بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آلمان در اعتراض به نشست مخفیانه راست‌‌های افراطی درباره مهاجران تظاهرات کردند

Germany Protest
Germany Protest Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۱۰۰ هزار نفر روز شنبه در ۱۰۰ نقطه مختلف آلمان به خیابان‌ها آمدند تا به نشست محرمانه حزب راست افراطی آلمان موسم به «آلترناتیو برای آلمان» و نئونازی‌ها که با هدف اخراج دسته جمعی مهاجران برگزار شده بود، اعتراض کنند.

آگهی

شرکت کنندگان در این نشست تصمیم داشتند که پس از رسیدن به قدرت، مهاجرانی را که به باور آنها حتی با وجود کسب شهروندی این کشورنتوانسته بودند در جامعه آلمان ادغام شوند، اخراج کنند.

روز شنبه در فرانکفورت، قلب فعالیت‌های اقتصادی آلمان، حدود ۳۵ هزار نفر با شعار «دفاع از دموکراسی» راهپیمایی کردند. جمعیت مشابهی نیز در شهر شمالی هانوفر در حالی که پوسترهایی با شعار «نازی‌ها بیرون رانده می‌شوند» در دست داشتند، به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات دیگری در براونشوایگ، ارفورت و کاسل و بسیاری از شهرهای کوچکتر آلمان برگزار شد و روز یکشنبه نیز شهر برلین پایتخت آلمان صحنه یک تظاهرات بزرگ بود.

همزمان با این اعتراضات، سیاستمداران، رهبران کلیسا و مربیان لیگ فوتبال آلمان (بوندسلیگا) از مردم خواستند تا در برابر حزب «آلترناتیو برای آلمان» بایستند.

این اعتراضات پس از آن آغاز شد که اخباری درباره برگزاری یک نشست مخفی در تاریخ ۲۵ نوامبر با حضور اعضای حزب «آلترناتیو برای آلمان»، نئونازی‌ها و سایر افراط گرایان آلمان افشا شد.

محل برگزاری این نشست محرمانه، هتلی در شهر پوتسدام واقع در شرق آلمان بود و شرکت‌کنندگان در آن، درباره اخراج دسته جمعی مهاجران، پناهجویان و شهروندان آلمانی با منشاء خارجی که به نظر می‌رسد در جامعه ادغام نشدند، گفتگو کردند.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مذاکرات محرمانه مارتین سلنر، رهبر جنبش هویت‌گرای اتریش بود. او از طرفداران نظریه توطئه «جایگزین بزرگ» است که ادعا می‌کند توطئه‌ای توسط مهاجران غیرسفیدپوست در جریان است که قصد دارد جامعه مهاجران را جایگزین «جمعیت سفیدپوست بومی اروپا» کند.

ماجرای برگزاری این نشست محرمانه از سوی یک رسانه آلمانی به نام «کورکتیو» (Correctiv) افشا شد که شوک بزرگی برای جامعه آلمان بود؛ بویژه آنکه این توافقات پنهانی درست چند ماه پیش از برگزاری سه انتخابات مهم منطقه‌ای در شرق آلمان حاصل شده بود.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» شرکت اعضایش در این نشست را تایید کرد؛ اما افزود که پروژه اخراج مهاجران را که مارتین سلنر قویا از آن حمایت می‌کند، رد کرده است.

برخی از سیاستمداران برجسته آلمان از جمله اولاف شولتس، صدراعظم این کشور نیز به تظاهرات آخر هفته پیوستند و اعلام کردند که هر طرحی با هدف اخراج مهاجران یا شهروندان، به منزله «حمله به دموکراسی ما و در نتیجه به همه ما» است.

اولاف شولتس همچنین از همه خواست تا برای انسجام، برای گسترش مدارا و برای داشتن یک آلمان دموکراتیک موضع بگیرند.

فردریش مرتس، رهبر حزب محافظه‌کار اپوزیسیون (CDU) نیز در فضای مجازی نوشت: «بسیار دلگرم‌کننده است که هزاران نفر در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه راست افراطی شرکت می‌کنند».

یک حزب «ضد یورو» که به «ضدمهاجران» تبدیل شد

حزب «آلترناتیو برای آلمان» در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یک حزب «ضد یورو» توسط دانشگاهیان و اقتصاددانان تشکیل شد؛ اما به سرعت به یک حزب «ضد مهاجر» تبدیل شد و بنیانگذاران اصلی خود را کنار گذاشت.

پس از ورود سیل مهاجران به آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی، حمایت از این حزب در سراسر آلمان بیشتر شد و به این ترتیب این حزب توانست برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به پارلمان این کشور (بوندستاگ) راه یابد و به یک حزب اصلی مخالف تبدیل شود.

محبوبیت این حزب افراطی، بار دیگر پس از تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت که مهمترین دلیل آن، نارضایتی مردم از قبوض بالای انرژی، تورم مواد غذایی و هزینه بالای حمایت اخلاقی و مالی دفاع از اوکراین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی شولتسِ صدراعظم از شبکه‌های تاریک نئونازی در آلمان

ویدئوی اعتراض هزاران کشاورز آلمانی در صبح سرد برلین

پلیس برلین اردوگاه حامیان فلسطین را از محوطه پارلمان برچید