نامه مشترک نخست وزیران اسپانیا و ایرلند: روابط اتحادیه اروپا و اسرائيل فورا باید بازنگری شود

نخست وزیران اسپانیا و ایرلند
نخست وزیران اسپانیا و ایرلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پدرو سانچز و لئو وردکار، نخست وزیران اسپانیا و ایرلند جنوبی در نامه‌ای از کمسیون اروپا خواستند تا با توجه به جنگ در غزه و تشدید بحران انسانی در این باریکه نسبت به بازنگری فوری توافق میان اتحادیه اروپا و اسرائيل اقدام کند.

آگهی

در این نامه مشترک که صبح روز چهارشنبه برای اورزولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ارسال شده هر دو رهبر نگرانی‌های جدی خود را در مورد عملیات نظامی اسرائيل و نقض احتمالی حقوق بشر و مقررات بین‌المللی در غزه مطرح کردند. 

رهبران اسپانیا و ایرلند جنوبی در این نامه همچنین به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره و اضافه کردند که برخی اقدامات اسرائيل ممکن است در چهارچوب کنوانسیون نسل‌کشی تعریف شود. 

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه، اسپانیا و ایرلند، همراه با بلژیک، بیش از سایرین نسبت به اقدامات دولت اسرائيل در نوار غزه انتقاد و طرح‌هایی را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی مطرح کرده‌اند. 

در این نامه مشترک آمده است: «حملات تروریستی هولناکی که توسط حماس و سایر گروه‌های مسلح انجام می‌شود نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی را که اسرائيل با حملات خود به راه انداخته، توجیه نمی‌کند.»

این دو رهبر نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی در رفح، شهر مرزی در جنوب غزه که بیش از یک میلیون غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند، ابراز نگرانی کردند. دولت اسرائیل مدعی است که رفح آخرین پایگاه حماس است و تلاش می‌کند تا با حمله به آنجا این گروه را نابود کند. با این حال پس از گذشت پنج ماه از آغاز جنگ، وعده‌های کابینه بنیامین نتانیاهو برای نابودی حماس تنها به کشته شدن روز افزون غیرنظامیان فلسطینی انجامیده و سربازان اسرائيل بیش از ۲۸ هزار انسان را در نوار غزه کشته‌اند. 

در داخل اسرائيل هم انتقادها نسبت به نتانیاهو و ناکامی عملیات‌های نظامی دولت او برای نابودی حماس افزایش یافته است. 

در بخش دیگری از نامه رهبران اسپانیا و ایرلند آمده است: «ما از کمیسیون می‌خواهیم تا درباره اینکه آیا اسرائیل به تعهدات خود از جمله بر اساس توافقنامه اتحادیه اروپا و اسرائیل که احترام به حقوق بشر و اصول دموکراتیک را عنصر اساسی روابط می‌داند، پایبند بوده یا خیر بررسی فوری انجام دهد.»

نخست وزیران در پایان این نامه نوشته‌اند: «اجرای راه حل دو دولتی تنها راه برای اطمینان از تکرار نشدن این چرخه خشونت است و اتحادیه اروپا مسئولیت دارد تا برای تحقق این امر اقدام کند.»

اتحادیه اروپا به طور مداوم بر اهمیت تضمین حمایت از همه غیرنظامیان و در هر زمان مطابق با مقررات بین المللی بشردوستانه تاکید کرده و از کشته شدن غیرنظامیان ابراز تاسف کرده است. 

توافقنامه اتحادیه اروپا و اسرائیل که از سال ۲۰۰۰ لازم الاجرا است، اصلی‌ترین سند حقوقی است که روابط دوجانبه بین دو طرف را تحت پوشش قرار می‌دهد. بر اساس این توافقنامه گفتگوهای سیاسی، تجارت، فناوری، مبارزه با یهودی ستیزی و نژادپرستی مورد توجه قرار گرفته شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این اسرائیل حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو در سال به عنوان بخشی از سیاست همسایگی اروپایی از اتحادیه دریافت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت

رز داگدیل بمب‌ساز ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در سن ۸۳ سالگی در خانه سالمندان درگذشت