جان بولتون: حملات ما در دریای سرخ آخوندهای ایران را تهدید نمی‌کند، باید مستقیم حمله کرد

جان بولتون ایران را پشت حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل می‌داند
جان بولتون ایران را پشت حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل می‌داند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت آقای ترامپ بر این باوراست که حملات ائتلاف تحت امر آمریکا در دریای سرخ علیه حوثی‌ها، لزوما تهدید علیه آخوندهای تهران نیست و باید به طور مستقیم سایت‌های دفاع هوایی در ایران را هدف قرار داد و به شناسایی مقر سپاه قدس پرداخت.

آگهی

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز مدعی شد که حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل بخشی از برنامه ایران بوده است.

او همچنین تاکید کرد که ایده تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی امروزه دیگر محلی از اعراب ندارد.

آقای بولتون افزود: «صرف نظر از میزان محبوبیت ایده تشکیل دو کشور، واقعیت موجود این است که راه حل دو-دولت دیگر محلی از اعراب ندارد. همچنین این ایده که بخواهید غزه را بازسازی کرده و بر آن کشوری بسازید، با واقعیت موجود همخوانی ندارد.»

حمله هفتم اکتبر بخشی از راهبرد حلقه آتش ایران و قاسم سلیمانی بود

او با اشاره به تغییرات و تحولات کنونی منطقه نیز تاکید کرد: «ایران برای آنچه در منطقه روی داده هیچ تاثری نمی‌خورد. آنچه در منطقه روی داده در واقع برنامه‌ای است که رهبری ایران آن را راهبرد «حلقه آتش» علیه اسرائیل می‌نامد، آنچه پیشتر توسط قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس تدوین شده بود.»

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ گفت: «حماس به یکباره و یکشبه به فکر حمله به اسرائیل نیفتاد بلکه این حمله از مدت‌ها پیش مدیریت شده و بخشی از برنامه ایران بود. البته سخت است که بخواهیم به تصویر کاملی از آنچه ایرانی‌ها در ذهن دارند برسیم، ممکن است آنها از نحوه اجرای این برنامه [حمله هفتم اکتبر] خیلی خوشحال نباشند. اما به هر شکل ایران حوثی‌ها، حماس، حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق را آموزش داد، از آنها حمایت مالی کرد و تجهیزات نظامی در اختیارشان قرار داد تا از این منابع به نفع و صلاحدید خود استفاده کند.»

لازم است تعدادی از کشتی‌های ایران در دریای سرخ به قعر دریا برود

او در ادامه تاکید کرد که آنچه به عنوان قدرت بازدارنده در برابر ایران صورت گرفته کافی نیست و پیشنهاد داد که این تهدیدها و حملات باید مراکز اصلی در ایران را هدف قرار دهد.

می‌توانیم کشتی‌های ایران در دریای سرخ را به ته دریای سرخ بفرستیم
جان بولتون

او در همین زمینه پیشنهادهایی ارایه داد، از جمله اینکه «می‌توانیم کشتی‌های ایران در دریای سرخ که مشغول کمک به حوثی‌ها هستند را به ته دریای سرخ بفرستیم، می‌توانیم به سایت‌های دفاع هوایی در داخل ایران حمله کنیم، می‌توانیم مقر نظامی نیروی سپاه قدس را بیابیم یا کمپ‌هایی که در آن به گروه‌های مختلف شبه‌نظامی سلاح و آموزش داده می‌شود.»

حملات ما علیه حوثی‌ها در دریای سرخ، تهدیدی  برای آخوندهای تهران نیست

به گفته او «حملات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ لزوما تهدیدی برای آخوندها در تهران به شمار نمی‌آید. مادامیکه مشارکت آنها در تمام اقدامات منطقه، هزینه‌ای برای آنها در بر نداشته باشد، آنها به کارشان ادامه خواهند داد چرا که دیگر هیچ قدرت بازدارنده‌ای در منطقه نداریم.»   

تا برای اقدامات ایران هزینه‌ای تراشیده
نشود به کارهایشان ادامه می‌دهند
بولتون

سخنان آقای بولتون در شرایطی مطرح می‌شود که تهران تنها یک بار به طور مستقیم به در دست داشتن در حمله هفتم اکتبر اشاره کرده است. سپاه پاسداران ایران در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داد که عملیات طوفان الاقصی بخشی از انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بود. آنچه بعدتر از سوی حماس تکذیب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌ها کشتی‌ باری توقیف‌شده را مقصد گردشگری کردند

نیویورک تایمز: سازمان سیا اطلاعات رهبران حماس را به اسرائیل می‌دهد

سپاه پاسداران: عملیات طوفان الاقصی بخشی از انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بود؛ حماس: تکذیب می‌کنیم