قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟

انتخابات ایران
انتخابات ایران Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که پیش‌بینی می‌شود انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران به دور دوم کشیده شود، برخی از نتایج اولیه نشان دهنده سقوط جایگاه و رتبه محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی و حضور تندروترها در مجلس آینده است.

آگهی

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه «در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنان باید منتظر باشیم؛ چرا که هنوز شمارش آرا ادامه دارد و ممکن است تا فردا نیز به طول بیانجامد» از احتمال کشیده شدن انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه به دور دوم خبر داد.

اما به نظر می‌رسد بازنده اصلی این انتخابات که طبق برخی آمار غیر رسمی تنها ۴۰ درصد واجدین شرایط در آن شرکت بودند، «محمدباقر قالیباف» و شماری از یارانش باشند. رئیس مجلس فعلی در سال ۹۸ توانسته بود در انتخاباتی با مشارکت پایین آرای بیش از یک میلیون نفر را کسب کنند، اما در حال حاضر با شمارش آرا و نتایج اولیه، آرای او [در زمان نگارش گزارش] زیر ۲۰۰ هزار نفر است و در رتبه چهارم قرار گرفته است. 

طبق گزارشی که خبر آنلاین منتشر کرده است، نتایج انتخابات تهران هنوز به طور کامل اعلام نشده است اما شمارش نزدیک به یک سوم صندوق ها حکایت از آن دارد که منتخبان این دور از انتخابات تهران نه از یک لیست بلکه قرار است از چند لیست باشند.

طبق این گزارش، هر چند که انتخابات مجلس یازدهم [مجلس فعلی] نیز در فضای سرد و با مشارکت کم فروغ مردم شکل گرفت اما محمدباقر قالیباف توانسته بود با کسب ۱ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ۱۹۶۰ صندوق شمارش شده و تاکنون محمود نبویان، یکی از چهره‌های تندرو و عضو جبهه پایداری توانسته است به عنوان نفر اول تهران ۱۱۹ هزار و ۹۱۴ رأی را کسب کند.

از سوی دیگر یاران قالیباف یعنی احدیان، نگاهداری، رسولی، اعطایی، شریفیان، و آجرلو حذف شدند تا شوک بزرگتری برای قالیباف باشد. برخی ریزش آرای محمدباقر قالیباف را نتیجه حواشی اخیر اطراف او بر سر ماجرای مهاجرت پسرش به کانادا، ماجرای افشای حواله‌های پولی و ... می‌دانند و آن را به دعواهای اخیر درون جریانی اصواگرایان مربوط می‌کنند.

سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: «در تهران ۱۸۱۳۰۷۳ نفر رای داده‌اند. طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آراء ماخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آراء منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.»

روزنامه هم‌میهن و خبرگزاری «خبرآنلاین» هم میزان مشارکت در حوزه انتخابیه تهران را ۲۴ درصد گزارش کرده‌اند.

آرای باطله در یزد دوم شد

بر اساس گزارش‌های رسمی از نتایج انتخابات مجلس در یزد، آرای باطله با ۲۹ هزار و ۳۰۳ رای، جایگاه دوم را در این شهر به دست آورده است. محمدصالح جوکار با ۸۱ هزار رای در یزد اول شده و پس از آرای باطله، علی مرتضی‌راد، ۱۹ هزار رای به دست آورده است.

رئیسی برای سومین بار به مجلس خبرگان راه پیدا کرد

وزارت کشور ایران اعلام کرد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در انتخابات خبرگان شرکت کرده بود، با کسب «بیش از ۸۲ درصد آرا» برای سومین بار به مجلس خبرگان راه یافته است.

ابراهیم رئیسی از سال ۸۵ تاکنون یعنی برای دو دوره نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بوده و در انتخابات ۱۱ اسفند امسال نیز برای بار سوم و یک دوره هشت ساله دیگر به مجلس خبرگان ششم راه یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تک‌کرسی استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از ۱۷ سال اخیر تا کنون و برای هشت سال دیگر در اختیار ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.

ابراهیم رییسی
ابراهیم رییسیAP/Iranian Presidency Office

صادق آملی لاریجانی حذف شد

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای مجلس خبرگان از راهیابی به این مجلس باز ماند.

وزارت کشور ایران اعلام کرد، از میان پنج نامزد استان مازندران در انتخابات مجلس ششم خبرگان، صادق لاریجانی پنجم شد و از حضور مجدد در مجلس خبرگان باز ماند.

خاتمی رای نداد

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سابق محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران تایید کرده که او در انتخابات روز گذشته شرکت نکرده است.

آقای ابطحی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «خاتمی در انتخابات دیروز قهر نکرد. شاید تنها راه شنیدن حرف‌های دلسوزانه‌اش رای ندادن باشد و هرکسی به شکلی دنبال این هدف بود.»

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت هم در این زمینه نوشت: «پایان زمان رای گیری انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و محمد خاتمی در این انتخابات رای نداد.»

از سوی دیگر همانگونه که پیش بینی می‌شد میرحسین موسوی و زهرا رهنور دو رهبر جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ در این انتخابات شرکت نکردند.

نرخ مشارکت در کدام استان بیشتر بود؟

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۴.۲۷ درصد بیشترین میزان مشارکت در انتخابات امسال ایران را داشته است.

آگهی

محمد باقر نوبخت و محمدرضا باهنر حذف شدند

«محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه رشت و خمام، نتوانست وارد مجلس شود.

وی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «در تاريخ بماند. نگران شما بودم، آمدم. همه شما نيامديد. همچنان نگران، ولي با وجداني آسوده، برگشتم.»

«محمد رضا باهنر» نماینده دوره های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم با ۲۸ سال نمایندگی در مجلس، ابتدا از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود و بعد به کرمان تغییر حوزه داد، نتوانست به مجلس راه یابد.

«علی اصغر عنابستانی» نماینده دوره یازدهم مجلس و نامزد حوزه سبزوار بود که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی بر سر زبان‌ها افتاده بود نیز به مجلس دوازدهم راه نیافت.

سرباز راهنمایی و رانندگی که آقای عنابستانی به او سیلی زده بود و ماجرایی جنجالی را رقم زد
سرباز راهنمایی و رانندگی که آقای عنابستانی به او سیلی زده بود و ماجرایی جنجالی را رقم زداز ویدئو

«محمدحسین رنجبران» مجری اسبق صداوسیما هم که کاندیدای مجلس از ساوجبلاغ شده بود، نتوانست وارد مجلس شود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بر اساس گزارش‌های غیررسمی میزان مشارکت در انتخابات ایران به کمترین حد از زمان وقوع انقلاب رسید

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟