بازدید بورل از «ارتش پهپادی» اوکراین همزمان با تلاش بلینکن برای رسیدن به صلح در خاورمیانه

خودروهای نظامی اسرائیلی در نوار غزه (راست) و یک سرباز اوکراینی با یک پهپاد در سنگرهای اوکراین علیه روسیه (چپ)
خودروهای نظامی اسرائیلی در نوار غزه (راست) و یک سرباز اوکراینی با یک پهپاد در سنگرهای اوکراین علیه روسیه (چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیدار با نخست وزیر اسرائیل، دیدگاه واشنگتن در خصوص صلح و امنیت در خاورمیانه را به اشتراک گذاشت. در همین حال، پاسخ ضمنی حماس به پیش‌نویس قرارداد متارکه جنگ اعلام شد و جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به اوکراین، بر حمایت از کی‌یف تأکید کرد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در بیت‌المقدس، دیدگاه ایالات متحده برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار در خاورمیانه را مورد بحث قرار داد.

این دیدار بخشی از سفر چهار روزه آقای بلینکن به خاورمیانه بود. وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از رسیدن به اسرائیل، با مقامات کشورهای عربستان سعودی، مصر و قطر نیز دیدار کرده بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امورخارجه آمریکا، آنتونی بلینکن همچنان بر حمایت ایالات متحده از ایده تشکیل کشور فلسطین به عنوان بهترین راه‌حل برای تضمین صلح و امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین یکپارچگی بیشتر منطقه تاکید کرد.

این در حالی است که گزارش‌های روز چهارشنبه حاکی از آن است که پاسخ گروه فلسطینی حماس به پیش‌نویس قرارداد متارکه موقت جنگ و آزادی گروگان‌ها «اجمالا مثبت» است، اگرچه این گروه شبه‌نظامی برای آتش‌بس موقت سه مرحله‌ای در یک بازه زمانی ۱۳۵ روزه فشار می‌آورد تا شاید این توافق احتمالی در مراحل بعدی به پایان جنگ منجر ‌شود.

ارتش پهپادی اوکراین

سرباز اوکراینی و کار با پهپاد
سرباز اوکراینی و کار با پهپادآسوشیتدپرس

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز از روز سه‌شنبه در اوکراین به سر می‌برد. وی در آستانه دومین سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین،‌ از صنعت دفاعی رو به رشد اوکراین دیدن کرد.

سفر آقای بورل در ششم فوریه ۲۰۲۴ از ورشو، لهستان آغاز شد و از آنجا با قطار به شهر کي‌یف، پایتخت اوکراین رفت.

جوزپ بورل، در کنفرانس سفرای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ اذعان کرده بود که جنگ اسرائیل و حماس بر حمایت بین‌المللی از اوکراین تأثیر می‌گذارد. علیرغم تمایزات بین این دو جنگ، بورل در ماه نوامبر خاطرنشان کرد که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به طور کلی بر سیاست‌های متحدان در قبال اوکراین و حمایت بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

جوزپ بورل پیش‌تر در روز دوشنبه گفته بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به طور موقت صادرات تسلیحاتی خود به کشورهایی غیر از اوکراین را متوقف کنند و از دولت‌ها خواست تا تدارکات مهمات را افزایش دهند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در دل سفر آقای بورل، برنامه بازدید از صنعت رو به توسعه ساخت پهپاد‌ها نیز قرار داشت. شرکت‌های استارت‌آپی در اوکراین نقش به سزایی در توسعه ارتش پهپادی این کشور ایفا می‌کنند.

جوزپ بورل درباره تجربه خود از بازدید از یک مجتمع تولید پهپاد در اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «دیروز (ششم فوریه) این فرصت را داشتم که از نزدیک شاهد نبوغ اوکراینی باشم - یک شرکت نوپای استارتاپی اکنون روزانه ۱۵۰۰ پهپاد کوچک را به عنوان بخشی از ارتش پهپادهای اوکراین تولید می‌کند.»

 البته توئیت آقای بورل لحظاتی بعد از انتشار پاک شد و برخی رسانه‌های اوکراینی نیز مانند وبسایت «روبریکا» این خبر را از خروجی‌های خود حذف کردند.

توئیت جوزپ بورل از بازدید از شرکت استارتاپ تولید پهپاد در اوکراین ، آقای بورل این توئیت را پاک کرد
توئیت جوزپ بورل از بازدید از شرکت استارتاپ تولید پهپاد در اوکراین ، آقای بورل این توئیت را پاک کردحساب جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس

گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ شرکت اوکراینی هم اکنون به طور فعال به تولید پهپاد مشغول هستند و طیف متنوعی از وسایل نقلیه بدون سرنشین، از جمله شهپادهای سطحی «Sea Baby» و همچنین پهپادهای بومی را تولید می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای بورل در سفر خود به اوکراین به شخصه تجربه تهدید روزانه حملات موشکی روسیه را هم تجربه کرد. وی در هنگام به صدا در آمدن هشدارهای هوایی در کی‌یف مجبور شد پناه بگیرد. 

نیروهای مسلح اوکراین اعلام کردند که ۴۴ پهپاد و موشک روسی از مجموع ۶۴ فروندی که در حمله صبح چهارشنبه پرتاب شده بودند را رهگیری کردند.

آقای بورل روز چهارشنبه در دیدار با نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که اگر تمام کمک‌های ارائه شده اتحادیه اروپا به اوکراین را به صورت سر جمع حساب کنیم، به ۸۸ میلیارد یورو می‌رسد که ۲۸ میلیارد یوروی آن در قالب حمایت نظامی بوده است.

آقای بورل خاطرنشان ساخت که «مجتمع دفاعی-صنعتی اتحادیه اروپا به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد و می‌توانیم بگوییم که ظرفیت آن ۴۰ درصد افزایش یافته است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود