مقام‌های حماس می‌گویند پیشنهاد طرح جدیدی برای صلح با اسرائيل دریافت کرده‌اند

ارتش اسرائيل
ارتش اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی مقام‌های ارشد این گروه فلسطینی خبر داده که طرح جدید که پس از گفتگو با اسرائيل توسط میانجیگران مطرح شده به نظر جدی‌ترین ابتکار صلحی است که در ماه‌های اخیر ارائه شده است. این مقام اضافه کرد که این پیشنهاد شامل یک آتش بس سه مرحله‌ای است و بر اساس آن این گروه ابتدا غیرنظامیان باقی مانده را در میان گروگان هایی که در ۷ اکتبر دستگیر کرده، آزاد می‌کند و سپس سربازان و در نهایت اجساد گروگان‌هایی را که کشته شدند، به مقام‌های اسرائيلی تحویل می‌دهد. 

این مقام که نخواست نامش فاش شود، اشاره‌ای نکرد که این مراحل چقدر طول می‌کشد یا چه چیزی برای ادامه مرحله نهایی پیش‌بینی شده است.

اما این اولین بار از زمان تنها آتش بس کوتاه جنگ در اواخر نوامبر است که جزئیات پیشنهاد جدیدی در حال بررسی توسط هر دو طرف منتشر شد.

پیشنهاد آتش‌بس پس از مذاکرات پاریس با حضور روسای اطلاعات اسرائیل، ایالات متحده و مصر با نخست‌ وزیر قطر ارائه شد. در همین رابطه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفته است که برای گفتگو در این باره به قاهره می‌رود.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، بار دیگر تاکید کرد که نیروهای نظامی خود را تا زمان حصول به پیوروزی کامل از غزه بیرون نخواهد کشید. نتانیاهو همچنین گفت که تا آن زمان هیچ اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد نخواهند شد.

در مقابل حماس می‌گوید تنها درصورتی اسرای باقی‌مانده را آزاد خواهد کرد که طرفین به توافقی گسترده برای پایان دادن به جنگ دست یابند. 

سامی ابوزهری، یکی دیگر از مقامات ارشد حماس گفت که اظهارات نتانیاهو نشان می‌دهد که او علاقه ای به موفقیت نشست پاریس ندارد و به زندگی زندانیان اسرائیلی اهمیتی نمی‌دهد.

رهبر حماس نیز گفت که در حال بررسی پیشنهاد آتش بس است. او گفت که اولویت حماس پایان دادن به حمله اسرائیل و تضمین خروج کامل نیروها از باریکه غزه است. در همین حال نتانیاهو در جریان بازدید از شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری گفت که اسرائيل به چیزی کمتر از پیروزی کامل راضی نخواهد شد. او در ادامه افرود: «این به معنای از بین بردن حماس، بازگرداندن همه گروگان‌هایمان و اطمینان از این است که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.»

اسرائیل که تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر فلسطینی را در جنگی که این منطقه را ویران کرده، کشته است، می‌گوید تا زمانی که گروه شبه‌نظامی حماس بر این باریکه حکومت کند به حملات خود ادامه می‌دهد. 

حمله به بیمارستان

این پیشرفت‌های دیپلماتیک ساعاتی پس از آن اعلام شد که کماندوهای اسرائیلی در لباس‌های کارکنان پزشکی و زنان مسلمان در یک حمله مخفیانه به بیمارستانی در کرانه باختری یورش بردند. آنها در این حملات سه فلسطینی را کشتند، از جمله یک جنگجوی فلج که بر روی تختی که در آنجا تحت درمان بود که به ضرب گلوله نیروهای اسرائيلی کشته شد.

در خود غزه، نبردهای شدیدی در هر دو نیمه شمالی و جنوبی این باریکه ادامه دارد و نیروهای اسرائيلی در تلاش هستند تا به شهر خان یونس هجوم ببرند. 

هلال احمر فلسطینی اعلام کرده که نیروهای اسرائیلی در حال پیشروی در خان یونس به بیمارستانی که مرکز امداد و نجات در آن مستقر است یورش برده‌اند و به کارکنان و غیرنظامیان با تهدید اسلحه دستور خروج را دادند. اسرائیل این موضوع را تکذیب کرد. 

جنگ در غزه به تشدید تنش در سایر نقاط خاورمیانه، از جمله حملات گروه‌های مسلح متحد با ایران به نیروهای آمریکایی منجر شده است. واشنگتن در حال بررسی واکنش خود پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در روز شنبه در اردن است، در حمله‌ای که واشنگتن می‌گوید «ردپایی» از شبه‌نظامیان حامی ایران یعنی کتائب حزب‌الله در آن مشاهده می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کتائب حزب‌الله عراق روز سه‌شنبه، در گامی نادر به سمت کاهش تنش، گفت که عملیات‌های مسلحانه علیه ایالات متحده را به حالت تعلیق در می‌آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله اسرائيل به اهدافی در سراسر غزه؛ حماس: احتمالا گروگان‌های بیشتری در بمباران‌ها کشته شده‌اند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل به دلیل «شکست اطلاعاتی در حمله حماس» از سمت خود کناره‌گیری کرد