حوثی‌های یمن: نفتکش بریتانیایی را در دریای سرخ هدف گرفتیم؛ سنتکام: کشتی دانمارکی است

حوثی‌ها
حوثی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورشیان حوثی یمن که تحت حمایت ایران هستند روز شنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) مسئولیت حمله یک روز قبل به یک نفتکش در دریای سرخ را بر عهده گرفتند.

آگهی

این آخرین مورد از سلسله حملاتی است که حوثی‌ها از چند هفته پیش تاکنون به تلافی جنگ اسرائیل در نوار غزه، علیه منافع بریتانیا و ایالات متحده انجام داده‌اند.

گروه حوثی گفته است که کشتی مورد حمله بریتانیایی است، اما ارتش آمریکا بعداً اعلام کرد که این کشتی دانمارکی بوده است.

یحیی سریع، سخنگوی شورشیان حوثی گفت که نفرات نیروی دریایی حوثی‌ها «عملیاتی را برای هدف قرار دادن نفتکش بریتانیایی ام‌تی پولوکس ام‌تی در دریای سرخ» با موشک انجام دادند.

او نگفت که آنها چگونه این کشتی را در پیوند با بریتانیا یافته‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

فرماندهی مرکزی ایالات متحده تأیید کرد که چهار موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن بین بعدازظهر جمعه تا یک بامداد شنبه شلیک شده است.

سنتکام در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی همرسان شد، گفت: «حداقل سه فروند از این موشک‌ها به سمت کشتی ام‌تی پولوکس متعلق به دانمارک، با ثبت و پرچم پاناما پرتاب شده است.»

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که «دو پدافند را با موفقیت علیه یک موشک کروز ضد کشتی متحرک و یک شهپاد» در یمن انجام داده و مدعی شد که این موارد «تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه» بوده است.

این حمله درست در روزی صورت گرفت که تصمیم واشگتن مبنی بر تروریستی خواندن گروه حوثی و اعمال تحریم‌های مربوط به آن، اجرایی شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت که نفتکش توانسته به سفر خود ادامه دهد.

شرکت امنیتی آمبری گفت که این نفتکش در حمله موشکی در شمال غرب بندر مُخا در یمن آسیب جزئی دیده است.

حمله اخیر پس از آن صورت گرفت که ارتش ایالات متحده اوایل روز جمعه اعلام کرد حملاتی را علیه سه موشک کروز ضد شهپاد در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام داده است که آماده شلیک علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بودند.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، ایالات متحده تشکیل یک طرح امنیت دریایی موسوم به «عملیات نگهبانی رفاه» برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه را اعلام کرد. بریتانیا نیز به این عملیات پیوست، اما حملات مکرر ایالات متحده و بریتانیا به اهداف حوثی‌ها تاکنون نتوانسته است حملات این شورشیان را متوقف کند.

این گروه می‌گوید در همبستگی با فلسطینی‌های غزه، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. این حملات باعث اختلال قابل توجهی در عملیات عادی ترابری بین‌المللی شده است، به طوری که بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفتند کشتی‌های خود را هزاران کیلومتر منحرف کنند و جنوب آفریقا را دور بزنند تا از دریای سرخ اجتناب کنند.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ با دولت رسمی یمن که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده درگیر هستند. آنها صنعا پایتخت و بخش‌هایی از شمال، از جمله اکثر مراکز جمعیتی بزرگ را در کنترل دارند.

قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل دیدار کنند تا مأموریت دریایی خود را برای کمک به حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ در برابر حملات حوثی‌ها رسماً آغاز کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده آمریکایی: ذخایر موشک و پهپاد حوثی‌های یمن ته می‌کشد

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت

حمله حوثی‌ها به یک کشتی با پرچم لیبریا؛ حملات آمریکا و بریتانیا در غرب یمن ۱۱ کشته بر جا گذاشت