مردم غزه از قحطی و گرسنگی به خوراک دام روی آورده‌اند

فروش غذای دام به عنوان آرد در نوار غزه
فروش غذای دام به عنوان آرد در نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با قحطی آرد، برخی از مردم نوار غزه اکنون برای تهیه نان خود ناچار به استفاده از علوفه حیوانات شده‌اند. برخی از اهالی می‌گویند از همان هفته‌های اول جنگ تا کنون نتوانسته‌اند هیچ گونه آردی تهیه کنند.

آگهی

اهالی که از گرسنگی ناچار به مصرف این آرد ساخته شده از خوراک دام هستند می‌گویند حتی نانی که با آن می‌پزند مثل بیسکوییت تکه تکه می‌شود.

سازمان ملل گفته است که در بحبوحه محدودیت‌های اسرائیل و ادامه حملات این کشور علیه حماس، برای رساندن کمک به شمال با مشکل مواجه شده است. پس از حملات اولیه اسرائیل به شمال نوار غزه بسیاری از اهالی آن منطقه را ترک کردند، اما هنوز حدود صدهزار نفر در شمال غزه به سر می‌برند.

مقامات سازمان ملل می‌گویند یک چهارم جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه با گرسنگی شدید دست و پنجه نرم می‌کند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل که در روز ۱۵ ژانویه منتشر شد، اکثر بزرگسالان غزه کمتر از یک بار در روز به غذا دسترسی دارند و حداقل ۳۰ درصد از کودکان نیز از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند. 

سازمان جهانی غذا که تلاش می‌کند روزانه به یک میلیون و سیصد هزار نفر در غزه غذا برساند پیش از این از کمبود شدید آب نیز ابراز نگرانی کرده بود. 

بر طبق آمار، هر نفر در غزه به کمتر از ۲ لیتر آب در روز دسترسی دارد که این میزان کمتر از حداقل لازم است. دسترسی به آب شرب نیز با از بین رفتن زیرساخت‌های تصفیه آب بسیار دشوار شده است.

در حال حاضر تنها دو گذرگاه در رفح برای عبور کمک‌های بشردوستانه باز است و مقام‌های سازمان ملل متحد بارها از اسرائیل خواسته‌اند امکان عبور کامیون‌های کمک بیشتری را فراهم کند.

 سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا هشدار داده است که : « ممکن است هزاران نفر در غزه در چند کیلومتری کامیون‌های غذا از گرسنگی بمیرند.»‌

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد کشته‌های حملات اسرائیل در نوار غزه به بیش از ۲۶ هزار نفر رسیده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه جمعه ۲۶ ژانویه در جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ای که اسرائیل در آن متهم به نسل کشی در غزه است، به طور صریح حرفی از آتش‌بس در جنگ غزه به میان نیاورد اما اسرائیل را به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از جان فلسطینی‌ها موظف کرد. این دیوان همچنین از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی اتخاذ کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و حزب‌الله لبنان برای جنگی آماده می‌شوند که هیچ کدام آن را نمی‌خواهند

آیا مخ‌زنی زن و مرد پایه‌ای علمی و شگردی ثابت دارد؟

پارلمان اروپا برای نخستین بار خواستار آتش‌بس دائمی در جنگ غزه شد