«مقام آگاه ایران» ادعای «هشدار مخفیانه آمریکا به تهران پیش از حمله داعش » در کرمان را رد کرد

عکس آرشیوی از انفجارها در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان که داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت
عکس آرشیوی از انفجارها در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان که داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار گزارشی از سوی نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر هشدار‌های اطلاعاتی ایالات متحده به ایران قبل از وقوع انفجارهای مرگبار در کرمان، یک منبع آگاه در ایران ادعای مطرح شده در این گزارش را به کلی رد کرد.

آگهی

خبرگزاری ایرنا به نقل از این منبع دیپلماتیک که نامی از وی برده نشده ماجرای هشدار ایالات متحده به ایران نسبت به احتمال وقوع حملاتی از سوی داعش را که ممکن بوده است به قیمت جان شمار زیادی از شهروندان این کشور تمام شود، رد کرده و به طور ضمنی آنرا به بیم آمریکا از احتمال وقوع حملات تلافی‌جویانه نسبت داده است.

این منبع به ایرنا گفته است: «اگر پیامی امنیتی از سوی آمریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندن واشنگتن از ضرب شست ایران، خصوصا پس از جنگ اسرائیل در غزه بوده است.»

در این گزارش همچنین به سخنان اوایل دی ماه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اشاره شده که مدعی شده بود آمریکا در پی متهم شدن به همدستی با اسرائیل در حمله به غزه به ایران پیام داده که «دنبال گسترش دامنه جنگ نیستی» و از تهران خواسته بود «به گروه‌های نیابتی» خود در منطقه توصیه کند که علیه این کشور اقدامی نکنند.

انفجارهایی که همزمان با برپایی مراسم کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در کرمان روی داد و داعش رسما مسئولیت آنر را برعهده گرفت بیش از ۸۰ کشته به جای گذاشت.

نشریه وال استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی که اطلاعات خود را در اختیار چند رسانه فارسی‌‌زبان دیگر از حمله بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و رادیو فردا نیز قرار داده اعلام کرد که ایالات متحده به شکل خصوصی و محرمانه ایران را در جریان احتمال یک تهدید تروریستی در داخل مرزهای این کشور قرار داده بوده است. 

بنا به این گزارش و به گفته منبع ناشناس که یک مقام آمریکایی است «اطلاعات ارسالی به ایران در مورد مکان و زمان وقوع این حملات به اندازی مشخص و به موقع بوده است که تهران امکان پیشگیری از آن و یا دست کم اقدام در جهت کاستن از تلفات را داشته است.»

این اطلاع‌‌رسانی محرمانه به گفته مقام آمریکایی مبتنی بر سیاست دیرین ایالات متحده در خصوص دادن هشدار به دیگر دولت‌ها در صورت وجود تهدید‌های مرگبار و با هدف جلوگیری از جان باختن افراد بی‌گناه در حملات تروریستی صورت گرفته است.

همزمان با انتشار گزارش وال استریت ژورنال، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر هشدار اطلاعاتی واشنگتن به تهران درباره حمله تروریستی کرمان، از هرگونه اظهار نظر دراین خصوص خودداری کرد.

ودانت پاتل همچنین پاسخ روشن و صریحی به سوال خبرنگاران در باره احتمال همکاری آمریکا با سپاه در صورت صحت داشتن گزارش نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نداد و تنها به این نکته بسنده کرد که انفجارهای کرمان تروریستی بوده و از تمام ویژگی‌های حملات طراحی و اجرا شده توسط داعش برخوردار بوده است.

برخی مقامات حکومت ایران در نخستین واکنش به این حملات آنرا به اسرائیل و ایالات متحده نسبت دادند و پس از آنکه داعش رسما مسئولیت انفجارها را برعهده گرفت، این گروه اسلام‌گرای افراطی را «عوامل و مزدوران آمریکا و صهیونیسم» خواندند.

پیش از این گزارش‌های تایید نشده‌ای در خصوص آمادگی برخی مراکز بهداشتی پیش از برپایی مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان منتشر شده و برخی مسئولان استانی نیز از خنثی شدن چندین بمب پیش از انفجارهای مرگبار روز ۱۳ دی‌ماه در کرمان خبر داده بودند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات داعش به «شیعیان کابل و کرمان»؛ طالبان: داعش در افغانستان منکوب و هدف آمریکا ایجاد بدگمانی است

رویترز با استناد به منابع اطلاعاتی آمریکا: حملات انتحاری کرمان کار «داعش خراسان» در افغانستان بود

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع همچنین احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند