شادی پوتین از بزرگترین دستاورد پس از سقوط باهموت؛ سربازان اوکراین در شهر آودیئیفکا گرفتار شده‌اند

نبرد اوکراین در نزدیکی آودیئیکا (عکس تزئینی و مربوط به ژوئن ۲۰۲۳ است)
نبرد اوکراین در نزدیکی آودیئیکا (عکس تزئینی و مربوط به ژوئن ۲۰۲۳ است) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز یکشنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) اعلام کرد که پس از عقب راندن اوکراینی‌ها از آودیئیفکا، اکنون کنترل این شهر را در اختیار دارد، اما بعد از این نبرد که یکی از شدیدترین نبردها از آغاز جنگ تاکنون بوده، برخی از نیروهای اوکراینی هنوز در کارخانه بزرگ کک‌ سازی این شهر گرفتار شده‌اند.

آگهی

این کارخانه متروکه در دوران شوروی سابق ساخته شده و زمانی یکی از بزرگترین کارخانه‌های اروپا بوده است.

اکنون تقریباً دو سال از روزی می‌گذرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با دستور حمله به اوکراین، جنگی تمام عیار را آغاز کرد و سقوط آودیئیفکا بزرگترین دستاورد روسیه از زمان تصرف شهر باهموت در ماه مه ۲۰۲۳ در جریان این جنگ خونین بوده است.

وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای این کشور از میانه خط مقدم هزار کیلومتری، در حوالی آودیئیفکا  ۸.۶ کیلومتر به درون خاک اوکراین پیشروی کرده‌اند. نیروهای روسی نبرد شهری مرگباری را انجام دادند که منجر به ویرانی کامل این شهر خالی از سکنه شد.

اوکراین اعلام کرد که پس از ماه‌ها درگیری شدید، سربازان خود را برای نجات از محاصره کامل از منطقه خارج کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

واکنش روسیه و شادی پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از سقوط آودیئیفکا به عنوان یک پیروزی مهم استقبال کرد و آن را به سربازان کشورش تبریک گفت.

پس از ناکامی اوکراین در شکستن خطوط روسیه در سال گذشته، مسکو اکنون در تلاش است تا نیروهای اوکراینی را سرکوب کند. در این زمان کی‌یف در فکر بسیج بزرگ نیروهای خود است و رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی، فرمانده جدیدی را برای مدیریت جنگ منصوب کرده است.

کرملین در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد: «رئیس دولت این موفقیت را به سربازان روسیه تبریک گفت.»

روسیه در عین حال تأیید کرده که شماری از نیروهای اوکراینی هنوز در کارخانه کک سازی آودیئیفکا حضور دارند. این مکان یک نقطه کلیدی برای دستیابی روسیه به هدفش یعنی تضمین کنترل کامل منطقه صنعتی دونباس است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تدابیری برای پاکسازی کامل شهر از شبه‌نظامیان و به دام انداختن واحدهای اوکراینی که شهر را ترک کرده و در کارخانه شیمیایی و کک سازی آودیئیفکا مستقر شده‌اند، در حال انجام است».

هنوز هیچ اظهارنظر عمومی از سوی مقامات اوکراینی در این مورد صورت نگرفته است.

تلویزیون دولتی روسیه نشان داد که پرچم‌های آبی و زرد اوکراین در آودیئیفکا پایین کشیده شده و پرچم سه رنگ سفید، آبی و قرمز روسیه از جمله بر فراز کارخانه کک سازی برافراشته شده است.

روسیه عقب نشینی اوکراین را عجولانه و با دستپاچگی توصیف کرده و گفته اوکراینی‌ها شماری از سربازان و تسلیحات خود را جا گذاشته‌اند. ارتش اوکراین گفته است که تلفاتی وارد شده اما پس از عقب‌نشینی وضعیت نیروهایش تا حدودی تثبیت شده است.

پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و مزدوران مسکو از سوی دیگر، پوتین بالاخره در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها هزار تن از نیروهایش را به اوکراین فرستاد و به این ترتیب جنگی تمام عیار را به راه انداخت.

آوْدیئیفکا یک دهه نبرد را تجربه کرده است. فتح این شهر واجد بار نمادین ویژه‌ای برای روسیه است، زیرا با آن که در سال ۲۰۱۴ به همراه بخش‌هایی از شرق اوکراین به تصرف جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکودر آمده بود، اما سربازان اوکراینی دوباره آن را پس گرفته و استحکامات بیشتری ساخته بودند.

نبرد آودیئیفکا
نبرد آودیئیفکاLibkos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

کمبود سلاح در اوکراین

در پی ماه‌ها مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره با بسته کمک نظامی جدید ایالات متحده به کی‌یف، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هشدار داده بود که آودیئیفکا ممکن است به دلیل کمبود مهمات به دست نیروهای روسیه بیفتد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن روز شنبه با زلنسکی تماس گرفت و بر تعهد ایالات متحده برای ادامه حمایت از اوکراین و لزوم تصویب فوری این بسته در کنگره تأکید کرد.

کاخ سفید گفت که در نتیجه انفعال کنگره، عقب‌نشینی به دلیل کاهش تدارکات نظامی به اوکراین تحمیل شده و سربازان اوکراینی مجبور به جیره‌بندی مهمات شده‌اند و نهایتا این موضوع منجر به کسب «اولین دستاوردهای قابل توجه روسیه در چند ماه گذشته» شده است.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

زلنسکی روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ از متحدانش خواست تا کمبود «ساختگی» تسلیحات را برطرف کنند و گفت که کمک‌های ایالات متحده که اکنون متوقف شده، برای اوکراین حیاتی است. او سربازان خود را به دلیل «خسته کردن» نیروهای روسی در آودیئیفکا تحسین کرد و گفت که عقب نشینی تا حدی به دلیل کمبود سلاح بوده است.

او گفت: «ارتش دوباره ترمیم خواهد شد و منتظر تسلیحات لازم خواهند ماند، زیرا سلاح‌های که داشته کافی نبوده است. روسیه سلاح‌های دوربرد دارد و ما به اندازه کافی نداریم.»

تقویت جایگاه پوتین

تسخیر آودیئیفکا به احتمال زیاد باعث تقویت روحیه ارتش و جایگاه روسیه در آستانه تلاش پوتین برای پیروزی مجدد در انتخابات ماه آینده خواهد شد، پیروزی‌ای که تقریباً از آن مطمئن است.

این رویداد همچنین گام دیگری در جهت تأمین امنیت روسیه در مرکز منطقه دونتسک و در حدود ۲۰ کیلومتری شرق تلقی می‌شود، منطفه‌ای که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در اختیار نیروهای روسی و اوکراینی‌های طرفدار روسیه است.

آگهی

نه روسیه و نه اوکراین جزئیاتی از تلفات خود در نبرد آودیئیفکا اعلام نکرده‌اند. ارزیابی‌های اطلاعاتی غرب می‌گوید که از ابتدای جنگ حاضر تاکنون صدها هزار نفر از هر دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند.

پوتین ضمن تبریک به ژنرال آندری موردویچف، فرمانده روسی عملیات حمله به آودیئیفکا، در تلگرام گفت: «درود بی‌پایان بر قهرمانانی که در انجام وظایف خود در جریان عملیات ویژه نظامی کشته شدند.»

در ادبیات رسمی روسیه به جای تجاوز و جنگ علیه اوکراین، از عبارت «عملیات ویژه نظامی» استفاده می شود.

اظهار نظر مقامات نظامی اوکراین

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین گفت سقوط آودیئیفکا نشان داد برای مقابله با بمب‌های هدایت‌شونده و سلاح‌های دوربرد به هدف نابودی تشکیلات دشمن، به سامانه‌های دفاع هوایی مدرن نیاز است. او گفت که گلوله‌های توپ نیز مورد نیاز است.

سرهنگ الکساندر سیرسکی که هفته گذشته فرماندهی ارتش اوکراین را برعهده گرفت، گفت که نیروهای اوکراینی در آودیئیفکا برای جلوگیری از محاصره و حفظ جان و سلامت خود به مواضع امن‌تر در خارج از شهر بازگشته‌اند.

آگهی

تیپ سوم تهاجمی ارتش اوکراین که به گفته مقامات این هفته در آودیئیفکا مستقر شد، در تلگرام گفت که به مواضع آماده شده در حومه آودیئیفکا عقب‌نشینی کرده و خط مقدم را یکدست کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در این زمان، روس‌ها سرعت حمله خود را کاهش نمی‌دهند.»

ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای اوکراینی به طور جداگانه، حمله روسیه به جبهه جنوبی در منطقه زاپوریژیا را دفع کردند.

هنوز هیچ اظهارنظری از طرف روسیه در این مورد نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد شدید در شهر محاصره شده آودیئیفکا؛ زلنسکی برای تامین کمک‌ها نظامی عازم برلین و پاریس شد

چرا آودیئیفکا در چشم اروپا مهم است و روسیه کمر به تصرف آن بسته است؟

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد