هشدار سازمان بهداشت جهانی: ابتلا به سرخک در اروپا سال ۲۰۲۳ به نسبت سال قبل ۳۰ برابر افزایش داشت

عکس تزئینی از واکسن سرخک
عکس تزئینی از واکسن سرخک Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شعبه اروپایی سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سرخک در قاره سبز هشدار داد.

آگهی

بنا به گزارش این نهاد متولی امر بهداشت، موارد ابتلا به ویروس عامل بیماری سرخک در اروپا بین ژانویه تا اکتبر سال گذشته میلادی ۳۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت با طرح چنین هشداری خواستار افزایش تلاش‌ها برای کنترل بیشتر بیماری و تقویت کارزارها به منظور ایمن سازی در برابر شیوع آن شده است.

در بیانیه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد آمده است: بیش از ۳۰ هزار مورد ابتلا به سرخک بین ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ در ۴۰ کشور از ۵۳ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی در این منطقه گزارش شده، حال آنکه در سال ۲۰۲۲ تنها ۹۴۱ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده بود.

قزاقستان و روسیه هر کدام با بیش از ۱۰ هزار مورد بیشترین ابتلا به بیماری سرخک را ثبت کرده‌اند و بریتانیا، کشوری در اروپای غربی که سال ۲۰۲۱ در آن ظهور مجدد این بیماری پایان یافته تلقی شده بود، ۱۹۳ مورد ابتلا را گزارش کرد.

هانس کلوگه، مدیر دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی در بیانیه مطبوعاتی خود تصریح کرد: «ما در منطقه نه تنها با افزایش ۳۰ برابری موارد سرخک روبرو بوده‌ایم بلکه حدود ۲۱ هزار مورد بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به سرخک و ۵ مورد مرگ ناشی از این بیماری را نیز شاهد بوده‌ایم که بسیار نگران‌کننده است.»

وی با هشدار نسبت به افزایش موارد بیماری بر تلاش‌های فوری برای واکسیناسیون و اجرای دستورالعمل‌های لازم به منظور جلوگیری از انتقال و گسترش این بیمار تاکید کرد.

برخی کارشناسان کاهش واکسیناسیون علیه این بیماری در طول سال‌های همه‌گیری کویید را از جمله علل ظهور مجدد این بیماری ویروسی بسیار مسری می‌دانند که می‌تواند عوارض کشنده‌ای به همراه داشته و از طریق هوا به راحتی منتقل شود.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود تصریح می‌کند: «همه‌گیری کووید-۱۹ تأثیر قابل‌توجهی بر میزان و کارایی کارزار واکسیناسیون علیه سرخک در این دوره داشت و به افزایش شمار کودکان واکسینه نشده یا به میزان لازم واکسینه نشده، منجر شده است.»

این نهاد بین‌المللی بر تقویت کارزارها برای افزایش آگاهی در میان جوامع واکسینه نشده تاکید کرده و یادآور شده است که بیش از ۱.۸ میلیون نوزاد در اروپا طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علیه سرخک واکسینه نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، بسیار مهم است که دست کم ۹۵ درصد کودکان در سطح منطقه واکسینه شوند تا از شیوع احتمالی این بیماری هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس جلوگیری شود.

دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده است که تنها ۹۲ درصد از کودکان اروپایی در سال ۲۰۲۲، دوز دوم واکسن علیه بیماری سرخک را دریافت کرده بودند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از بیماری‌ عفونی تنفسی شایع در اروپا چه می‌دانیم؟

۱۱ توصیه سازمان جهانی بهداشت برای مبتلایان به افسردگی و کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند

دانشمندان از نتایج امیدبخش در زمینه پیشگیری از ابتلا به نوع مقاوم بیماری سل خبر دادند