تحولات در بانک مرکزی ترکیه؛ دلایل استعفای حفیظه ارکان و چشم‌انداز اقتصادی در آستانه انتخابات چیست؟

حفیظه غایه ارکانِ، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه
حفیظه غایه ارکانِ، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه شاهد تغییر پنجمین رئیس بانک مرکزی خود در سال‌های اخیر بود و بدین ترتیب، حفیظه غایه ارکان، اولین زن در این سمت پس از هشت ماه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آگهی

این بار تغییر رئیس بانک مرکزی ترکیه با موارد قبلی متفاوت است. روسای قبلی بانک مرکزی ترکیه به دلیل همراهی نکردن با طرح غیرمتعارف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور برای پایین نگه داشتن نرخ‌ بهره بانکی برای مبارزه با تورم از سوی شخص رئیس‌ جمهور برکنار شده بودند. 

این در حالی است که حفیظه غایه ارکان علت استعفای خود را «کارزار بزرگ ترور شخصیتی» عنوان کرده است.

خانم ارکان پس از انتشار ادعاهایی مبنی بر خویشاوندسالاری و پارتی‌بازی، روز جمعه خودش استعفا داد. هر چند که او به شدت اتهامات وارده را رد می‌کند.

پس از استعفای خانم ارکان، فاتح کاراهان سکان هدایت بانک مرکزی ترکیه را بر عهده گرفت. اینطور به نظر می‌رسد که آقای کاراهان که سابقه معاونت پیشین بانک مرکزی را در کارنامه خود دارد، همچنان میزان بالای نرخ‌های بهره را حفظ خواهد کرد.

پس از انتخاب مجدد اردوغان در ماه مه گذشته، وی در چرخشی آشکار در سیاست‌های غیر متعارف خودش، نرخ بهره بانکی را چندین بار افزایش داد. به گفته اقتصاددانان،‌ سیاست پیشین اردوغان در پایین نگه داشتن نرخ بهره منجر شد تا بحران ارزی بوجود آید و خانوارهای ترکیه‌ای برای تامین کالاهای اساسی خود دچار مشکل شوند.

چرا رئیس کل بانک مرکزی ترکیه استعفا داد؟

خانم ارکان بعد از چند هفته انتشار اخبار و گزارش‌ها مبنی بر نفوذ ناروای پدرش در دفتر بانک مرکزی استانبول استعفا داد.

اگرچه خانم ارکان به طور ضمنی درجاتی از حمایت کلامی اردوغان را دریافت کرد، ‌اما منتقدان همچنان رهبری او را زیر سوال بردند. اردوغان  در اظهاراتی گفته بود که «شایعات غیرمنطقی» که باعث تضعیف پیشرفت اقتصادی ترکیه شده است را محکوم می‌کند.

منتقدان به طور ویژه روی مصاحبه‌ای دست گذاشته بودند که در آن خانم ارکان گفته بود که خانواده‌اش به دلیل قیمت‌های بالا و عدم توانایی مالی برای اجاره خانه در استانبول، به همراه پدر و مادرش نقل مکان کرده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ماه مه گذشته؛ مهمت شیمشک،‌ وزیر دارایی ترکیه و حفیظه ارکان برای مقابله با مشکلات اقتصادی این کشور از طریق افزایش نرخ بهره بانکی در سمت‌های خود منصوب شدند. بطوریکه نرخ بهره از ۸.۵ درصد در ژوئن به ۴۵ درصد در اواخر ماه گذشته رسیده است، اقدامی که با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران خارجی مواجه شد.

با وجود چنین افزایش‌هایی، تورم در ترکیه همچنان بالاست - طبق آمار منتشر شده در روز دوشنبه، قیمت‌های مصرف‌کننده در ژانویه ۶۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

انتصاب آقای کاراهان در روز شنبه قویاً نشان می‌ دهد که این بار قرار نیست تغییری در سیاست اقتصادی ترکیه بوجود آورد.

فاتح کراهان کیست؟

رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه همچون حفیظه ارکان و مهمت شیمشک، تجربه کار در ایالات متحده را دارد.

کاراهان، که در اوایل دهه چهارم زندگی خود است، مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا به پایان رساند و بعد از آن به مدت ۱۰ سال در بانک فدرال رزرو نیویورک مشغول به کار شد.

او سپس به عنوان اقتصاددان ارشد در شرکت آمازون منصوب شد و همزمان نیز به عنوان مدرس پاره وقت در دانشگاه های کلمبیا و نیویورک تدریس می کرد.

اردوغان در چه صورت ممکن است پشیمان شود؟

ترکیه کمتر از دو ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات محلی است و آقای اردوغان تلاش می‌کند چندین شهر بزرگ از جمله آنکارا و استانبول را که در سال ۲۰۱۹ به مخالفان او سپرده شد، را بازپس گیرد.

این امکان وجود دارد که نمایش ضعیف حزب متبوع رئیس‌جمهور در انتخابات آتی بتواند عزم اردوغان برای پایبندی به سیاست‌های اقتصادی شیمشک و رویکرد «عقلانی» او را متزلزل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فروش جنگنده‌های آمریکایی و تجهیزات مدرن‌سازی به ترکیه منتظر عضویت کامل سوئد در ناتو نمی‌ماند

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در تلاش برای مهار تورم، بهره بانکی را به ۴۰ درصد رساند