دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود

Former FBI informant Alexander Smirnov, second from right
Former FBI informant Alexander Smirnov, second from right Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان‌های ایالات متحده روز سه‌شنبه در جریان رسیدگی به پرونده‌ای در دادگاه منطقه‌ای نوادا گفتند که یک خبرچین «اف‌بی‌آی» که متهم به دروغ‌گویی درباره جو بایدن، رئیس‌ جمهوری این کشور و هانتر بایدن پسرش است، در واقع این اطلاعات را از نیروهای اطلاعاتی روسیه دریافت کرده و در اختیار بازرسان گذاشته است.

آگهی

پلیس ایالات متحده هفته گذشته الکساندر اسمیرنوف ۴۳ ساله را که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و اسرائیلی است، به دلیل دادن اطلاعات دروغ درباره پسر جو بایدن دستگیر کرد.

او متهم است که اطلاعات جعلی را درباره شرکت اوکراینی هانتر بایدن در اختیار بازرسان گذاشته است؛ اطلاعاتی که ادعا می‌کند پسر بایدن در دوران ریاستش بر هیأت مدیره این شرکت، درخواست یک رشوه چند میلیون دلاری کرده است.

دیوید وایس، بازپرس ویژه و سایر دادستان‌ها در جریان رسیدگی به این پرونده گفتند: «اطلاعات غلطی که او منتشر کرده، تنها به سال ۲۰۲۰ میلادی محدود نمی‌شود. او پس از دیدار جدیدش با مقامات اطلاعاتی روسیه در ماه نوامبر، فعالانه دروغ‌های جدیدی را منتشر کرده که می‌تواند بر انتخابات پیش‌روی ایالات متحده نیز تاثیر بگذارد.»

آنها گفتند که پیامد اتهامات نادرستی که از سوی اسمیرنوف در مورد بایدن‌ها مطرح شده «تا امروز احساس می‌شود.»

گمان می‌رود که اظهارات دادستان‌ها، تلاش‌ها برای استیضاح جو بایدن را که توسط جمهوری‌خواهان کنگره در حال انجام است تضعیف کند؛ زیرا آنها به‌شدت درباره اسناد ارائه شده توسط اسمیرنوف به عنوان مدرکی که بایدن‌ها به طور جمعی در یک کار جنایی دست داشته‌اند، تبلیغ کرده بودند.

این ادعا که هانتر بایدن از نام پدرش در راه منافع شخصی خود استفاده کرده، در روایت‌های جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ به شدت تبلیغ می‌شود و بر این نکته تمرکز می‌شود که جو بایدن فاسد است.

در کیفرخواست دیگری که هفته گذشته در دادگاه فدرال ارائه شد نیز اعلام شده بود که اسمیرنوف دست‌کم به مدت یک دهه به عنوان یک «منبع انسانی محرمانه» برای اداره تحقیقات فدرال عمل می‌کرده و اطلاعاتی را برای استفاده در تحقیقات جنایی ارائه می‌داده است.

دادستان‌ها همچنین گفتند که «اسمیرنوف در مصاحبه‌ای در ۱۴ فوریه در بازداشت، اعتراف کرده است که برخی مقامات مرتبط با سرویس اطلاعات روسیه در دستیابی او به داستان‌های مرتبط با هانتر بایدن دست داشته‌اند.»

اسمیرنوف اکنون در ارتباط با تحقیقات «اف‌بی‌آی» با دو اتهام بیان اظهارات نادرست همچنین ایجاد یک پرونده دروغین و ساختگی روبروست و اگر مجرم شناخته شود، احتمالا به حداکثر ۲۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح ۹ اتهام مالیاتی جدید علیه هانتر بایدن علاوه بر خرید غیرقانونی اسلحه

کوکائین کشف شده در کاخ سفید در قسمت عمومی نبوده است؛ هانتر بایدن در مظان اتهام رسانه‌های جمهوری‌خواه

جنگ اوکراین؛ روسیه جو بایدن، هانتر بایدن و چندین مقام‌ بلندپایه آمریکایی دیگر را تحریم کرد