بیش از ۴۰۰ نفر در روسیه به دلیل شرکت در مراسم یادبود ناوالنی دستگیر شدند

Romania Russia Navalny
Romania Russia Navalny Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از زمان مرگ الکسی ناوالنی، سرسخت ترین مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بیش از ۴۰۰ نفر در رویدادهایی که دست‌کم در ۳۲ شهر در ادای احترام به او برگزار شه بودند، بازداشت شدند.

آگهی

این خبر روز دوشنبه از سوی گروه حقوق بشری «OVD-Info» اعلام شد.

با این وجود شهروندان روسیه همچنان به تجمع و اهدای گل به یاد ناوالنی ادامه می‌دهند. در جریان این تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان گل و شمع می‌گذارند، برخی سرود می‌خوانند و برخی دیگر همدیگر را در آغوش می‌گیرند و اشک می‌ریزند.

این بزرگترین موج دستگیری ها در جریان رویدادهای سیاسی روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی است، یعنی زمانی که بیش از ۱۳۰۰ نفر در تظاهرات علیه «بسیج» نیروهای ذخیره به دستور پوتین برای جنگ اوکراین دستگیر شدند.

بنا بر اعلام مقامات این کشور الکسی ناوالنی، وکیل سابق ۴۷ ساله روز جمعه پس از پیاده روی در زندان «گرگ قطبی» واقع در قطب شمال که باید سه دهه محکومیتش را درآنجا سپری می‌کرد، بیهوش شده و جان باخته است.

گروه حقوق بشری «OVD-Info» می‌گوید که بیشترین تعداد دستگیری‌ها در شهرهای سن پترزبورگ و مسکو روی داده است؛ جایی که حمایت از الکسی ناوالنی بطور سنتی قوی بوده است و تنها تا ساعت ۲۰ روز شنبه به وقت گرینویچ بیش از ۲۰۰ نفر در سن پترزبورگ بازداشت شدند.

این گروه همچنین از دستگیری‌ شماری در برخی شهرهای کوچکتر در سراسر روسیه خبر داده است؛ از جمله در شهر مرزی بلگورود (جایی که روز پنج‌شنبه هفت نفر نیز در حمله موشکی اوکراین کشته شدند) تا شهر معدنی «وورکوتا» در قطب شمال که زمانی مرکز اردوگاه‌های کار گولاگ دوران استالین بود.

در لوهانسک، قلمرو اوکراینی که اکنون تحت کنترل روسیه است نیز ساکنان به یاد الکسی ناوالنی مقابل بنای یادبود قربانیان ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیشن گل گذاشتند.

با این وجود در خبرگزاری‌های دولتی روسیه که تحت کنترل کرملین هستند، هیچ اشاره‌ای به این تجمعات و بازداشت‌ها نشده است. هیچ داستانی نیز در مورد اقدام صدها نفر در سراسر روسیه که با سرپیچی از دستور مقامات به اهدای گل در مقابل بناهای یادبود ناوالنی ادامه دادند، منتشر نشده است.

صحنه‌های ادای احترام به این معترض شناخته‌شده سیاسی و ابراز تاسف از مرگش، در دیگر کشورهای جهان بویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز دیده می‌شود.

مخالفان پوتین با کشته شدن الکسی ناوالنی در حالی برجسته‌ترین رهبر خود را از دست دادند که ولادیمیر پوتین برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ماه مارس آماده می‌شود و با این رأی، جاسوس پیشین «ک.گ.ب» می‌تواند دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ میلادی همچنان در قدرت باقی بماند.

تصاویری که توسط خبرگزاری رویترز در مسکو منتشر شده، همزمان ماموران دولت و نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد که مردم را از نزدیکی به محل برگزاری مراسم یادبود ناوالنی دور می‌کنند یا آنها را دستگیر می‌کنند.

این گروه حقوق بشری تاکید کرده است که شمار بازداشت شدگان احتمالا بیشتر از تعداد اعلام شده است زیرا ادارات پلیس هیچ گزارش مستقلی منتشر نکردند و این گروه نیز تنها اسامی افرادی را منتشر کرده که «اطلاعات موثقی» درباره آنها داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش اندیشکده بریتانیایی: روسیه به دنبال افزایش ظرفیت خود برای بی‌ثبات کردن کشورهای اروپایی است

تحقیقات رسمی اتحادیه اروپا علیه تیک‌تاک؛ اتهام: نقض قوانین حفاظت از کودکان

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب