فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه و معاونش در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شدند

air strike in Damascus, Syria, Saturday, Jan. 20, 2024
air strike in Damascus, Syria, Saturday, Jan. 20, 2024 Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چند مقام آگاه، در جریان حمله اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در دمشق پایتخت سوریه که مورد استفاده نیروهای سپاه پاسداران ایران بوده ۱۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. این خبرگزاری می‌گوید که یک فرمانده سپاه و معاونش در جریان این حمله کشته شده‌اند.

آگهی

گفته می‌شود که حمله به یک ساختمان سه طبقه انجام شده و آن را کاملا ویران کرده است. همچنین برخی منابع خبری، فرد کشته شده را از فرماندهان اطلاعات سپاه قدس معرفی کرده‌اند. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز ضمن اعلام اینکه این حمله با موشک انجام شده، آمار ۱۰ کشته و زخمی را تایید کرده است. این مرکز حقوق بشری با اتکا به منابع خود در داخل سوریه اعلام کرد که این ساختمان در محله‌ای با «تدابیر امنیتی بسیار بالا» قرار داشته که عمدتا نیروهای سپاه پاسداران ایران و جناح‌های فلسطینی طرفدار ایران در آنجا زندگی می‌کردند.

به گفته رسانه‌های سوری، در جریان این حمله دست‌کم ۵ نفر کشته شده‌اند. رسانه‌های سوریه می‌گویند که این حمله به غرب منطقه «مزه» انجام شده است. 

گفته می‌شود که صدای انفجار در سرتاسر شهر دمشق شنیده شده و توده بزرگی از دود نیز به سمت آسمان بلند شده است. 

رویترز نیز به نقل از یک منبع امنیتی که گفته می‌شود عضو شبکه‌ای از گروه‌های نزدیک به دولت سوریه و متحد اصلی آن یعنی ایران است و به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده نوشت که این ساختمان چندطبقه که توسط مشاوران ایرانی حامی دولت بشار اسد استفاده می‌شده، در جریان حمله روز شنبه، با موشک‌های اسرائیلی «بطور دقیق هدف‌گیری و بطور کامل ویران» شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که ساختمان تخریب شده، با آمبولانس‌ها و آتش‌نشانان و تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر سوریه محاصره شده است. نیروهای دفاع مدنی سوریه نیز مشغول جستجوی بازماندگان این حمله در زیر آوار ساختمان کاملاً فروریخته هستند.

سپاه پاسداران کشته شدن «۴ مستشار نظامی ایران» در دمشق را تایید کرد

سپاه پاسداران ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای، وقوع این حمله و کشته شدن شماری از نیروهای ایران در دمشق را تایید کرد.

در این بیانیه آمده است که در جریان این حمله «تعدادی از نیروهای سوری و ۴ تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران» کشته شدند.

خبرگزاری دانشجو نیز در گزارشی نوشت که «فرمانده اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و جانشین ایشان» در جریان این حمله کشته شدند. 

این خبرگزاری، هویت این فرمانده سپاه را «سردار سرتیپ پاسدار حجت‌الله امیدزاده» اعلام می‌کند و می‌افزاید که «حجت‌الله امیدزاده ملقب به حاج صادق... فرمانده اطلاعات نیروی قدس سپاه» بوده است.

در بیانیه سپاه پاسداران، نام سه کشته دیگر این حمله «علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی» اعلام می‌شود.

مقامات ایرانی و سوری مدت‌هاست که اذعان کرده‌اند که ایران شماری «مستشار و کارشناس نظامی» در سوریه دارد؛ با این وجود حضور سربازان و نیروهای زمینی این کشور در خاک سوریه را رد می‌کنند. 

در سوریه همچنین هزاران جنگجو در گروه‌هایی که تحت حمایت ایران هستند، فعالیت دارند و به تغییر موازنه قدرت به نفع بشار اسد کمک کردند.

اسرائیل تا کنون بارها اهدافی در سوریه، به‌ویژه مراکز مربوط به استقرار نیروهای ایرانی یا نزدیک به ایران را هدف قرار داده است. 

پیش از این نیز در جریان حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در دمشق رضی موسوی، یکی از مقامات عالی‌رتبه سپاه پاسداران ایران کشته شده بود. 

ایران نیز در پاسخ به حملات اسرائیل، یک مرکز «متعلق» به موساد را در اربیل عراق هدف حمله موشکی قرار داد.  

 حمله هوایی اسرائیل در حالی انجام می‌شود که تنش در منطقه روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در نوار غزه از مرز ۲۵ هزار نفر گذشت

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق

انفجار مرگبار در منطقه تحت کنترل طرفداران ترکیه؛ خودروی بمب‌گذاری شده در بازاری در شمال سوریه ترکید