شبکه کان اسرائیل: اگر ترانه باران اکتبر رد شود یوروویژن امسال را ترک می‌کنیم

Israel Eurovision
Israel Eurovision Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبکه «کان» اسرائیل هشدار داد چنانچه برگزارکنندگان مسابقه یوروویژن امسال اشعار ترانه نامزد این کشور را «بیش از حد سیاسی» بدانند و آن را رد کنند، ممکن است این کشور نیز در مسابقه آواز امسال شرکت نکند.

آگهی

امسال مسابقه آواز یوروویژن در ماه مه به میزبانی شهر «مالمو» در سوئد برگزار خواهد شد و قرار است از کشور اسرائیل نیز یک خواننده ۲۰ ساله روسی-اسرائیلی به نام «ادن گولان» با ترانه‌ای به نام «باران اکتبر» شرکت کند.

با این وجود گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که این ترانه که عمدتا به انگلیسی است و چند عبارت عبری نیز دارد، به قربانیان حمله خونین حماس به جنوب این کشور در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی اشاره دارد؛ حمله‌ای که بیش از ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت و شبه‌نظامیان اسلامگرا حدود ۲۵۰ نفر را نیز ربودند.

بر همین اساس، این گمان وجود دارد که ترانه «باران اکتبر» قوانین مسابقه یوروویژن را که موضع‌گیری‌های سیاسی را ممنوع می‌کند، نادیده گرفته باشد.

وبسایت شرکت عمومی پخش‌همگانی اسرائیل که یک رسانه دولتی است و با نام تجاری «کان» شناخته می‌شود ، متن این ترانه را منتشر کرده که حاوی چنین جملاتی است: «همه آنها بچه‌های خوبی بودند، همه آنها.... هیچ هوایی برای نفس کشیدن نیست، جایی برای من نیست...»

اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا نیز اعلام کرده است که «در حال حاضر در حال بررسی دقیق ترانه‌ها» است و هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است. در ادامه بیانیه این اتحادیه آمده است: «اگر آهنگی به هر دلیلی غیرقابل قبول تشخیص داده شود، به تولیدکنندگان آن فرصت داده می‌شود تا آهنگ یا متن جدید را طبق قوانین مسابقه ارسال کنند.»

با این وجود شبکه «کان» اعلام کرد که شرکت تولیدکننده این ترانه «هیچ قصدی برای جایگزینی این آهنگ» ندارد و در ادامه افزود: «به این معنی که اگر متن این ترانه توسط اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا تأیید نشود، اسرائیل نمی‌تواند در این رقابت شرکت کند.»

اصرار شبکه کان بر حفظ متن ترانه در حالی است که این هفته درخواست‌هایی مبنی بر ممنوعیت کامل حضور اسرائیل در یوروویژن ۲۰۲۴ به دلیل جنگ غزه نیز مطرح شده بود که اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا این درخواست‌ها را رد کرد.

انتشار اخبار چنین درخواست‌هایی خشم اسرائیل را برانگیخت و میکی زوهر، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل آن را یک «رسوایی» خواند.

او در شبکه‌های اجتماعی از ترانه «باران اکتبر» دفاع کرد و نوشت که این ترانه «احساسات این روزهای مردم و کشور را بیان می‌کند و سیاسی نیست.»

وی افزود: «من از اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا می‌خواهم که حرفه‌ای و بی‌طرفانه عمل کند و اجازه ندهد سیاست بر هنر تأثیر بگذارد.»

اسرائیل اولین کشور غیر اروپایی بود که در سال ۱۹۷۳ میلادی وارد مسابقه آواز «یوروویژن» شد و از آن زمان تاکنون ۴ بار برنده این رقابت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فراخوان تحریم یوروویژن به‌دلیل حضور اسرائیل؛ یک گروه همجنسگرا خواستار کناره گیری نماینده بریتانیا شد

روسیه برنده اوکراینی مسابقه آواز یوروویژن را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد

لورین، خواننده سوئدی مراکشی‌تبار برای دومین بار برنده مسابقه آواز یوروویژن شد