ارتش آمریکا یک کشتی حاوی قطعات موشک‌ و سلاح ساخت ایران برای حوثی‌های یمن را توقیف کرد

Iranian-made missile components
Iranian-made missile components Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور، یک کشتی را توقیف کرده‌ که محموله‌ای حاوی قطعات موشک و سایر تسلیحات ساخت ایران داشته و رهسپار منطقه‌ای تحت کنترل حوثی‌های یمن بوده است.

آگهی

عملیات توقیف کشتی و ضبط محموله‌های تسلیحاتی آن هفته گذشته انجام شده و در جریان آن دو تن از کماندوهای آمریکا نیز ناپدید شدند.

توقیف این کشتی، یکی از آخرین اقدامات نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش است که علیه حملات شورشیان حوثی در دریای سرخ انجام می‌شود.

حملاتی که شورشیان تحت حمایت ایران در دو ماه اخیر در دریای سرخ و خلیج عدن و در واکنش به جنگ اسرائیل علیه حماس انجام داده‌اند، کشتیرانی بین‌المللی را به خطر انداخته است و به نظر می‌رسد قطعات موشک‌هایی که در عملیات هفته گذشته نیروهای آمریکایی ضبط شدند نیز از نوع همان موشکهایی بودند که در جریان حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده می‌شدند.

بنا بر اعلام فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، عملیات این نیروها پنج‌شنبه گذشته حوالی ساعت ۸ شب به وقت محلی در دریای عرب و با حضور کماندوهای ناو «یواس‌اس لوئیس بی.پولر» و پشتیبانی پهپادها و هلیکوپترها انجام شده است.

در جریان این عملیات، دو تن از اعضای نیروی دریایی آمریکا به امواج بلند دریا کوبیده شده و ناپدید شدند و هنوز هم از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

به گفته فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، نیروهای این کشور توانستند در این کشتی تجهیزاتی همچون سامانه‌های پیشران و هدایت، کلاهک‌های موشک‌های کروز بالستیک میان‌برد و ضدکشتی و قطعات پدافند هوایی پیدا کنند.

در بیانیه «سنتکام» آمده است: «تحلیل‌های مقدماتی حاکی از آن است که همین سلاح‌ها توسط حوثی‌ها برای تهدید و حمله به دریانوردان بی‌گناه در کشتی‌های تجاری بین‌المللی که در دریای سرخ ترانزیت می‌کنند، استفاده شده است».

سنتکام افزود که نیروی دریایی ایالات متحده درنهایت کشتی حامل این سلاح‌ها را به دلیل ناامن دانستن آن غرق کرده و ۱۴ خدمه آن را بازداشت کرده‌اند.

هنوز حوثی‌های یمن به این خبر واکنشی نشان ندادند و نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

این خبر در حالی منتشر شده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه خود، حملات حوثی‌ها را ستود و خواستار تداوم آنها شد.

یک قطعنامه سازمان ملل متحد، انتقال تسلیحات به شورشیان حوثی در یمن را ممنوع می‌کند. تهران مدت‌هاست که تسلیح این شورشیان را با وجود همه شواهد فیزیکی، توقیف‌های متعدد و تایید کارشناسان انکار می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ سفید: آمریکا هیچ نشانه‌ای از ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه ندارد

بریتانیا: حملات هوایی علیه حوثی‌ها کارساز بود؛ چکمه‌ بر خاک یمن نمی‌گذاریم

هند: خدمه کشتی آمریکایی را پس از حمله حوثی‌ها نجات دادیم