دست رد نخست وزیر اسرائيل به پیشنهاد آمریکا؛ نتانیاهو: با تشکیل کشور فلسطینی مخالفم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل می‌گوید که برغم درخواست آمریکا، با هر سناریویی پس از جنگ غزه که در آن تشکیل کشور فلسطینی پیش‌بینی شده باشد، مخالف است.

آگهی

نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه درخواست‌های ایالات متحده برای کاستن از شدت تهاجم نظامی به نوار غزه یا برداشتن گام‌هایی در جهت ایجاد کشور فلسطینی پس از جنگ را رد کرد و با سرزنش فوری کاخ سفید مواجه شد.

این تنش که نشانه‌های آن از پیش نیز با تاکید‌های چند باره مسئولان آمریکایی بر هدفمند شدن حملات به غزه و جلوگیری از کشتار بیشتر غیرنظامیان فلسطینی دیده می‌شد حکایت از عمیق‌تر شدن شکاف و اختلاف‌ها میان دولت حاکم بر اسرائیل و متحد سنتی و دیرین این کشور بر سر دامنه جنگ جاری در غزه و نحوه اداره این منطقه تحت محاصره پس از پایان درگیری‌های است.

عیان شدن این اختلاف‌ها سبب شده است تا جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به صراحت بگوید: «بدیهی است که ما مسائل را متفاوت می بینیم.»

موضع سرسختانه بنیامین نتانیاهو در خصوص مخالفت با تشکیل کشور فلسطینی تنها یک روز پس از تاکید آنتونی بلینکن بر لزوم تحقق این امر بیان شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اسرائیل بدون گشوده‌ شدن مسیری درست برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی، هرگز «امنیت واقعی» نخواهد داشت.

کاخ سفید نیز اوایل این هفته اعلام کرده بود که «زمان مناسب» برای اسرائیل فرا رسیده است تا از شدت حمله نظامی ویرانگر خود به غزه بکاهد.

این در حالیست که بنیامین نتانیاهو پنجشنبه شب در یک کنفرانس خبری به دفعات تاکید کرد که اسرائیل تا رسیدن به اهداف اعلام شده در غزه که همانا نابودی حماس و بازگرداندن همه گروگان‌ها است، حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

وی در این کنفرانس خبری که از تلویزیون دولتی اسرائيل پخش شد ادعاهای گروهی منتقدان مبنی بر اینکه این اهداف دست یافتنی نیستند را رد کرد و قول داد که ماه‌ها به پیشبرد حملات برای رسیدن به نقطه مورد نظر ادامه دهد.

آقای نتانیاهو که به شدت از سوی منتقدان داخلی و خارجی تحت فشار قرار گرفته در این خصوص تاکید کرد: «ما به چیزی جز پیروزی مطلق رضایت نخواهیم داد.»

به گفته مقامات بهداشتی غزه، بمباران‌ها و عملیات زمینی اسرائیل در این باریکه تاکنون نزدیک به ۲۵ هزار کشته به جا گذاشته و ضمن آواره کردن بیش از ۸۰ درصد جمعیت ۲ میلیون و سیصد هزار نفری این منطقه، ویرانی‌های گسترده ای را به بار آورده است.

ایالات متحده بر این امر اصرار دارد که تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از پایان یافتن جنگ باید احیا شود و کنترل غزه را پس از آنکه در سال ۲۰۰۷ به دست حماس افتاد، پس بگیرد.

مقامات آمریکایی همچنین خواستار اقداماتی در جهت تشکیل یک کشور فلسطینی به منظور بازگرداندن ثبات و آرامش در منطقه شده‌اند.

فلسطینی‌ها به دنبال حاکمیت از طریق یک دولت مستقل بر غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی هستند؛ مناطقی که در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد.

بلینکن در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که راه حل دو کشوری بهترین گزینه برای محافظت از اسرائیل، متحد کردن کشورهای میانه‌روی عربی و منزوی کردن ایران در منطقه است.

وزیر خارجه عربستان نیز در همان کنفرانس گفت که این کشور آماده است تا روابط کامل با اسرائیل را به عنوان بخشی از یک توافق سیاسی بزرگٰتر برقرار کند اما این امر مشروط به «تحقق صلح برای فلسطینی‌ها، از طریق ایجاد یک کشور مستقل» خواهد بود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله پهپادهای اوکراینی به یک انبار نفت در روسیه باعث آتش‌سوزی گسترده شد

حمله اسرائيل به اهدافی در سراسر غزه؛ حماس: احتمالا گروگان‌های بیشتری در بمباران‌ها کشته شده‌اند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم