جنگ غزه؛ آمریکا برای سومین بار قطعنامه آتش‌بس را در شورای امنیت وتو کرد

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد
جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا روز سه‌شنبه برای سومین بار از زمان آغاز جنگ غزه پیش‌نویس قطعنامه درخواست آتش‌بس را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.

آگهی

سیزده عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی الجزایر رای مثبت دادند. بریتانیا تنها کشوری بود که رای ممتنع داد. 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز شنبه گفته بود که کشورش در نظر دارد پیش‌نویس قطعنامه را بار دیگر وتو کند. او گفته بود که تصویب قطعنامه می‌تواند مذاکرات بین کشورش، قطر، مصر و اسرائیل برای توقف درگیری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی افزوده بود که اقدام‌های شورای امنیت باید در راستای «کمک» به مذاکرات «حساس» جاری باشد نه علیه آن. سفیر آمریکا گفت: «درخواست آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط بدون دستیابی به توافقی که در آن بر لزوم آزادی گروگان‌ها از سوی حماس تاکید شده نمی‌تواند صلح پایداری به دنبال داشته باشد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا در مقابل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد کرده است که در آن درخواست برقراری آتش‌بس «موقت» مطرح شده و با عملیات نظامی اسرائیل علیه رفح و جنوب نوار غزه مخالفت شده است. 

واشنگتن گفته است که به مذاکرات فرصت خواهد داد و عجله‌ای برای رای‌گیری در شورای امنیت بر سر پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر خود ندارد. ایالات متحده تاکنون با استفاده از واژه «آتش‌بس» برای جنگ غزه مخالفت می‌کرد اما به گفته واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی‌اش بازتاب‌دهنده موضع جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین گفتگوی تلفنی‌اش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند

بایدن می‌گوید اسرائیل در صورت مبادله گروگان‌ها آماده توقف جنگ طی ماه رمضان است

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است