وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری معطل این دو کشور است

تخریب منازل فلسطینی‌ها در کرانه باختری بعد از یورش سربازان اسرائیلی در تاریخ هشتم فوریه ۲۰۲۴
تخریب منازل فلسطینی‌ها در کرانه باختری بعد از یورش سربازان اسرائیلی در تاریخ هشتم فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه آن دسته از شهرک‌نشینان اسرائیلی که فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری را مورد هجمه قرار می‌دهند به دلیل مخالفت دو کشور فعلا به در بسته خورده است.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار دیپلمات آگاه به مذاکرات داخلی اتحادیه اروپا گزارش داد که مجارستان و جمهوری چک به عنوان دو متحد سرسخت اسرائیل روز پنجشنبه در کمیته اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کردند که فعلاً حاضر نیستند به طرح پیشنهادی تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی رای مثبت دهند.

برخی از این دیپلمات‌ها که خواستند نامی از آن‌ها فاش نشود گفتند که ممکن است بعداً مصالحه‌ای برای پیگیری این طرح، احتمالاً به شرط تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه گروه فلسطینی حماس به عنوان مسئول حمله هفتم اکتبر به اسرائیل، به دست آید.

در حالی که هم اکنون بیشتر توجهات بین‌المللی به سمت جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه متمرکز شده است، اما مقامات اروپایی در عین حال از تحولات کرانه باختری غافل نشده و نگرانی فزاینده‌ای را در مورد افزایش خشونت‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری ابراز کرده‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا نیز نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند و همین حالا هم چندین شهرک‌نشین که به گفته آن‌ها مسئول اقدامات خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها هستند، را تحریم کرده‌اند.

این موضوع سبب شد تا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ماه دسامبر اعلام کند که اقدامات مشابهی را پیشنهاد خواهد کرد.

اما وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا مستلزم اتفاق آرا در میان کشورهای عضو است و این اتحادیه هنوز به توافقی در این رابطه دست نیافته است. 

این موضوع نشان از پیچیدگی‌های سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال جنگ در خاورمیانه  دارد، بطوریکه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا قویاً از اسرائیل حمایت می‌کنند در حالی که برخی دیگر بیشتر به فلسطینی‌ها تمایل دارند.

به گفته این دیپلمات‌ها، پیشنهادهای مورد بحث قرار بود تحریم‌هایی را علیه ده‌ها فرد یا سازمان اعمال ‌کند. اتحادیه اروپا مشخص نکرده است که تحریم‌ها شامل چه مواردی می‌شود، اما مقامات گفته‌اند که این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا می‌شود.

«هم عرض هم نیستند»

اتحادیه اروپا پس از حملات هفتم اکتبر تحریم‌هایی را علیه حماس اعمال کرده و احتمالا تحریم‌های بیشتری هم علیه حماس در راه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی مجارستان، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه اعلام کرد که «قطعا الان زمان» تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی نیست. مقامات بوداپست معتقدند که تمرکز اتحادیه اروپا باید بر کمک به اسرائیل برای شکست حماس و آزادی گروگان‌ها باشد.

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز گفت که کشورش «به طور ماهوی» با اعمال تحریم علیه شهرک‌نشینانی که به خشونت دامن می‌زنند مخالف نیست، اما نمی‌خواهد این تحریم‌ها با اقداماتی تنبیهی علیه حماس هم عرض باشند.

او گفت: «اقدام تروریستی [حماس] در سطح اقدامات شهرک‌نشینان نیست و این مسائل را نمی‌توان به هم پیوند داد.»

آیا فرانسه راه را باز می‌کند؟

کشور فرانسه به شدت درصدد پیشبرد تحریم علیه شهرک‌نشینان خشن اسرائیلی است و انتظار می‌رود که در سطح ملی خودش هم که شده، به زودی دو یا سه نفر اسرائیلی را از سفر به کشور فرانسه محروم کند.

پاریس امیدوار است که پس از اعمال تدابیر خود، شرکای اروپایی‌اش نیز تمایل بیشتری برای پیگیری تحریم‌ها پیدا کنند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت: «زمانی که اقدامات خود را انجام دهیم، خواهیم دید که دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی

اسرائیل در جنگ غزه از فناوری‌های متکی بر هوش مصنوعی استفاده کرده است

هفت دهه درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر چیست؟