نتانیاهو: چه کسی می‌گوید به ایران حمله نمی‌کنیم، حمله می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو Copyright Alberto Pezzali/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Alberto Pezzali/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: «چه کسی گفته اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند، ما به ایران حمله می‌کنیم.» وی افزود: «سر افعی در ایران است که پشت حملات حوثی‌ها، حماس و حزب‌الله لبنان قرار دارد.»

آگهی

این سخنان در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان شد که از نتانیاهو پرسید چرا اسرائیل به جای حمله مستقیم به ایران، به حمله به نیروهای نیابتی بسنده می‌کند؟

نخست وزیر اسرائیل در پاسخ گفت: «چه کسی گفته اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند، ما به ایران حمله می‌کنیم.» 

نتانیاهو در حالی صحبت از حمله به ایران کرد که مشخص نیست آیا وی به‌دنبال حمله جدید و مستقیم و فراگیر به ایران است یا منظورش این بود که اسرائیل بطور مرتب به مواضع و منافع ایران در داخل و خارج از این کشور خصوصا در سوریه حمله می کند. 

در هر حال و اگر گزینه دوم مد نظر بنیامین نتانیاهو بوده است، این برای نخستین بار است که نخست وزیر اسرائیل این گونه به صراحت مسئولیت حملات احتمالی گذشته را به گردن گرفته و بر آن صحه می‌گذارد.

اسرائیل اغلب مسئولیت حملات پهپادی، جاسوسی یا خرابکارانه در ایران را بر عهده نمی‌گیرد اما اغلب کارشناسان این دست از حملات را منتسب به اسرائیل می‌دانند.

به طور مثال محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای در نوامبر ۲۰۲۰ (آذر ماه ۱۳۹۹) در نزدیکی دماوند ترور شد.

 طبق گزارش‌ها او هنگامی که همراه همسرش در جاده شهر آبسر با خودروی شخصی در حرکت بود مورد هدف قرار گرفت. بسیاری این ترور را منتسب به اسرائیل دانستند اما اسرائیل به‌طور رسمی هرگز مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

از سوی دیگر چندین بار حملات پهپادی به تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران صورت گرفته است که هم ایران تلاش کرده جزییات کمی از آن‌ها را منتشر کند و هم اسرائیل درباره این نوع حملات سکوت کرده است. 

نتانیاهو: با ایجاد کشور فلسطین در سناریوهای پس از جنگ غزه مخالفم

از سوی دیگر نتانیاهو در این نشست خبری همچنین گفت به آمریکا اطلاع داده که با تشکیل کشور فلسطین به‌عنوان بخشی از سناریو پس از جنگ غزه مخالف است.

وی تصریح کرد: «اکثر شهروندان اسرائیلی نیز با تشکیل کشور فلسطین مخالف هستند. من این حقیقت را به دوستان آمریکایی خود گفته‌ام و همچنین هر گونه تلاش برای تحمیل واقعیتی را که به امنیت اسرائیل آسیب می‌رساند متوقف کرده‌ام.»

وی تاکید کرد اسرائیل تنها با طرحی موافقت خواهد کرد که کنترل امنیتی بر کل نوار غزه را به دست آورد.» وی افزود: «اسرائیل به کنترل امنیتی تمام قلمرو غرب اردن نیاز دارد. این با ایده حاکمیت تضاد دارد.»

وی قول داد که این موضوع مانع گسترش ارتباط با کشورهای عربی نخواهد شد. این در حالی است که مقامات عربستان اخیرا تاکید کرده‌اند که عادی سازی روابط با اسرائیل منوط به ایجاد مسیری برای تشکیل کشور فلسطین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: بدون آزادی گروگان‌ها نه از آتش‌بس خبری خواهد بود نه سوخت وارد غزه می‌شود

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی خواستار پاسخگویی دولت نتانیاهو شدند

ترامپ: نتانیاهو شب قبل کشتن سلیمانی از عملیات عقب‌نشینی کرد؛ حزب‌الله لبنان بسیار باهوش است