حمله اسرائیل به رفح پس از هشدار نتانیاهو؛ ۲۸ فلسطینی کشته شدند

حمله اسرائیل به رفح در روز جمعه
حمله اسرائیل به رفح در روز جمعه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پس از اعلام تصمیم دولت اسرائیل مبنی بر اجرای طرحی برای خروج غیرنظامیان فلسطینی از رفح، حملات ارتش این کشور به این شهر پرجمعیت در جنوب نوار غزه در نخشتین ساعات بامداد شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) دست کم ۲۸ کشته بر جای گذاشت.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه گفت که از ارتش خواسته است تا طرحی برای خروج صدها هزار غیرنظامی از رفح پیش از حمله زمینی به این شهر تنظیم کند.

نتانیاهو جزئیات یا جدول زمانی برای این طرح ارائه نکرد، اما به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اعلام وحشت گسترده‌ای را در میان فلسطینیان نوار غزه ایجاد کرده است.

بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در رفح انباشته شده‌اند که بسیاری از آنها در پی دستور اسرائیل مبنی بر تخلیه محل سکونت‌شان، بارها از مکان اصلی زندگی خود آواره شده‌اند. دستور اسرائیل برای تخلیه اکنون شامل بیش از دو سوم خاک غزه می شود و معلوم نیست اهالی این مناطق بعد از این به کجا می‌توانند بگریزند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اعلام برنامه‌های اسرائیل برای یورش به باریکه غزه در یک هفته اخیر موجب اصطکاک فزاینده و آشکار میان نتانیاهو و دولت بایدن شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که یورش به رفح بدون برنامه‌ریزی برای جمعیت غیرنظامی منجر به فاجعه خواهد شد.

اسرائیل تقریباً هر روز حملات هوایی را در رفح انجام داده است و با وجود آن که در هفته‌های اخیر به غیرنظامیان فلسطینی گفته بود که از نبرد زمینی در شهر خان یونس در امان خواهند بود، به آنجا نیز حمله کرد.

به گفته یک مقام بهداشتی و خبرنگاران آسوشیتدپرس که اجساد قربانیان را در راه انتقال به بیمارستان‌ها دیده‌اند، در شامگاه جمعه تا بامداد شنبه، ۲۸ نفر در طی سه حمله هوایی به خانه‌ها در منطقه رفح جان خود را از دست داده‌اند. آسوشیتدپرس می‌نویسد در هر حمله چندین عضو از سه خانواده، از جمله ۱۰ کودک کشته شده‌اند که کوچکترین آنها سه ماهه بود.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: «در خان یونس، مرکز نبرد زمینی کنونی، نیروهای اسرائیلی به بیمارستان ناصر، بزرگترین بیمارستان منطقه، تیراندازی کردند که در اثر آن دست کم یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.»

وی گفت که کادر پزشکی به دلیل شدت آتش سوزی دیگر قادر به تردد بین ساختمان‌های این مرکز نیستند و افزود: «۳۰۰ نفر از پرسنل پزشکی، ۴۵۰ بیمار و ۱۰ هزار آواره در این بیمارستان پناه گرفته‌اند.»

اختلاف با واشنگتن

در حالی که چهار ماه پس از آغاز جنگ، شمار قربانیان روندی فزاینده یافته و به قول مقامات بهداشتی غزه به ۲۸ هزار نفر رسیده است، این جنگ به اصطکاک هر چه بیشتر میان دولت نتانیاهو و واشنگتن منجر شده است.

اسرائیل حماس را مسئول کشتار غیرنظامیان می‌داند زیرا از داخل مناطق غیرنظامی می‌جنگد، اما مقامات ایالات متحده از مواضع پیشین خود کمی عقب نشسته و خواستار «حملات جراحی» بیشتر شده‌اند. «حمله جراحی» عبارت از ضربه زدن به اهداف و زیرساخت‌های مشروع نظامی بدون آسیب زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی جانبی است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا این هفته گفت که واکنش اسرائیل «بیش از حد» بوده است.

اسرائیل می‌گوید رفح که که در مرز با مصر واقع شده، آخرین پایگاه حماس در غزه است.

دفتر نتانیاهو روز جمعه اعلام کرد: «دستیابی به هدف این جنگ، یعنی از بین بردن حماس، با وانهادن چهار گردان حماس در رفح غیرممکن است. همچنین واضح است که نبرد شدید در رفح مستلزم خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری است.»

نتانیاهو در اعلان خود گفته که به مقامات نظامی و امنیتی دستور داده است تا یک «نقشه ترکیبی» تهیه کنند که همزمان شامل تخلیه دسته جمعی غیرنظامیان و نابودی نیروهای حماس در شهر بشود.

حمله اسرائیل تاکنون باعث ویرانی‌های گسترده به ویژه در شمال غزه شده است و صدها هزار نفر از ساکنان این منطقه دیگر خانه‌ای برای بازگشت ندارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این، مصر هشدار داده است که هرگونه جابجایی فلسطینی‌ها از مرز به سمت این کشور، ممکن است معاهده صلح چهار دهه‌ای بین اسرائیل و مصر را به خطر بیندازد. از گذرگاه مرزی بین غزه و مصر که عمدتاً بسته است، به عنوان گذرگاه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌شود.

آگهی

رفح قبل از جنگ تقریباً ۲۸۰ هزار نفر جمعیت داشت و طبق گزارش سازمان ملل اکنون حدود ۱.۴ میلیون نفر دیگر پس از فرار از جنگ در مناطق دیگر غزه، با خانواده‌‌هاشان در پناهگاه‌ها یا چادرهای پراکنده زندگی می‌کنند.

اسرائیل پس از هجوم چند هزار شبه نظامی حماس به مرز جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که به کشته شدن هزار و ۲۰۰ نفر و اسارت ۲۵۰ نفر انجامید، اعلان جنگ کرد.

تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه تاکنون آواره شده‌اند و این منطقه با کمبود مواد غذایی و خدمات پزشکی وارد یک بحران انسانی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: مصر در اقدامی پیشگیرانه منطقه‌ای را برای اسکان فلسطینی‌های غزه در خاک خود آماده می‌کند

شکست مذاکرات قاهره؛ محمود عباس از حماس خواست «سریعا» با پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم