هزاران نیروی امنیتی اکوادور برای کشف اسلحه و مهمات به زندان‌ها یورش بردند

زندان‌های اکوادور
زندان‌های اکوادور Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نیروی ارتش و پلیس روز یکشنبه به چندین زندان در اکوادور یورش بردند تا سلاح، مهمات و مواد منفجره موجود در این امکان را کشف و ضبط کنند. این اقدام یک هفته پس از حوادث خشونت‌بار و بی‌سابقه در این کشور صورت می‌گیرد که به گروگان‌گیری نزدیک به ۱۷۰ افسر و کارمند اداری زندان توسط زندانیان انجامید.

آگهی

این عملیات یک روز پس از آن انجام شد که رئیس جمهوری اکوادور از آزادی این افسران که به مدت یک هفته گروگان زندانیان بودند، خبر داد. در این عملیات حدود هزار و ۱۰۰ نیروی نظامی متشکل از نیروهای مسلح و پلیس در ساعات اولیه صبح در زندان شهر ساحلی اسمرالداس در شمال این کشور که یکی از خطرناک‌ترین زندان‌های اکوادور نیز به شمار می‌رود، هجوم بردند و روند بازرسی و تفتیش در این زندان را انجام دادند. 

در تصاویر منتشر شده از سوی  نیروهای مسلح بیش از هزار نفر از زندانیان این زندان در حالی دیده می‌شوند که روی زمین دراز کشیده‌اند و دست‌های آنها پز پشت بسته شده است. در این عملیات مقادیر زیادی مواد منفجره، اسلحه، لوازم برقی و همچنین مشروبات الکلی کشف شده است. 

در این عملیات یک هلیکوپتر هم از هوا وظیفه نظارت و پشتیباتی را برعهده داشت. اقدامات مشابهی در چندین زندان دیگر کشور هم صورت گرفته تا به گفته مقام‌های دولتی کنترل کامل این امکان دوباره به دست نهادهای امنیتی بازگردد. 

این در حالیست که یک روز قبل در در شهر ساحلی ماچاله، یک افسر زندان در پی تیراندازی بین نیروهای امنیتی و زندانیان جان خود را از دست داده بود. پس از آن یک گروه امنیتی متشکل از ۸۰۰ نیروی انتظامی و نظامی با تانک وارد این زندان شدند. در این زندان هم سلاح‌های فراوانی کشف و ضبط شده که هنوز تعداد آنها به صورت دقیق اعلام نشده است. 

موج خشونت در اکوادور یک هفته پیش و پس از فرار آدولفو ماسیاس، سلطان مواد مخدر این کشور از زندان که با نام مستعار فیتو شناخته می‌شوند آغاز شد. پس از آن و با اعلام موضعیت اضطراری مارپیچی از خشونت‌ها در این کشور شعله‌ور شد. انفجار مواد منفجره بر روی پل‌ها و وسایل نقلیه، آتش‌سوزی‌ها، شورش‌ها و آدم ربایی‌ها و همچنین حمله به یک ایستگاه تلویزیونی در هنگام پخش زنده همگی اتفاقاتی بودند که در تنها یک هفته در اکوادور رخ داد. 

بر اساس آخرین گزارش دولت، وضعیت فوق العاده تا کنون منجر به دستگیری هزار و ۱۰۵ نفر در این کشور شده است. مقام‌های اکوادوری اذعان کرده‌اند که سیستم زندان یکی از محورهای اصلی بحران ناامنی پیش روی این کشور است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سال ۲۰۲۱ ده‌ها خشونت شدید در میان باندهای مختلف در این کشور در زندان‌ها روی داده که باعث کشته شدن حدود ۴۵۰ زندانی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره «فیتو» رهبر باند تبهکار اکوادور که از زندان ناپدید شد چه می‌دانیم؟

مردان مسلح در اکوادور هنگام پخش زنده به تلویزیون حمله کردند

رهبر یکی از گروه‌های تبهکار اکوادور در زندان «ناپدید» شد