نخست‌وزیر قطر: حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه درمجموع پاسخ مثبت داده است

Qatar US Blinken
Qatar US Blinken Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر روز سه‌شنبه در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که واکنش حماس به آخرین طرح برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها «بطور کلی مثبت» بوده است.

آگهی

قطر که مدت‌هاست به عنوان میانجی با مقامات حماس گفتگو می‌کند، در حال حاضر در کنار ایالات متحده و مصر در تلاش است تا طرح آتش‌بسی را به سرانجام برساند که شامل توقف درگیری‌ها برای یک مدت طولانی و آزادی بیش از ۱۰۰ گروگانی می‌شود که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی روزی که شبه‌نظامیان فلسطینی به خاک اسرائیل حمله کردند، همچنان در بند حماس هستند.

این حمله خونین جرقه جنگی را زد که مدت چهار ماه است ادامه دارد و هزاران کشته و آواره بر جای گذاشته است.

نخست‌وزیر قطر جزئیات بیشتری درباره پاسخ حماس به طرح آتش‌بس ارائه نداد و تنها تاکید کرد که این گروه شبه‌نظامی درباره این طرح «نظراتی» دارد.

آنتونی بلینکن نیز تأیید کرد که مقامات پاسخ حماس را دریافت کرده‌اند و افزود که در جریان سفر روز چهارشنبه خود به اسرائیل، مقامات آن کشور را در جریان جزئیات این خبر خواهد گذاشت.

سفر خاورمیانه‌ای آنتونی بلینکن که پنجمین سفر او به این منطقه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس محسوب می‌شود، روز گذشته با ورود او به عربستان سعودی آغاز شد. او سپس با مقامات مصر دیدار کرد و روز سه‌شنبه نیز وارد قطر شد.

نگرانی‌های مصر

این سفر در حالی انجام می‌شود که مقامات مصر از گسترش احتمالی جنگ غزه به مناطق مرزی این کشور که اکنون مملو از آواران فلسطینی است، نگرانند.

وزیر دفاع اسرائیل پیش از این گفته بود که عملیات نظامی این کشور در نوار غزه با هدف از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، درنهایت تا شهر رفح در مرز مصر گسترش خواهد یافت. یعنی جایی که بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون آواره غزه پناهنده شدند و در شرایط اسفناکی به سر می‌برند.

مصر هشدار داده است که استقرار نیروهای اسرائیل در امتداد مرز این کشور، معاهده صلحی را که دو کشور چهار دهه پیش امضا کردند، تهدید می‌کند.

مصر نگران است که گسترش نبرد به منطقه رفح، غیرنظامیان آواره فلسطینی را به آن سوی مرزها سوق دهد؛ سناریویی که قاهره اعلام کرده مصمم به جلوگیری از آن است.

آنتونی بلینکن بامداد سه‌شنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در قاهره دیدار و بار دیگر تاکید کرد که فلسطینی‌ها را نباید مجبور به خروج از غزه کرد.

سه هدف مهم بلینکن از پنجمین سفر خاورمیانه‌ای خود، کمک به پیشرفت مذاکرات آتش‌بس، پیشبرد تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در منطقه بوده است.

با این وجود او در هر سه موضوع با چالش‌های بزرگی مواجه است زیرا حماس و اسرائیل همچنان بر سر عناصر کلیدی توافق آتش‌بس با هم اختلاف دارند، اسرائیل درخواست‌های ایالات متحده برای ایجاد مسیری به سوی تشکیل کشور فلسطینی را نمی‌پذیرد و نشانه کمی از ثمربخش بودن حملات بازدارنده آمریکا علیه شبه‌نظامیان متحد ایران در منطقه دیده می‌شود.

تلاش مصر و قطر برای میانجیگری و حصول توافق میان اسرائیل و حماس در حالی ادامه دارد که خطوط کلی چنین توافقی توسط رؤسای اطلاعاتی ایالات متحده، مصر، قطر و اسرائیل در اواخر ماه گذشته تدوین و به حماس ارائه شده است و حماس نیز هنوز به طور رسمی به آن پاسخی نداده است.

در موضوع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو نیز مقامات سعودی گفته‌اند که پادشاهی عربستان همچنان علاقمند به عادی‌سازی این روابط است؛ البته با این شرط که برنامه‌ای معتبر برای ایجاد یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد.

این تلاش‌ها در حالی ادامه دارد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در قلمرو تحت کنترل حماس، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی‌ جنگ اخیر به دست‌کم ۲۷ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است و تنها در روز گذشته ۱۰۷ جسد به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

این وزارتخانه در اعلام آمار تلفات این جنگ، هیچ تمایزی میان غیرنظامیان و جنگجویان کشته شدۀ حماس قائل نمی‌شود اما می‌گوید که بیشتر کشته شدگان زن و کودک هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: بدون ایجاد کشور فلسطین هیچ رابطه‌ای با اسرائیل وجود نخواهد داشت

پنجمین سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه؛ بلینکن وارد عربستان شد

فرمانروایی ورزشهای راکتی در قطر، از تنیس تا پدل