می‌شویم. آنان از این نگران بودند و این نگرانی پابرجاست. آنان می‌خواستند که ما به این فناوری نرسیم اما اکنون رسیدیم.»

وی تصریح کرد: «داشتن سلاح کشتار جمعی هرگز در دکترین دفاعی ایران جایگاه نداشته و ندارد.»

وی افزود: «سیاست خارجی ایران تعامل فعال است و با این تفکر توامان بازدارندگی فعال به وجود آمده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا برای موازنه قدرت نباید سلاح هسته ای داشت، افزود: «این موضوع نتوانستن نیست بلکه نخواستن است. اراده نظام ما این نیست. راهبرد امنیت ملی این است که در این راستا پیش برویم. ما به نقطه ای رسیدیم که بازدارندگی وجود دارد بدون اینکه قوانینی را زیر پا گذاریم.»

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سال ۲۰۱۹ در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی افزایش داده است. ایران اورانیوم را در بالاترین سطح خود غنی سازی می‌کند، البته که تهران همچنان غنی سازی به منظور استفاده تسلیحاتی را رد کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که ایران ظرفیت تولید «مواد شکافت پذیر» کافی برای تولید سلاح هسته‌ای را ظرف دو هفته دارد.

سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران بنا به توافق سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی به ۳.۶۷ درصد محدود شده بود. این در حالی است که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به آستانه ۹۰ درصد که برای تولید سلاح هسته‌ای مورد نیاز است رسیده بود. ایران ضمن رد هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ا‌ی بر جنبه «صلح‌آمیز» برنامه هسته‌ای خود تاکید می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند

هشدار گروسی: از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران غافل نمانید؛ باید به فکر توافق برجام ۲ بود

ترویکای اروپایی از گروسی خواستند تا گزارش برنامه‌ هسته‌ای ایران را به صورت علنی منتشر کند