آمریکا: اسرائیل با چارچوب آتش‌بس غزه موافقت کرده، اکنون توپ در زمین حماس است

نوار غزه
نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز شنبه، یک روز قبل از شروع دوباره مذاکرات در مصر برای دستیابی به توافق در غزه گفت که اسرائیل چارچوب پیشنهادی آتش‌بس در غزه و توافقنامه آزادی گروگان‌ها را تایید کرده و اکنون نوبت حماس است که با آن موافقت کند.

آگهی

میانجی‌های بین‌المللی هفته‌ها برای میانجی‌گری در رسیدن به توافقی برای توقف جنگ قبل از ماه رمضان کار کرده‌اند. این توافق همچنین به احتمال زیاد به صدها هزار فلسطینی ناامید در شمال غزه که در معرض خطر قحطی قرار دارند، امداد رسانی می‌کند.

به گفته این مقام، اسرائیلی‌ها کم و بیش این پیشنهاد را پذیرفته‌اند که شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و همچنین آزادی گروگان‌های آسیب‌پذیر از سوی حماس می‌شود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: «در حال حاضر توپ در زمین حماس است و ما تا جایی که ممکن است به تلاش خود ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد مصری گفت انتظار می‌رود میانجیگران مصری و قطری در جریان مذاکرات قاهره که قرار است یکشنبه آغاز شود، پاسخی از حماس دریافت کنند.

این گفت‌وگوها در بحبوحه انتقاد فزاینده نسبت به ناامیدی صدها هزار نفری که برای بقا در شمال غزه تلاش می‌کنند انجام می‌شود.

از سوی دیگر هواپیماهای نظامی ایالات متحده نخستین محموله شامل هزاران وعده غذایی را بر فراز بخشی از غزه رها کردند و ارتش اردن و مصر نیز گفتند اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که بسیاری از ده‌ها فلسطینی که در هرج و مرج پیرامون یک کاروان کمک‌رسانی مورد اصابت گلوله ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند خواستار تحقیقات بین‌المللی شده‌اند. در این تیراندازی بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

سرویس اقدام خارجی اروپا گفت که مسئولیت این بحران مربوط به «محدودیت‌های تحمیل شده از سوی ارتش اسرائیل و موانع تندروها در تامین کمک‌های بشردوستانه» است.

ساکنان شمال غزه می‌گویند که در حال جست‌وجوی آوار و زباله‌ها برای یافتن چیزی برای تغذیه کودکان خود هستند و برخی به سختی یک وعده غذایی در روز می‌خورند. بسیاری از خانواده‌ها اقدام به مخلوط کردن غذای حیوانات و پرندگان با غلات برای پختن نان کرده‌اند. مقامات بین‌المللی می‌گویند که ساکنان غزه با گرسنگی فاجعه‌باری روبرو شده‌اند.

به گفته مقامات درمانی غزه، در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه جایی که بیش از نیمی از مردم غزه به آن پناه می‌برند حملات هوایی اسرائیل در روز شنبه ۱۱ کشته و حدود ۵۰ زخمی برجای گذاشته است.

تهاجم هوایی، دریایی، زمینی اسرائیل، بسیاری از مناطق پرجمعیت شمال غزه را به ویرانه تبدیل کرده است. ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها گفته که به جنوب بروند اما گفته می‌شود که ۳۰۰ هزار نفر در شمال باقی مانده‌اند.

کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفته است که تقریبا یک کودک از هر شش کودک زیر دو سال در شمال غزه از سوء تغذیه حاد رنج می‌برد که بدترین سطح سوء تغذیه کودکان در سراسر جهان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

تحصن حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس؛ دانشجویان: فراخوان پلیس فرانسه عبور از خط قرمز است