تاتا و ایرباس دست بدست هم می‌دهند؛ هند و فرانسه بر سر تولید هلی‌کوپتر و زیردریایی توافق کردند

بنری در جیپور به ماسبت سفر امانوئل ماکرون به هند
بنری در جیپور به ماسبت سفر امانوئل ماکرون به هند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دهلی نو از توافق با پاریس بر سر همکاری در زمینه تولید مشترک تجهیزات دفاعی از جمله هلی‌کوپتر و زیردریایی برای استفاده در نیروهای مسلح هند و نیز فروش به کشورهای دوست خبر داد.

آگهی

دولت هند با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که توافق یاد شده در جریان سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به دهلی‌نو به دست آمده است.

اقای ماکرون میهمان افتخاری مراسم جشن‌های هفتاد و پنجمین سالگرد روز جمهوری هند بود که روز جمعه در دهلی نو برگزار شد.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن دیدار و گفتگو با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در یک ضیافت دولتی به میزبانی دراپادی مورمو، رئیس‌جمهوری این کشور شرکت کرد.

در بیانیه دولت هند آمده است که امانوئل ماکرون و نارندرا مودی در خصوص گسترش روابط دوجانبه در زمینه تولیدات دفاعی، انرژی هسته‌ای، تحقیقات فضایی و استفاده از هوش مصنوعی برای به کار گیری در بخش‌های خدمات عمومی مانند بهداشت و کشاورزی و نیز اقدام در جهت کاستن از تبعات تغییرات آب و هوایی توافقنامه همکاری امضا کردند.

فرانسه پس از روسیه بزرگترین تامین کننده تسلیحات هند است؛ این کشور همچنین طی چهار دهه گذشته از جمله مهمترین مشتریان جت‌های جنگی فرانسه بوده و به این تجهیرات نظامی متکی بوده است.

رهبران دو کشور همچنین در توافق‌های به امضا رسیده از راه‌اندازی خدمات تعمیر و نگهداری، سرویس‌دهی تعمیرات اساسی توسط شرکت فرانسوی سافران، باز کردن خط جدید تولید موتورهای پیش‌ران هوانوردی در هند و افزودن خدماتی مشابه برای موتورهای رافال و مشارکت در تولید هلی‌کوپتر استقبال کردند.

نشست دو جانبه امانوئل ماکرون و نارندرا مودی در جریان سفر ۴۰ ساعته رئیس جمهوری فرانسه به هند، پنجمین نمونه از نوع خود پس از ماه مه گذشته بود.

به گفته وزیر امور خارجه هند، دو کشور بواسطه مشارکت میان شرکت‌های تاتا هند و ایرباس فرانسه صفحه تازه‌ای از همکاری دوجانبه را با توافق بر سر تولید بالگرد‌های غیرنظامی می‌گشایند.

در بیانیه دولت هند همچنین آمده است که دو کشور بر سر تقویت همکاری در جنوب غربی اقیانوس هند با تکیه بر مأموریت‌های نظارتی مشترک انجام شده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ از قلمرو جزیره فرانسوی رئونیون تاکید کردند.

امانوئل ماکرون در جریان این سفر همچنین از تمایل کشورش برای فراهم کردن زمنیه جذب سالانه ۳۰ هزار دانشجوی هندی در مقاطع تحصیلی عالی خبر داد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مودی معبد هندوها را که روی ویرانه‌های مسجد بابری ساخته شده است افتتاح کرد

هند: خدمه کشتی آمریکایی را پس از حمله حوثی‌ها نجات دادیم

هند در واکنش به حمله «پهپادی ایران»: ناوشکن‌هایی را مستقر و هواپیمای گشتی به منطقه اعزام می‌کنیم