آمریکا برای اولین بار در شورای امنیت بحث «آتش بس موقت» در غزه را مطرح می‌کند

فلسطینی ها پس از حمله اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در رفح فرار می کنند. ​دوشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۲۴.
فلسطینی ها پس از حمله اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در رفح فرار می کنند. ​دوشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۲۴. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داده و خواستار «آتش بس موقت» در جنگ اسرائیل و حماس و عدم حمله زمینی به رفح می‌شود.

آگهی

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در جلسه رای‌گیری روز سه‌شنبه (۲۰ فوریه) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری است را وتو خواهد کرد. 

دلیل اعلامی واشنگتن برای وتو این است که قطعنامه پیشنهادی الجزایر می‌تواند مذاکرات بین ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر را برای ایجاد وقفه در جنگ و آزادی گروگان‌های حماس تحت‌الشعاع قرار دهد.

واشنگتن تا کنون از به کارگیری واژه «آتش‌بس» در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل و حماس پرهیز کرده، اما به نظر می‌رسد که متن جدید پیشنهادی واشنگتن همان ادبیاتی را به کار می‌برد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به کار برده است.

«فعلا عجله‌ای نیست»

بر اساس این متن، شورای امنیت «منوط به اجرای ضابطه آزادی همه گروگان‌ها، بر حمایت خود از آتش‌بس موقت در غزه به محض امکان، تاکید می‌کند و خواستار رفع همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در مقیاس گسترده است.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامی از او فاش نشود، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده «برنامه ای برای عجله» در رای گیری ندارد و قصد دارد برای مذاکرات زمان بگذارد.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل دست‌کم به ۹ رأی موافق نیاز است، آن هم به شرط اینکه تک تک اعضای دارای حق وتو یعنی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین با آن موافق باشند.

متن پیش‌نویس ایالات متحده «خاطر نشان می‌کند که در شرایط کنونی حمله زمینی گسترده به رفح  منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آن‌ها چه بسا تا کشورهای همسایه خواهد شد.»

اسرائیل قصد دارد یک حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوبی‌ترین منطقه در باریکه غزه ترتیب دهد. شهر رفح جایی است که بیش از ۱ میلیون فلسطینی آواره از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری ساکن کل باریکه غزه به آنجا پناه آورده‌اند و همین موضوع باعث شده تا نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تشدید بحران انسانی در غزه برانگیخته شود. سازمان ملل هشدار داده است که حمله احتمالی اسرائیل به رفح «می‌ تواند منجر به قتل‌عام شود.»

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده یادآور می‌شود که حمله زمینی به رفح «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و بنابراین تأکید می‌کند که چنین تهاجم زمینی گسترده‌ای در شرایط کنونی نباید پیگیری شود.»

عملکرد واشنگتن در شورای امنیت در قبال جنگ اسرائیل و حماس

واشنگتن به طور سنتی از اسرائیل در برابر اقدامات سازمان ملل محافظت کرده است و از آغاز درگیری‌ها از هفتم اکتبر تا به حال ۲ مرتبه قطعنامه‌های مربوطه در شورای امنیت را وتو کرده است. 

اما واشنگتن دو بار هم به این قطعنامه‌ها رای ممتنع داده که به شورای امنیت اجازه داد تا قطعنامه‌هایی را با هدف افزایش کمک به غزه و همچنین وقفه در جنگ را به تصویب برساند.

این دومین بار از هفتم اکتبر تا به حال است که واشنگتن درباره غزه متن یک قطعنامه برای طرح در شورای امنیت را پیشنهاد می کند. متن پیشنهادی قبلی توسط روسیه و چین در اواخر اکتبر وتو شد.

نکات مهم در پیش‌نویس آمریکا چیست؟

متن پیش‌نویس پیشنهادی ایالات متحده درخواست‌های برخی از وزرای دولت اسرائیل برای اسکان شهرک‌نشینان یهودی در غزه را محکوم می‌کند و هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی یا ارضی در غزه که ناقض قوانین بین‌المللی باشد را رد می‌کند.

این قطعنامه همچنین «هر گونه اقدامی که منجر به کاهش موقتی یا دائمی قلمرو غزه بشود، از جمله ایجاد رسمی یا غیررسمی مناطق به اصطلاح حائل، و همچنین تخریب گسترده و منظم زیرساخت‌های غیرنظامی را مردود می‌داند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارائه طرح احیای حاکمیت قانون در لهستان؛ آیا ورشو به حقوق از دست رفته در اتحادیه اروپا دست می‌یابد؟

تشکیلات خودگران فلسطین بار دیگر بطور رسمی خواستار عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد

هفت امدادگر خارجی خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در حمله اسرائیل به غزه کشته شدند